Gå til innhold
Reparatøren

Garanti, rust.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt min Superb 2016 inne hos NAF for garantiutløpstest. (runder snart 100.000km..)  Resultatet var ok, bortsett frå det eg allerede visste, nemlig bittesmå bobler i lakken ved overgangen hjulbue/støtfanger bak. Begge sider.  Altså rust.  Bilen vart understellsbehandla med Dinitrol før eg henta den ut som ny. Har blitt vaska og polert forh.vis jevnlig, men det er jo alltid ei utfordring om vinteren.  Er spent på svaret frå forhandler , når den skal inn for vurdering.  Er for meg ei opplagt garantisak,  men om det blir avslag på reklamasjon, blir det bråk.                                  I tillegg er bokstavar og symbol på blinklyshendelen blitt borte/slitt vekk. Det og er uvanleg tidlig.  Andre med tilsvarande erfaringar?.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har i dag fått bilen tilbake , etter reparasjon av lakkbobler/sinkslipp/rust. 

Alt er blitt dekka av garanti, men no når bilen har passert 100000 km. blirdet jo "kun" 5 års reklamasjonsrett som gjelder 

framover. (bilen blir 4 år i april. 2020..)

I tida etter eg kjøpte bilen ny i 2106, har det vore litt småplukk som er blitt ordna på:

-Rep. av lakkbobler/rust , bakkant hjulbue begge sider.  Januar 2020.

-Skifte av blinklyshendel pga. symboler/bokstaver slitt bort.  Desember 2019

-Skifta defekt  luftkvalitetsensor i klimaanlegg.  desember 2019.

-Skifta defekt rulleknapp i ratt , høgre side.    Januar 2108

-Skifta br.skiver bak pga. kast (etter 30000 km.)    August 2017 .  (dekka av forhandler lokalt, ikkje garanti frå Møller.)

-Reparert vindusforinger + Omprogrammering av panoramatak. (innkalling)/  Justert spylerdyser      August 2016.

Det er det som eg har fått ordna innanfor garantitida.

Utenom vanlig service, har det blitt skifta br.skiver/klossar framme ved 65000.-km,  og br,skiver /klossar bak (2.gang) ved 95000-km.

Andre som har hatt større eller mindre feil på sin bil?  Evnt. hatt samme feil som det eg har lista opp?

  • 3 år senere...
Skrevet

Min 2,0 tdi 150 - DSG6 stv ble registrert første gang 9. oktober 2015 og har gått som taxi. Den har nå rullet 545000km, og har byttet begge kanaler pga plastfilmen Skoda legger på som steinsprutskydd (vannet trenger inn men kommer ikke ut; kanalene ruster fra innsida). Det har også blitt byttet vektsensor for xenon på ene sida bak, pluss at motor ble byttet på ca 372000km fordi ene ventilstyringa gikk i oppløsning. Ettersom den da gikk som taxi måtte den på vegen igjen, og det ble prøvd EGR, turbo og div. annet før sjefen bestemte seg for å få tak i ny (brukt) motor. Det er også byttet AC-pumpe i bilen og ene Lift-O-Mat sylinderen (motoren) på bakluka røyk på ca 270000km. Den er nå ombygd til manuell bakluke. Av det du nevner har det blitt utbedret lakkslipp 2 ganger (innsteg høyre side, foran og bak) + rust i hjulbuer bak. Nå er det problemer med varme til baksete, men det skal være et spjeld som har kilt seg. Skal prøve om jeg kommer til og får løsnet det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...