Gå til innhold
teie

Hva bør man velge?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, ny på dette forumet og etter å ha lest litt ser jeg at det er mye flinke folk her jeg gjerne vil låne hodene til!

 

Vi har bestemt oss for å kjøpe en Octavia:

To voksne og ett barn (1år) med mulighet for familieforøkelse i nær fremtid

Flytter snart til Asker, begge to jobber i Oslo, ser ikke helt for meg at vi kommer til å kjøre bil til jobb da ingen av oss har særlig gunstig parkeringsordning (jobber i sentrum)

Bilen vil derfor i hovedsak bli brukt til ærend rundt i nærområdet og langtur til fjells.

Det som er sikkert er at jeg ønsker 180hk, 4WD og DSG (siste pkt er krav fra samboer) - bensin eller diesel er litt hipp som happ for min del. Ifht diesel og småkjøring kan det hende vi kjøper oss en billig el-bil som bil nr 2, så derfor: diesel eller bensin handler mest om driftsikkerhet og annenhåndsverdi mer enn forbruk.

Så til der hvor skoen egentlig trykker for min del, slik jeg ser det har vi to alternativer:

 

1) kjøpe en 2015-2016 med maks 60’ km på tellern, altså med 1 eller 0 år nybilgaranti

 

2) kjøpe en 2018-2019 med maks 45’ km på tellern, med gjenværende nybilgaranti.

 

Hvordan ville dere tenkt her? Jeg er fristet til alt 1) pga billigere innkjøpspris, men er redd for at bilen ramler sammen dagen etter garantien er utløpt... 
 

Vi er i en fase hvor vi pusser opp et hus ganske intensivt og trenger bil, men vil helt bruke minst mulig på bil og mest mulig på oppussing. Hvor lenge vi eier denne bilen er vi litt usikre på og det vil selvsagt også komme an på hvilket av de to alternativene man går for. 
 

Så: hvilket alternativ, hvor lenge skal man holde på bilen og hvorfor?

 

Har du giddet å lese helt hit: tusen takk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...