Gå til innhold
Amela

Sedan vs stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et høyt par med tvillinger som begynner å bli lange og behovet for god beinplass har meldt seg. Superb er jo et naturlig valg i denne sammenheng, MEN, vi bor i Oslo (har fast parkeringsplass) og plassmessig alltid klart oss meget bra med vår Toyota Prius og en takboks i ny og ne. Vi vurderer å gå for sedan-versjonen av Superben, litt fordi vi synes stasjonsvognen er veeldig lang  (mtp. lukeparkering osv.) og fordi vi ikke trenger all plassen i hverdagen. Men sedanen selges det ytterst få av på Finn og jeg er redd for om vi får solgt den igjen når vi er ferdige med bruken. 

Har dere noen innspill på å kjøpe en Superb Sedan i disse dager? Den er jo ikke spesielt populær.. Er det meget dumt? 

Skrevet

Er ikke nødvendigvis ugunstig å kjøpe en Superb sedan. Disse er jo i utgangspunktet samme bil, forutenom karrosseriet.

Problemet her er vel i større grad ettermarkedet, og det kan bli vanskelig å få solgt bilen i ettertid. Nettopp fordi de fleste velger stasjonsvogn, framfor sedan.

Skrevet

Ja ikke sant, det er ettermarkedet vi er bekymret for. Vil det være noe å selge igjen i etterkant liksom.. Ellers så ser vi nesten bare fordeler med sedanen mot stasjonsvognen. Jeg ser at Skoda også har sluttet å ta inn sedanen som nybil, så de finnes kun på bruktmarkedet i dag. 

Skrevet
47 minutes ago, Amela said:

Ja ikke sant, det er ettermarkedet vi er bekymret for. Vil det være noe å selge igjen i etterkant liksom.. Ellers så ser vi nesten bare fordeler med sedanen mot stasjonsvognen. Jeg ser at Skoda også har sluttet å ta inn sedanen som nybil, så de finnes kun på bruktmarkedet i dag. 

Det vil nok være mulig å få den solgt etterpå, det blir kanskje bare ikke like enkelt som det vil bli med en stasjonsvogn. 

Uten at jeg skal si at det nødvendigvis er en lur ide, så kan du eventuelt høre med forhandler når den tid kommer, om de kan tenke seg å ta bilen i innbytte, da slipper du å være redd for å ikke få den solgt. Selvfølgelig med forbehold om at du får en grei pris der.

Det kan nok stemme at Skoda ikke tar inn sedanen som nybil, men det er nok etterspørselen på det norske markedet som avgjør dette, ikke for at det er en dårligere bil enn stasjonsvogna. Dette ser du igjen hos andre fabrikanter også (Audi, Volkswagen, Volvo, osv).

Skrevet
På 18.1.2021 den 14.27, Biturbo skrev:

Det vil nok være mulig å få den solgt etterpå, det blir kanskje bare ikke like enkelt som det vil bli med en stasjonsvogn. 

Uten at jeg skal si at det nødvendigvis er en lur ide, så kan du eventuelt høre med forhandler når den tid kommer, om de kan tenke seg å ta bilen i innbytte, da slipper du å være redd for å ikke få den solgt. Selvfølgelig med forbehold om at du får en grei pris der.

Det kan nok stemme at Skoda ikke tar inn sedanen som nybil, men det er nok etterspørselen på det norske markedet som avgjør dette, ikke for at det er en dårligere bil enn stasjonsvogna. Dette ser du igjen hos andre fabrikanter også (Audi, Volkswagen, Volvo, osv).

Hvorfor er BMW så sykt spesielle der?? :D Ser det jo på andre leverandører, men ikke hos BMW.. de selger jo masse sedaner! Men ja, vi avventer nok litt der av disse usikkerhetsmomentene.. får se om det kommer noe bedre. Veldig spent på bakseteplassen i Enyaq! Takk for svar! 

Skrevet
On 1/19/2021 at 7:24 PM, Amela said:

Hvorfor er BMW så sykt spesielle der?? :D Ser det jo på andre leverandører, men ikke hos BMW.. de selger jo masse sedaner! Men ja, vi avventer nok litt der av disse usikkerhetsmomentene.. får se om det kommer noe bedre. Veldig spent på bakseteplassen i Enyaq! Takk for svar! 

Det er uvisst, kanskje det er for at deres merkevarelinje baserer seg mest på "sporty" design? Du har jo 5 serien, der det virker som det er levert flest stasjonsvogner i forhold til sedaner. Ellers tror jeg de som benytter seg av BMW går til SUV'ene deres sånn som X5.

Som sagt, ikke noe problem å kjøpe en sedan. Det største problemet er bare ettermarkedet, for den sliter ikke mekanisk noe mer enn stasjonsvogna gjør. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt denne hos forhandler, på grunn av garantier og slikt (Selvfølgelig bare dersom du faktisk vurderer å kjøpe bilen ;) )

Enyaqen virker lovende. Selv har jeg ikke 100% troa på el-bilen slik den er per dags dato, men har blitt veldig positivt overrasket med det som finnes i dag, fra stort til smått. E-Tron imponerer aller mest, så er veldig spent på om Enyaqen klarer å slå denne.

Skrevet
På 21.1.2021 den 11.03, Biturbo skrev:

Det er uvisst, kanskje det er for at deres merkevarelinje baserer seg mest på "sporty" design? Du har jo 5 serien, der det virker som det er levert flest stasjonsvogner i forhold til sedaner. Ellers tror jeg de som benytter seg av BMW går til SUV'ene deres sånn som X5.

Som sagt, ikke noe problem å kjøpe en sedan. Det største problemet er bare ettermarkedet, for den sliter ikke mekanisk noe mer enn stasjonsvogna gjør. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt denne hos forhandler, på grunn av garantier og slikt (Selvfølgelig bare dersom du faktisk vurderer å kjøpe bilen ;) )

Enyaqen virker lovende. Selv har jeg ikke 100% troa på el-bilen slik den er per dags dato, men har blitt veldig positivt overrasket med det som finnes i dag, fra stort til smått. E-Tron imponerer aller mest, så er veldig spent på om Enyaqen klarer å slå denne.

Vi hadde tidlig nummer på Enyaq, men plassmessig trenger vi nok noe enda større, derav valgte vi ikke den og gikk over til Superb. Går vi for Superb, tror jeg vi kommer til å velge Sedanen av den årsak at jeg ikke orker den svære bilen i Oslo sentrum og så bare kjøre den ti l den dør.. :D  Dog kommer Ioniq om få strakser og den har jeg store forventninger til plassmessig, så avventer til den er ute før vi tar en avgjørelse. Bensin eller diesel i Oslo er også ikke spesielt populært... 

Skrevet
2 hours ago, Amela said:

Vi hadde tidlig nummer på Enyaq, men plassmessig trenger vi nok noe enda større, derav valgte vi ikke den og gikk over til Superb. Går vi for Superb, tror jeg vi kommer til å velge Sedanen av den årsak at jeg ikke orker den svære bilen i Oslo sentrum og så bare kjøre den ti l den dør.. :D  Dog kommer Ioniq om få strakser og den har jeg store forventninger til plassmessig, så avventer til den er ute før vi tar en avgjørelse. Bensin eller diesel i Oslo er også ikke spesielt populært... 

Selv har jeg kun sett bilder av den, men den virka ganske stor utfra det jeg kunne se utenfra. Men skjønner jo at plassen kommer på bekostning med det som er av batteri og etc til den.

Det er jo en god tanke, da trenger du ikke tenke på noe annet enn å drifte den fram til den dør, og når den tid kommer er sikkert verdien på bilen så lav at det ikke er av betydning likevel ;)

Uten at jeg vet hvordan tilstandene er der nede i forhold til her i nord, så kan jeg godt tenke meg til at det er sånn😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...