Gå til innhold
Amela

Sedan vs stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et høyt par med tvillinger som begynner å bli lange og behovet for god beinplass har meldt seg. Superb er jo et naturlig valg i denne sammenheng, MEN, vi bor i Oslo (har fast parkeringsplass) og plassmessig alltid klart oss meget bra med vår Toyota Prius og en takboks i ny og ne. Vi vurderer å gå for sedan-versjonen av Superben, litt fordi vi synes stasjonsvognen er veeldig lang  (mtp. lukeparkering osv.) og fordi vi ikke trenger all plassen i hverdagen. Men sedanen selges det ytterst få av på Finn og jeg er redd for om vi får solgt den igjen når vi er ferdige med bruken. 

Har dere noen innspill på å kjøpe en Superb Sedan i disse dager? Den er jo ikke spesielt populær.. Er det meget dumt? 

Skrevet

Er ikke nødvendigvis ugunstig å kjøpe en Superb sedan. Disse er jo i utgangspunktet samme bil, forutenom karrosseriet.

Problemet her er vel i større grad ettermarkedet, og det kan bli vanskelig å få solgt bilen i ettertid. Nettopp fordi de fleste velger stasjonsvogn, framfor sedan.

Skrevet

Ja ikke sant, det er ettermarkedet vi er bekymret for. Vil det være noe å selge igjen i etterkant liksom.. Ellers så ser vi nesten bare fordeler med sedanen mot stasjonsvognen. Jeg ser at Skoda også har sluttet å ta inn sedanen som nybil, så de finnes kun på bruktmarkedet i dag. 

Skrevet
47 minutes ago, Amela said:

Ja ikke sant, det er ettermarkedet vi er bekymret for. Vil det være noe å selge igjen i etterkant liksom.. Ellers så ser vi nesten bare fordeler med sedanen mot stasjonsvognen. Jeg ser at Skoda også har sluttet å ta inn sedanen som nybil, så de finnes kun på bruktmarkedet i dag. 

Det vil nok være mulig å få den solgt etterpå, det blir kanskje bare ikke like enkelt som det vil bli med en stasjonsvogn. 

Uten at jeg skal si at det nødvendigvis er en lur ide, så kan du eventuelt høre med forhandler når den tid kommer, om de kan tenke seg å ta bilen i innbytte, da slipper du å være redd for å ikke få den solgt. Selvfølgelig med forbehold om at du får en grei pris der.

Det kan nok stemme at Skoda ikke tar inn sedanen som nybil, men det er nok etterspørselen på det norske markedet som avgjør dette, ikke for at det er en dårligere bil enn stasjonsvogna. Dette ser du igjen hos andre fabrikanter også (Audi, Volkswagen, Volvo, osv).

Skrevet
På 18.1.2021 den 14.27, Biturbo skrev:

Det vil nok være mulig å få den solgt etterpå, det blir kanskje bare ikke like enkelt som det vil bli med en stasjonsvogn. 

Uten at jeg skal si at det nødvendigvis er en lur ide, så kan du eventuelt høre med forhandler når den tid kommer, om de kan tenke seg å ta bilen i innbytte, da slipper du å være redd for å ikke få den solgt. Selvfølgelig med forbehold om at du får en grei pris der.

Det kan nok stemme at Skoda ikke tar inn sedanen som nybil, men det er nok etterspørselen på det norske markedet som avgjør dette, ikke for at det er en dårligere bil enn stasjonsvogna. Dette ser du igjen hos andre fabrikanter også (Audi, Volkswagen, Volvo, osv).

Hvorfor er BMW så sykt spesielle der?? :D Ser det jo på andre leverandører, men ikke hos BMW.. de selger jo masse sedaner! Men ja, vi avventer nok litt der av disse usikkerhetsmomentene.. får se om det kommer noe bedre. Veldig spent på bakseteplassen i Enyaq! Takk for svar! 

Skrevet
On 1/19/2021 at 7:24 PM, Amela said:

Hvorfor er BMW så sykt spesielle der?? :D Ser det jo på andre leverandører, men ikke hos BMW.. de selger jo masse sedaner! Men ja, vi avventer nok litt der av disse usikkerhetsmomentene.. får se om det kommer noe bedre. Veldig spent på bakseteplassen i Enyaq! Takk for svar! 

Det er uvisst, kanskje det er for at deres merkevarelinje baserer seg mest på "sporty" design? Du har jo 5 serien, der det virker som det er levert flest stasjonsvogner i forhold til sedaner. Ellers tror jeg de som benytter seg av BMW går til SUV'ene deres sånn som X5.

Som sagt, ikke noe problem å kjøpe en sedan. Det største problemet er bare ettermarkedet, for den sliter ikke mekanisk noe mer enn stasjonsvogna gjør. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt denne hos forhandler, på grunn av garantier og slikt (Selvfølgelig bare dersom du faktisk vurderer å kjøpe bilen ;) )

Enyaqen virker lovende. Selv har jeg ikke 100% troa på el-bilen slik den er per dags dato, men har blitt veldig positivt overrasket med det som finnes i dag, fra stort til smått. E-Tron imponerer aller mest, så er veldig spent på om Enyaqen klarer å slå denne.

Skrevet
På 21.1.2021 den 11.03, Biturbo skrev:

Det er uvisst, kanskje det er for at deres merkevarelinje baserer seg mest på "sporty" design? Du har jo 5 serien, der det virker som det er levert flest stasjonsvogner i forhold til sedaner. Ellers tror jeg de som benytter seg av BMW går til SUV'ene deres sånn som X5.

Som sagt, ikke noe problem å kjøpe en sedan. Det største problemet er bare ettermarkedet, for den sliter ikke mekanisk noe mer enn stasjonsvogna gjør. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt denne hos forhandler, på grunn av garantier og slikt (Selvfølgelig bare dersom du faktisk vurderer å kjøpe bilen ;) )

Enyaqen virker lovende. Selv har jeg ikke 100% troa på el-bilen slik den er per dags dato, men har blitt veldig positivt overrasket med det som finnes i dag, fra stort til smått. E-Tron imponerer aller mest, så er veldig spent på om Enyaqen klarer å slå denne.

Vi hadde tidlig nummer på Enyaq, men plassmessig trenger vi nok noe enda større, derav valgte vi ikke den og gikk over til Superb. Går vi for Superb, tror jeg vi kommer til å velge Sedanen av den årsak at jeg ikke orker den svære bilen i Oslo sentrum og så bare kjøre den ti l den dør.. :D  Dog kommer Ioniq om få strakser og den har jeg store forventninger til plassmessig, så avventer til den er ute før vi tar en avgjørelse. Bensin eller diesel i Oslo er også ikke spesielt populært... 

Skrevet
2 hours ago, Amela said:

Vi hadde tidlig nummer på Enyaq, men plassmessig trenger vi nok noe enda større, derav valgte vi ikke den og gikk over til Superb. Går vi for Superb, tror jeg vi kommer til å velge Sedanen av den årsak at jeg ikke orker den svære bilen i Oslo sentrum og så bare kjøre den ti l den dør.. :D  Dog kommer Ioniq om få strakser og den har jeg store forventninger til plassmessig, så avventer til den er ute før vi tar en avgjørelse. Bensin eller diesel i Oslo er også ikke spesielt populært... 

Selv har jeg kun sett bilder av den, men den virka ganske stor utfra det jeg kunne se utenfra. Men skjønner jo at plassen kommer på bekostning med det som er av batteri og etc til den.

Det er jo en god tanke, da trenger du ikke tenke på noe annet enn å drifte den fram til den dør, og når den tid kommer er sikkert verdien på bilen så lav at det ikke er av betydning likevel ;)

Uten at jeg vet hvordan tilstandene er der nede i forhold til her i nord, så kan jeg godt tenke meg til at det er sånn😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...