Gå til innhold
Espen

Opplevelser etter prøvekjøring


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

 

Jeg har kjørt Enyaq i 5 timer. Det var en 80 med bakhjulsdrift, 21" dekk, soltak, skinn interiør, el-seter, head up display. Jeg vet ikke om det var noe mer lydisolerende glass.

Turen gikk fra Hamar til Langhus.

Selv har jeg en Kodiaq nå. 190 Bensin.

Det første jeg la merke til var at sittestillingen var ganske annerledes enn Kodiaqen. I Enyaq så er avstanden fra gulvet og opp til sitteputa lavere enn Kodiaq. Jeg synes at avstanden her er mer lik i Superben. Dette gjør at selve sittestillingen blir noe mer "liggende" enn i Kodiaq. Selv om jeg kjørte setet i Enyaq på det høyeste så ble det ikke fult så "sittende" sittestilling. Dette er nok bare en vanesak og jeg har jo hatt 5 Superber, og det gikk jo fint, det.

En litt artig funksjon er jo at jeg bare nærmet meg bilen så låste den seg opp, jeg satte meg inn og satte bilen i Drive og kjørte. Det var ikke nødvendig å starte bilen på noen måte.

Jeg har to innstillinger på setet. Et for langkjøring. Da er setet ganske høyt og jeg får en mer sittende stilling. kan hvile armen på det justerbare midtarmlenet, eller i "vinduskarmen". Armlenet i døra blir for lavt ned.
For bykjøring har jeg kjørt setet lenger ned, og dette har noe med det innvendige speilet å gjøre.
Det innvendige speilet synes jeg er montert for langt ned i ruta. Jeg synes at det skygger for trafikk fra høyre, og generell utsikt. Etter min mening burde dette speilet vært montert mye nærmere taket.

Det er veldig gode seter. Sitter godt, men selv så er jeg ikke så glad i skinn da jeg føler at jeg kan gli litt lettere rundt i setet. Særlig kan jeg ha en tendens til å gli litt ned i setet etter hvert som jeg kjører langt. Hadde jeg valgt interiør selv hadde jeg nok valgt Lodge.
Designet på setene, dashboardet og hele interiøret, egentlig, er veldig fint. Jeg synes det er en premium finish over det hele hvor detaljene kommer godt frem, men likevel er diskrete.

Skjermen virker som nevnt stor og fin. Jeg synes det reagerer helt fint, bortsett fra ved bruk at setevarmere. Da var den litt treg og jeg trykket litt for mange ganger og det gikk litt i ball for den...

Den lille skjermen ved rattet trodde jeg at skulle virke for liten, men jeg synes det var akkurat passe, da informasjonen som var der var bare det som var viktig.

På rattet var det paddels som man kunne "bremse på gira" med. De synes jeg var gode å ha.
Fra Hamar og sørover er det 4-felts motorvei helt til København, egentlig, men jeg skulle jo bare til Langhus. Det er 110 km/t frem til Frogner. 100 til Olavsgård og 80 til Langhus. Sånn ca.

Bilen ligger godt på veien. God akselerasjon og herlig at det skjer noe med en gang jeg trykker på gasspedalen. Bilen slipper å måtte "slippe ut clutchen og slure seg bortover" før den kommer seg opp i fart. Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget at det var 21". Det gikk superfint. Jeg trodde jo at slike dekk skulle være hardere å kjøre med.

Det jeg synes var en veldig merkelig avgjørelse er den adaptive cruisekontrollen. På denne bilen er det en ekstra funksjon som skal lese fartsskilt og justere farten etter dette. Det kan jo høres ut som en god idé. Den store haken med dette systemet er at dersom den ser et skilt på en sidevei, så justerer den farten etter det skiltet. Eller som i mitt tilfelle "leser" et gammelt kart hvor det står at på gamle E6 så var det 80 km/t og justerte farten fra 110 km/t til 80 km/t på 4-felts motorvei. Jeg ble svært overrasket over denne plutselige stoppen og det tok tid for meg før jeg skjønte hva dette var for noe. Heldigvis var jeg langt unna andre biler. Denne funksjonen gikk det heldigvis an å skru av. Den skal aldri(!) på i min bil dersom jeg får det.

Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.

Headup displayet kommer jo ut av et hull i toppen av dashbordet. For at du ikke skal se dette hullet har de laget en sort skjerm. I pianolakk. Denne skjermen gir veldig gjenskinn i frontruta når sola skinner på den. Det var faktisk sjenerende. Kanskje man kan tape litt med sort elektrotape i kanten på den så den ikke lager gjenskinn? Elektrotape er jo litt matt.

Det er veldig god plass innvendig synes jeg. God plass til å bevege armene mens man kjører. God plass i baksetet. Oversikten på dashbordet er fin. Alt er intuitivt i forhold til andre Skodaer. Oppsettet er omtrent helt likt. Jeg liker at det er knapper og ikke bare felt som skal berøres på mye. Jeg likte også det justerbare gulvet i bagasjen. Her kan du få et ganske flatt gulv dersom du legger ned baksetene. Her kan du bare dytte ting helt frem til førersetene.

Jeg stusset litt over at det ikke var en frunk. Jeg tenkte jo at det var fint å ha ladeledningen der, i stede for helt under bagasjegulvet. Det er jo litt upraktisk når det er fult av bagasje. men så har jeg jo kommet frem til at "alle" steder som det lades er det jo ledning fra før. Så det er jo ikke nødvendig å ha med denne ledningen, heller? Og det er tross alt 585 l i bagasjerommet bak. Da er det vel ikke nødvendig å sutre over de tapte 27 l foran?

På skjermene rett foran fordørene er det et plastdeksel som skal liksom være ventiler. Ser jo forsåvidt ganske kult ut designmessig. De er laget av plast og dersom du trykker litt på de så knirker de. Erfaringsmessig så kommer slik plast til å knirke under kjøring etter en stund. Rart at de ikke bare har limt noe fast på skjermen i stede for å lage en slik plastdel.

Rekkevidden da jeg parkerte tilbake i Hamar var 34 km.

Alt i alt er det mye som tyder på at min neste bil, om ca 1,5 år blir en Enyaq.

Endret av Espen
  • Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...