Gå til innhold
Espen

Opplevelser etter prøvekjøring


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

 

Jeg har kjørt Enyaq i 5 timer. Det var en 80 med bakhjulsdrift, 21" dekk, soltak, skinn interiør, el-seter, head up display. Jeg vet ikke om det var noe mer lydisolerende glass.

Turen gikk fra Hamar til Langhus.

Selv har jeg en Kodiaq nå. 190 Bensin.

Det første jeg la merke til var at sittestillingen var ganske annerledes enn Kodiaqen. I Enyaq så er avstanden fra gulvet og opp til sitteputa lavere enn Kodiaq. Jeg synes at avstanden her er mer lik i Superben. Dette gjør at selve sittestillingen blir noe mer "liggende" enn i Kodiaq. Selv om jeg kjørte setet i Enyaq på det høyeste så ble det ikke fult så "sittende" sittestilling. Dette er nok bare en vanesak og jeg har jo hatt 5 Superber, og det gikk jo fint, det.

En litt artig funksjon er jo at jeg bare nærmet meg bilen så låste den seg opp, jeg satte meg inn og satte bilen i Drive og kjørte. Det var ikke nødvendig å starte bilen på noen måte.

Jeg har to innstillinger på setet. Et for langkjøring. Da er setet ganske høyt og jeg får en mer sittende stilling. kan hvile armen på det justerbare midtarmlenet, eller i "vinduskarmen". Armlenet i døra blir for lavt ned.
For bykjøring har jeg kjørt setet lenger ned, og dette har noe med det innvendige speilet å gjøre.
Det innvendige speilet synes jeg er montert for langt ned i ruta. Jeg synes at det skygger for trafikk fra høyre, og generell utsikt. Etter min mening burde dette speilet vært montert mye nærmere taket.

Det er veldig gode seter. Sitter godt, men selv så er jeg ikke så glad i skinn da jeg føler at jeg kan gli litt lettere rundt i setet. Særlig kan jeg ha en tendens til å gli litt ned i setet etter hvert som jeg kjører langt. Hadde jeg valgt interiør selv hadde jeg nok valgt Lodge.
Designet på setene, dashboardet og hele interiøret, egentlig, er veldig fint. Jeg synes det er en premium finish over det hele hvor detaljene kommer godt frem, men likevel er diskrete.

Skjermen virker som nevnt stor og fin. Jeg synes det reagerer helt fint, bortsett fra ved bruk at setevarmere. Da var den litt treg og jeg trykket litt for mange ganger og det gikk litt i ball for den...

Den lille skjermen ved rattet trodde jeg at skulle virke for liten, men jeg synes det var akkurat passe, da informasjonen som var der var bare det som var viktig.

På rattet var det paddels som man kunne "bremse på gira" med. De synes jeg var gode å ha.
Fra Hamar og sørover er det 4-felts motorvei helt til København, egentlig, men jeg skulle jo bare til Langhus. Det er 110 km/t frem til Frogner. 100 til Olavsgård og 80 til Langhus. Sånn ca.

Bilen ligger godt på veien. God akselerasjon og herlig at det skjer noe med en gang jeg trykker på gasspedalen. Bilen slipper å måtte "slippe ut clutchen og slure seg bortover" før den kommer seg opp i fart. Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget at det var 21". Det gikk superfint. Jeg trodde jo at slike dekk skulle være hardere å kjøre med.

Det jeg synes var en veldig merkelig avgjørelse er den adaptive cruisekontrollen. På denne bilen er det en ekstra funksjon som skal lese fartsskilt og justere farten etter dette. Det kan jo høres ut som en god idé. Den store haken med dette systemet er at dersom den ser et skilt på en sidevei, så justerer den farten etter det skiltet. Eller som i mitt tilfelle "leser" et gammelt kart hvor det står at på gamle E6 så var det 80 km/t og justerte farten fra 110 km/t til 80 km/t på 4-felts motorvei. Jeg ble svært overrasket over denne plutselige stoppen og det tok tid for meg før jeg skjønte hva dette var for noe. Heldigvis var jeg langt unna andre biler. Denne funksjonen gikk det heldigvis an å skru av. Den skal aldri(!) på i min bil dersom jeg får det.

Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.

Headup displayet kommer jo ut av et hull i toppen av dashbordet. For at du ikke skal se dette hullet har de laget en sort skjerm. I pianolakk. Denne skjermen gir veldig gjenskinn i frontruta når sola skinner på den. Det var faktisk sjenerende. Kanskje man kan tape litt med sort elektrotape i kanten på den så den ikke lager gjenskinn? Elektrotape er jo litt matt.

Det er veldig god plass innvendig synes jeg. God plass til å bevege armene mens man kjører. God plass i baksetet. Oversikten på dashbordet er fin. Alt er intuitivt i forhold til andre Skodaer. Oppsettet er omtrent helt likt. Jeg liker at det er knapper og ikke bare felt som skal berøres på mye. Jeg likte også det justerbare gulvet i bagasjen. Her kan du få et ganske flatt gulv dersom du legger ned baksetene. Her kan du bare dytte ting helt frem til førersetene.

Jeg stusset litt over at det ikke var en frunk. Jeg tenkte jo at det var fint å ha ladeledningen der, i stede for helt under bagasjegulvet. Det er jo litt upraktisk når det er fult av bagasje. men så har jeg jo kommet frem til at "alle" steder som det lades er det jo ledning fra før. Så det er jo ikke nødvendig å ha med denne ledningen, heller? Og det er tross alt 585 l i bagasjerommet bak. Da er det vel ikke nødvendig å sutre over de tapte 27 l foran?

På skjermene rett foran fordørene er det et plastdeksel som skal liksom være ventiler. Ser jo forsåvidt ganske kult ut designmessig. De er laget av plast og dersom du trykker litt på de så knirker de. Erfaringsmessig så kommer slik plast til å knirke under kjøring etter en stund. Rart at de ikke bare har limt noe fast på skjermen i stede for å lage en slik plastdel.

Rekkevidden da jeg parkerte tilbake i Hamar var 34 km.

Alt i alt er det mye som tyder på at min neste bil, om ca 1,5 år blir en Enyaq.

Endret av Espen
  • Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...