Gå til innhold
Espen

Opplevelser etter prøvekjøring


Anbefalte innlegg

 

Jeg har kjørt Enyaq i 5 timer. Det var en 80 med bakhjulsdrift, 21" dekk, soltak, skinn interiør, el-seter, head up display. Jeg vet ikke om det var noe mer lydisolerende glass.

Turen gikk fra Hamar til Langhus.

Selv har jeg en Kodiaq nå. 190 Bensin.

Det første jeg la merke til var at sittestillingen var ganske annerledes enn Kodiaqen. I Enyaq så er avstanden fra gulvet og opp til sitteputa lavere enn Kodiaq. Jeg synes at avstanden her er mer lik i Superben. Dette gjør at selve sittestillingen blir noe mer "liggende" enn i Kodiaq. Selv om jeg kjørte setet i Enyaq på det høyeste så ble det ikke fult så "sittende" sittestilling. Dette er nok bare en vanesak og jeg har jo hatt 5 Superber, og det gikk jo fint, det.

En litt artig funksjon er jo at jeg bare nærmet meg bilen så låste den seg opp, jeg satte meg inn og satte bilen i Drive og kjørte. Det var ikke nødvendig å starte bilen på noen måte.

Jeg har to innstillinger på setet. Et for langkjøring. Da er setet ganske høyt og jeg får en mer sittende stilling. kan hvile armen på det justerbare midtarmlenet, eller i "vinduskarmen". Armlenet i døra blir for lavt ned.
For bykjøring har jeg kjørt setet lenger ned, og dette har noe med det innvendige speilet å gjøre.
Det innvendige speilet synes jeg er montert for langt ned i ruta. Jeg synes at det skygger for trafikk fra høyre, og generell utsikt. Etter min mening burde dette speilet vært montert mye nærmere taket.

Det er veldig gode seter. Sitter godt, men selv så er jeg ikke så glad i skinn da jeg føler at jeg kan gli litt lettere rundt i setet. Særlig kan jeg ha en tendens til å gli litt ned i setet etter hvert som jeg kjører langt. Hadde jeg valgt interiør selv hadde jeg nok valgt Lodge.
Designet på setene, dashboardet og hele interiøret, egentlig, er veldig fint. Jeg synes det er en premium finish over det hele hvor detaljene kommer godt frem, men likevel er diskrete.

Skjermen virker som nevnt stor og fin. Jeg synes det reagerer helt fint, bortsett fra ved bruk at setevarmere. Da var den litt treg og jeg trykket litt for mange ganger og det gikk litt i ball for den...

Den lille skjermen ved rattet trodde jeg at skulle virke for liten, men jeg synes det var akkurat passe, da informasjonen som var der var bare det som var viktig.

På rattet var det paddels som man kunne "bremse på gira" med. De synes jeg var gode å ha.
Fra Hamar og sørover er det 4-felts motorvei helt til København, egentlig, men jeg skulle jo bare til Langhus. Det er 110 km/t frem til Frogner. 100 til Olavsgård og 80 til Langhus. Sånn ca.

Bilen ligger godt på veien. God akselerasjon og herlig at det skjer noe med en gang jeg trykker på gasspedalen. Bilen slipper å måtte "slippe ut clutchen og slure seg bortover" før den kommer seg opp i fart. Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget at det var 21". Det gikk superfint. Jeg trodde jo at slike dekk skulle være hardere å kjøre med.

Det jeg synes var en veldig merkelig avgjørelse er den adaptive cruisekontrollen. På denne bilen er det en ekstra funksjon som skal lese fartsskilt og justere farten etter dette. Det kan jo høres ut som en god idé. Den store haken med dette systemet er at dersom den ser et skilt på en sidevei, så justerer den farten etter det skiltet. Eller som i mitt tilfelle "leser" et gammelt kart hvor det står at på gamle E6 så var det 80 km/t og justerte farten fra 110 km/t til 80 km/t på 4-felts motorvei. Jeg ble svært overrasket over denne plutselige stoppen og det tok tid for meg før jeg skjønte hva dette var for noe. Heldigvis var jeg langt unna andre biler. Denne funksjonen gikk det heldigvis an å skru av. Den skal aldri(!) på i min bil dersom jeg får det.

Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.

Headup displayet kommer jo ut av et hull i toppen av dashbordet. For at du ikke skal se dette hullet har de laget en sort skjerm. I pianolakk. Denne skjermen gir veldig gjenskinn i frontruta når sola skinner på den. Det var faktisk sjenerende. Kanskje man kan tape litt med sort elektrotape i kanten på den så den ikke lager gjenskinn? Elektrotape er jo litt matt.

Det er veldig god plass innvendig synes jeg. God plass til å bevege armene mens man kjører. God plass i baksetet. Oversikten på dashbordet er fin. Alt er intuitivt i forhold til andre Skodaer. Oppsettet er omtrent helt likt. Jeg liker at det er knapper og ikke bare felt som skal berøres på mye. Jeg likte også det justerbare gulvet i bagasjen. Her kan du få et ganske flatt gulv dersom du legger ned baksetene. Her kan du bare dytte ting helt frem til førersetene.

Jeg stusset litt over at det ikke var en frunk. Jeg tenkte jo at det var fint å ha ladeledningen der, i stede for helt under bagasjegulvet. Det er jo litt upraktisk når det er fult av bagasje. men så har jeg jo kommet frem til at "alle" steder som det lades er det jo ledning fra før. Så det er jo ikke nødvendig å ha med denne ledningen, heller? Og det er tross alt 585 l i bagasjerommet bak. Da er det vel ikke nødvendig å sutre over de tapte 27 l foran?

På skjermene rett foran fordørene er det et plastdeksel som skal liksom være ventiler. Ser jo forsåvidt ganske kult ut designmessig. De er laget av plast og dersom du trykker litt på de så knirker de. Erfaringsmessig så kommer slik plast til å knirke under kjøring etter en stund. Rart at de ikke bare har limt noe fast på skjermen i stede for å lage en slik plastdel.

Rekkevidden da jeg parkerte tilbake i Hamar var 34 km.

Alt i alt er det mye som tyder på at min neste bil, om ca 1,5 år blir en Enyaq.

Endret av Espen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...