Gå til innhold
MortenV

Risting i bakstilling.


Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle prøve å se etter svar her.

Jeg kjøpte en Skoda Superb 2010 2.0 TDI i fjor høst og merket under prøvekjøringen at den ristet litt og tenkte dette kunne være et flatspot. Ristingen fortsatte hele turen hjem (Grimstad-Jæren) men jeg tenkte at dette ikke kunne være en dyr affære, ellers var bilen pen og god å kjøre.
Nå har jeg byttet diverse foringer og har den inne 3 ganger hos et verksted i nærheten, hvor vi har tatt hjulstilling, foringsbytte, og sist konkluderte med dekkskift (dekket var ikke helt rundt). Etter 4-hjuls kontrollen fikk jeg beskjed om at han ikke klarte å justere et av dekkene helt til den graden den skulle ha, tror dette var camber, og den avvikte med 0.3 grader.
Jeg fikk nye dekk på bilen og merket lite til ingen forskjell. Jeg har gått over alle hjul og kjent at det ikke er betydelig bevegelse i foringer. 

Nå så jeg på felgene i dag og ser at 3 av felgene varierer 2-3mm sideveis, og mindre i oval for (om det gir mening). Felgene er orginale og har mindre skader etter kantkjøring.
Jeg lurer på om dette er nokk til å skape disse ristingene eller om det kan være noe annet? Har dere kjennskap til dette fra andre Skoda modeller rundt samme produksjonsår? Noen andre tanker?

utgiftene begynner å bli store og håper dere kan hjelpe.
Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med skjevheter i felg og dekk er at marginen for at du skal få irriterende feil er så små.

Felgen kan absolutt ha tatt skade av at den har vært kantkjørt og det kan føre til den ristingen som du opplever. Absolutt billigste måten å finne ut av dette er å dra innom en dekkforhandler og få de til å sjekke om det er noen skjevheter i hjulene dine som er så store at de kan skape problemene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med et annet sett dekk og kjente ikke ristingen så jeg konkluderer med at det er stor sannsynlighet for at det kommer av skjeve felger. Tar dem til dekkforhandler ila uken og får sjekket det, Takk for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2021 at 7:48 PM, MortenV said:

Jeg har prøvd med et annet sett dekk og kjente ikke ristingen så jeg konkluderer med at det er stor sannsynlighet for at det kommer av skjeve felger. Tar dem til dekkforhandler ila uken og får sjekket det, Takk for svar :)

 

Bare hyggelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...