Gå til innhold
John M

3T5 140hk 2.0 TDI med voldsom (ventil?) kakling og dårlig trekkraft / napping ved kald motor - varm motor går ok


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skoda Superb II stasjonsvogn 3T5 2.0 140hk TDi  2013 Motorkode: CFFB gått ca 160'

Når motoren er kald, starter den og går greit på tomgang uten belastning. Men, når motoren går opp i turtall og belastes, så kakler det og den går "nappete" / rykkvis, med dårlig trekkraft og kommer ikke opp i turtall, selv på flat mark. Det høres ut som ventilkakling på en sylinder. Ingen varsellamper lyser. Skifta glødeplugger for ca 20' - 30' siden.

Når oljetemp kommer opp over ca 60°C så går det seg til og den drar som den skal, uten kakling / rykking.

Har kommet gradvis og blitt verre over de siste årene. Fram til nå har det kommet om vinteren, og med motorvarmer er det ok.

Da bilen var på sist service hos merkeverksted i vinter på ca -15°C , skulle de sjekke dette etter å ha stått en kald natt. Men, de rapporterte at det ikke var noe unormalt med bilen. Dette var IKKE OK dagene før. 

Motoren gikk ok igjen etter servicen. Tenkte det hjalp med et oljeskift som sikkert rensa litt opp. Tenkte kanskje det var hydrauliske ventillløftere eller noe som ny olje fiksa på. MEN - nå utpå våren/sommeren kom det tilbake, bare at det nå kommer på sommertemperatur, som ikke er noen god utvikling.

Noen som har en ide om hva dette kan være, om det er vanlig på disse motorene og evt. hva som kan gjøres?

Ser det er en annen @torkilp som har rapportert en lignende greie som kanskje ligner i denne post'en. Der peker @Swedzilla og @jonhogipå et par mulige årsaker:

  • MAF sensor, som jeg leser er "Mass Air Flow" (som kan ha gått tett?)
  • Feil på glødeplugger (skiftet, men en av de kan jo være defekt)
  • Feil på innsprøytingsdyse

Siden service og oljeskift så ut til å hjelpe, tenkte jeg det kunne være feks. avleiringer som kunne fikses med en innvendig motorrens eller om det kan være slitt kam/ventil/ventilløfter? Eller det var kanskje at luftfilteret ble skifta? 

Tar gjerne tips om verksted som er gode på å finne ut av slikt rundt Lillestrøm / Oslo?  

Endret av John M
Småfiks i beskrivelsen
Skrevet

Har ikke noen nevneverdig erfaring med problemet du beskriver, men kan heller komme med et lite tips.

Som vi alle vet har bilen en tendens til å "oppføre seg" eller bli bedre så snart den blir plassert på verkstedet. Ofte blir dette også en utfordring for dem, og de kan dermed ikke konstatere noe feil med bilen når den ikke gir fra seg noen konkret feilmelding.

Derfor kan det være en ide å ha dette på video dersom det er mulig, for da kan du gi/oversende denne til verkstedet. Da blir det enklere for dem å lokalisere problemet.

Skrevet

@Biturbo Godt forslag med video, men denne kaklingen og hakkingen / nappingen kommer når motoren belastes men ikke klarer å gi noe motorkraft, så det er litt vanskelig å fange på video. Ubelastet er det vel bare "vanlig dieselkakling" - oppdaterer posten på det 🙂

Skrevet (endret)

En annen ting du kunne foreslått for verkstedet ville vært at du kan være med på prøvekjøring med mekaniker siden du vet hvordan vilkår som må ligge til grunn for at problemet skal oppstå.

Håper selvfølgelig at du finner ut av det 😊

Endret av Biturbo
Skrivefeil
  • Lik 1
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)

Hei @Hakan, har ikke fått fikset problemet. Byttet MAF sensor, det hjalp ørlite men ikke mye, samme med oljeskift. Når motoren forvarmes med dieselvarmer før kjøring på vinteren og har temp over 60 gr så går / trekker den veldig bra.

Denne bilen er mindre i bruk i hverdagen nå, ettersom daglig bruk er elbil, så jeg har ikke jobbet hardt med det.

Tror dette problemet kan "chiptunes" bort hos noen som driver seriøst med det. Har ikke undersøkt markedet, men det kan kanskje lønne seg å sjekke ut både med tanke på ytelse og forbruk. Feks TS Racing, Chipsenter Norge eller OptiTuning eller noen slike. Jeg vet ikke så mye om hvem som gjør hva. Men, det er forskjell på kompetanse og metode og hvor sunt dette er for en aldrende motor - kan vært verdt å sjekke ut. 

Endret av John M
Småfiks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...