Gå til innhold
Sebastian

Periodevis dårlig motorkraft


Anbefalte innlegg

Hei!
Har en 2006 Octavia med 1.9 TDI. Jeg har til tider opplevd at bilen mister motorkraft fra start. Jeg tråkker på gasspedalen og rpmene går oppover, men bilen akselererer dårlig. Dette skjer kun noen få ganger, og da har løsningen vært bare å skru av og på bilen også er den helt fin igjen i en periode på ca 100 km. Feilen oppstår ikke under kjøring, men rett etter jeg har startet bilen. Tanken har vært innom EGR-ventilen eller turbo, men usikker siden det skjer såpass uhyppig. Noen tanker om hva det kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene som ofte gjengår på disse bilene er EGR, partikkelfilter og i noen tilfeller turbo.

Om motoren sliter med å kvitte seg med eksos (f.eks ved tett DPF) så kan du oppleve de problemene som du beskriver. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at bilen har DPF.

Du vil også oppleve dette om EGR'en ikke fungerer som den skal. Bilen din går i nødmodus med oppstart, men "fungerer fint" når du starter den på nytt. Om turboen har gått merkes det som regel på en litt annen måte, f.eks ved belastning eller at bilen slipper ut masse hvit røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...