Gå til innhold
trsdm

Ganske fornøyd med bilen, men...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi byttet nettopp ut en "fullspekka" VW Passat GTE 2016 med en Skoda Enyaq iV 80x Founders Edition. Vi er stort sett veldig fornøyd med bilen. Firehjulstrekk er en åpenbaring på norske vinterveier, bilen er utrolig komfortabel og den er mye stillere hva angår dekkstøy og vindstøy enn den gamle. Jeg liker også at den har smarte funksjoner som at jeg kan aktivere at varmeanlegget skal slå seg på full guffe når jeg åpner en bildør for å varme kupeen raskest mulig om jeg har glemt å slå på varme før avreise. Appen er helt grei, kanskje litt for treig på aktivering av klima osv., men det er jo mange andre også. Ikke at det er en unnskyldning. Digger også Head Up Display!

Men det er et par punkter som irriterer meg ganske mye. Jeg ønsker å høre andres erfaring om disse. Kanskje er det bare jeg som er rar? Personlig mener jeg dette er ting som burde være inkludert på en toppmodell av en splitter ny elbil fra et merke med slagordet "Simply Clever".

Det første er at det ikke finnes profiler for forskjellige førere i bilen. Dette er funksjonalitet som har eksistert i over 10 år. I den gamle Passaten kunne man sette opp tre førere og koble hver nøkkel til en fører. Når jeg brukte min nøkkel så ble sete og speil innstilt på meg. Når kona brukte sin nøkkel ble det innstilt på henne. Dette ser ut til å mangle totalt på Enyaq, og det er helt uforståelig på en toppmoderne elbil! Jeg savner dette veldig. Setet går ikke engang tilbake for å lette innstigning etter at kona har kjørt bilen. Kanskje dette er en innstilling jeg enda ikke har funnet, men hallo? Burde vært på som standard.

Det andre er at Lane Assist fungerer annerledes enn jeg er vant til på alle bilene av forskjellige merker jeg har kjørt i det siste. Også forskjellig fra vår gamle GTE. Det jeg forventer er at bilen skal assistere meg i å holde den midt i kjørefeltet. Derav navnet Lane Assist. På de fleste andre biler vil du få hjelp til dette. På Skoda Enyaq får du ingen hjelp før du er på vei ut av kjørebanen. Dette er mer en sikkerhetsfunksjon som jeg ser som separat fra Lane Assist. VAG brander jo Lane Assist med dette navnet, så at det skal fungere annerledes på Skoda enn på VW-bilene synes jeg lite om. Dette savner jeg også veldig.

Jeg sliter også med å få til Android Auto trådløst. Er det andre som sliter med dette? Mobilen sier at Android Auto er tilgjengelig, og at jeg må velge dette i bilen. Men her kommer kun konas Apple CarPlay opp som valg. Jeg ser av manualen at det skal komme opp ved siden av denne, men det gjør det altså ikke. Har prøvd restart av infotainment, restart av telefonen, avkobling og påkobling av Bluetooth, sletting av telefon fra bilen, direkte tilkobling til bilens hotspot, tvungen avslutning av Android Auto på telefonen... No luck!

Andre ting som irriterer meg litt, men ikke så mye:

Komfortmodus finnes ikke på Founders Edition. Jeg undrer meg på om dette er fordi normalmodusen er komfortabel nok fra før? Det bare virker rart for meg at de skal fjerne features på den dyreste modellen, som er tilgjengelig på de billigere modellene.

Hvis jeg setter meg inn i bilen uten å trykke inn bremsen, så har jeg noen menypunkter som forsvinner når tenningen slås på. Hvis jeg går til innstillinger for speil, så får jeg opp "Automatisk speiloppvarming" og "Automatisk avblending i mørke". Prøver jeg å slå dem på, så får jeg beskjed om at funksjonen ikke er tilgjengelig når tenningen er av. Hvis jeg trykker inn bremsen for å slå på tenningen, så forsvinner menypunktene rett foran øynene mine. Borte, ikke å finne igjen noe sted.

Tror det var alt så langt. Oppdaterer tråden om jeg finner noe mer! :)

  • Lik 1
Skrevet

Bilen mangler en del funksjoner som nyere Skoda har, men som de rett og slett ikke har fått på plass enda. Dette gjelder også funksjoner i appen. Noen ting vil nok bli oppdatert med programvare, mens andre må bestilles med bilen når de dukker opp. Alt som er avhengig av programvare er det håp om at dukker opp. I versjon 3.0 får f.eks. biler med elektrisk førersete "Easy entry and exit".

Kjører du med Travel Assist aktiv når du har testet Lane Assist? Det er to ulike funksjoner. Lane Assist er alltid aktiv hver gang du starter bilen, men kan slås av manuelt. Det er en sikkerhetsfunksjon. Travel Assist er en del av ACC-systemet og du må ha ACC aktiv for at den skal fungere.

Her er hva Skoda skriver om funksjonene:

Sitat

Lane Assist varsler deg hvis bilen utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet. Sammen med et kamera registrerer systemet kjørefeltoppmerkingen, inkludert midlertidig oppmerking under veiarbeid, trafikkjegler og andre avgrensninger av vei eller kjørefelt. Den "adaptive" versjonen (fås kun som del av Travel Assist) griper inn for å holde bilen midt i kjørefeltet, slik at bilen ikke "vingler".

Se brukermanualen for betingelser for å bruke Travel Assist.

Hva mener du med komfortmodus? Hos Skoda så er Comfort en kjøremodus som har en effekt om du har DCC som gjør demperene mykere. De timene jeg testet en Enyaq med DCC så utgjorde det mindre forskjell enn på Kodiaq. Om du har DCC så kan du gjøre de enda litt mykere ved å manuelt dra slideren helt ned (eller opp?). Har du ikke DCC så har ikke komfortmodus noen hensikt. Ut fra det jeg har sett så er det noen uten DCC som påstår de har komfortmodus, men jeg vet ikke om det der en feil, for jeg ser ikke hvilken nytte den skulle hatt.

Skrevet

Takk for svar!

Da kommer forvirringen min av at den gamle Passaten aktiverte filholder ved hastigheter over 60 km/t, selv med Travel Assist deaktivert. Det hadde vært kjekt på Skodaen også. Men da vet jeg at jeg har funksjonen i alle fall!

Det er kjøremodusen komfort jeg tenker på ja! Trodde Founders Edition hadde absolutt alt, men kan jo hende den ikke har DCC. Skal sjekke med forhandler :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...