Gå til innhold
trsdm

Ganske fornøyd med bilen, men...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi byttet nettopp ut en "fullspekka" VW Passat GTE 2016 med en Skoda Enyaq iV 80x Founders Edition. Vi er stort sett veldig fornøyd med bilen. Firehjulstrekk er en åpenbaring på norske vinterveier, bilen er utrolig komfortabel og den er mye stillere hva angår dekkstøy og vindstøy enn den gamle. Jeg liker også at den har smarte funksjoner som at jeg kan aktivere at varmeanlegget skal slå seg på full guffe når jeg åpner en bildør for å varme kupeen raskest mulig om jeg har glemt å slå på varme før avreise. Appen er helt grei, kanskje litt for treig på aktivering av klima osv., men det er jo mange andre også. Ikke at det er en unnskyldning. Digger også Head Up Display!

Men det er et par punkter som irriterer meg ganske mye. Jeg ønsker å høre andres erfaring om disse. Kanskje er det bare jeg som er rar? Personlig mener jeg dette er ting som burde være inkludert på en toppmodell av en splitter ny elbil fra et merke med slagordet "Simply Clever".

Det første er at det ikke finnes profiler for forskjellige førere i bilen. Dette er funksjonalitet som har eksistert i over 10 år. I den gamle Passaten kunne man sette opp tre førere og koble hver nøkkel til en fører. Når jeg brukte min nøkkel så ble sete og speil innstilt på meg. Når kona brukte sin nøkkel ble det innstilt på henne. Dette ser ut til å mangle totalt på Enyaq, og det er helt uforståelig på en toppmoderne elbil! Jeg savner dette veldig. Setet går ikke engang tilbake for å lette innstigning etter at kona har kjørt bilen. Kanskje dette er en innstilling jeg enda ikke har funnet, men hallo? Burde vært på som standard.

Det andre er at Lane Assist fungerer annerledes enn jeg er vant til på alle bilene av forskjellige merker jeg har kjørt i det siste. Også forskjellig fra vår gamle GTE. Det jeg forventer er at bilen skal assistere meg i å holde den midt i kjørefeltet. Derav navnet Lane Assist. På de fleste andre biler vil du få hjelp til dette. På Skoda Enyaq får du ingen hjelp før du er på vei ut av kjørebanen. Dette er mer en sikkerhetsfunksjon som jeg ser som separat fra Lane Assist. VAG brander jo Lane Assist med dette navnet, så at det skal fungere annerledes på Skoda enn på VW-bilene synes jeg lite om. Dette savner jeg også veldig.

Jeg sliter også med å få til Android Auto trådløst. Er det andre som sliter med dette? Mobilen sier at Android Auto er tilgjengelig, og at jeg må velge dette i bilen. Men her kommer kun konas Apple CarPlay opp som valg. Jeg ser av manualen at det skal komme opp ved siden av denne, men det gjør det altså ikke. Har prøvd restart av infotainment, restart av telefonen, avkobling og påkobling av Bluetooth, sletting av telefon fra bilen, direkte tilkobling til bilens hotspot, tvungen avslutning av Android Auto på telefonen... No luck!

Andre ting som irriterer meg litt, men ikke så mye:

Komfortmodus finnes ikke på Founders Edition. Jeg undrer meg på om dette er fordi normalmodusen er komfortabel nok fra før? Det bare virker rart for meg at de skal fjerne features på den dyreste modellen, som er tilgjengelig på de billigere modellene.

Hvis jeg setter meg inn i bilen uten å trykke inn bremsen, så har jeg noen menypunkter som forsvinner når tenningen slås på. Hvis jeg går til innstillinger for speil, så får jeg opp "Automatisk speiloppvarming" og "Automatisk avblending i mørke". Prøver jeg å slå dem på, så får jeg beskjed om at funksjonen ikke er tilgjengelig når tenningen er av. Hvis jeg trykker inn bremsen for å slå på tenningen, så forsvinner menypunktene rett foran øynene mine. Borte, ikke å finne igjen noe sted.

Tror det var alt så langt. Oppdaterer tråden om jeg finner noe mer! :)

  • Lik 1
Skrevet

Bilen mangler en del funksjoner som nyere Skoda har, men som de rett og slett ikke har fått på plass enda. Dette gjelder også funksjoner i appen. Noen ting vil nok bli oppdatert med programvare, mens andre må bestilles med bilen når de dukker opp. Alt som er avhengig av programvare er det håp om at dukker opp. I versjon 3.0 får f.eks. biler med elektrisk førersete "Easy entry and exit".

Kjører du med Travel Assist aktiv når du har testet Lane Assist? Det er to ulike funksjoner. Lane Assist er alltid aktiv hver gang du starter bilen, men kan slås av manuelt. Det er en sikkerhetsfunksjon. Travel Assist er en del av ACC-systemet og du må ha ACC aktiv for at den skal fungere.

Her er hva Skoda skriver om funksjonene:

Sitat

Lane Assist varsler deg hvis bilen utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet. Sammen med et kamera registrerer systemet kjørefeltoppmerkingen, inkludert midlertidig oppmerking under veiarbeid, trafikkjegler og andre avgrensninger av vei eller kjørefelt. Den "adaptive" versjonen (fås kun som del av Travel Assist) griper inn for å holde bilen midt i kjørefeltet, slik at bilen ikke "vingler".

Se brukermanualen for betingelser for å bruke Travel Assist.

Hva mener du med komfortmodus? Hos Skoda så er Comfort en kjøremodus som har en effekt om du har DCC som gjør demperene mykere. De timene jeg testet en Enyaq med DCC så utgjorde det mindre forskjell enn på Kodiaq. Om du har DCC så kan du gjøre de enda litt mykere ved å manuelt dra slideren helt ned (eller opp?). Har du ikke DCC så har ikke komfortmodus noen hensikt. Ut fra det jeg har sett så er det noen uten DCC som påstår de har komfortmodus, men jeg vet ikke om det der en feil, for jeg ser ikke hvilken nytte den skulle hatt.

Skrevet

Takk for svar!

Da kommer forvirringen min av at den gamle Passaten aktiverte filholder ved hastigheter over 60 km/t, selv med Travel Assist deaktivert. Det hadde vært kjekt på Skodaen også. Men da vet jeg at jeg har funksjonen i alle fall!

Det er kjøremodusen komfort jeg tenker på ja! Trodde Founders Edition hadde absolutt alt, men kan jo hende den ikke har DCC. Skal sjekke med forhandler :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...