Gå til innhold
trsdm

Ganske fornøyd med bilen, men...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi byttet nettopp ut en "fullspekka" VW Passat GTE 2016 med en Skoda Enyaq iV 80x Founders Edition. Vi er stort sett veldig fornøyd med bilen. Firehjulstrekk er en åpenbaring på norske vinterveier, bilen er utrolig komfortabel og den er mye stillere hva angår dekkstøy og vindstøy enn den gamle. Jeg liker også at den har smarte funksjoner som at jeg kan aktivere at varmeanlegget skal slå seg på full guffe når jeg åpner en bildør for å varme kupeen raskest mulig om jeg har glemt å slå på varme før avreise. Appen er helt grei, kanskje litt for treig på aktivering av klima osv., men det er jo mange andre også. Ikke at det er en unnskyldning. Digger også Head Up Display!

Men det er et par punkter som irriterer meg ganske mye. Jeg ønsker å høre andres erfaring om disse. Kanskje er det bare jeg som er rar? Personlig mener jeg dette er ting som burde være inkludert på en toppmodell av en splitter ny elbil fra et merke med slagordet "Simply Clever".

Det første er at det ikke finnes profiler for forskjellige førere i bilen. Dette er funksjonalitet som har eksistert i over 10 år. I den gamle Passaten kunne man sette opp tre førere og koble hver nøkkel til en fører. Når jeg brukte min nøkkel så ble sete og speil innstilt på meg. Når kona brukte sin nøkkel ble det innstilt på henne. Dette ser ut til å mangle totalt på Enyaq, og det er helt uforståelig på en toppmoderne elbil! Jeg savner dette veldig. Setet går ikke engang tilbake for å lette innstigning etter at kona har kjørt bilen. Kanskje dette er en innstilling jeg enda ikke har funnet, men hallo? Burde vært på som standard.

Det andre er at Lane Assist fungerer annerledes enn jeg er vant til på alle bilene av forskjellige merker jeg har kjørt i det siste. Også forskjellig fra vår gamle GTE. Det jeg forventer er at bilen skal assistere meg i å holde den midt i kjørefeltet. Derav navnet Lane Assist. På de fleste andre biler vil du få hjelp til dette. På Skoda Enyaq får du ingen hjelp før du er på vei ut av kjørebanen. Dette er mer en sikkerhetsfunksjon som jeg ser som separat fra Lane Assist. VAG brander jo Lane Assist med dette navnet, så at det skal fungere annerledes på Skoda enn på VW-bilene synes jeg lite om. Dette savner jeg også veldig.

Jeg sliter også med å få til Android Auto trådløst. Er det andre som sliter med dette? Mobilen sier at Android Auto er tilgjengelig, og at jeg må velge dette i bilen. Men her kommer kun konas Apple CarPlay opp som valg. Jeg ser av manualen at det skal komme opp ved siden av denne, men det gjør det altså ikke. Har prøvd restart av infotainment, restart av telefonen, avkobling og påkobling av Bluetooth, sletting av telefon fra bilen, direkte tilkobling til bilens hotspot, tvungen avslutning av Android Auto på telefonen... No luck!

Andre ting som irriterer meg litt, men ikke så mye:

Komfortmodus finnes ikke på Founders Edition. Jeg undrer meg på om dette er fordi normalmodusen er komfortabel nok fra før? Det bare virker rart for meg at de skal fjerne features på den dyreste modellen, som er tilgjengelig på de billigere modellene.

Hvis jeg setter meg inn i bilen uten å trykke inn bremsen, så har jeg noen menypunkter som forsvinner når tenningen slås på. Hvis jeg går til innstillinger for speil, så får jeg opp "Automatisk speiloppvarming" og "Automatisk avblending i mørke". Prøver jeg å slå dem på, så får jeg beskjed om at funksjonen ikke er tilgjengelig når tenningen er av. Hvis jeg trykker inn bremsen for å slå på tenningen, så forsvinner menypunktene rett foran øynene mine. Borte, ikke å finne igjen noe sted.

Tror det var alt så langt. Oppdaterer tråden om jeg finner noe mer! :)

  • Lik 1
Skrevet

Bilen mangler en del funksjoner som nyere Skoda har, men som de rett og slett ikke har fått på plass enda. Dette gjelder også funksjoner i appen. Noen ting vil nok bli oppdatert med programvare, mens andre må bestilles med bilen når de dukker opp. Alt som er avhengig av programvare er det håp om at dukker opp. I versjon 3.0 får f.eks. biler med elektrisk førersete "Easy entry and exit".

Kjører du med Travel Assist aktiv når du har testet Lane Assist? Det er to ulike funksjoner. Lane Assist er alltid aktiv hver gang du starter bilen, men kan slås av manuelt. Det er en sikkerhetsfunksjon. Travel Assist er en del av ACC-systemet og du må ha ACC aktiv for at den skal fungere.

Her er hva Skoda skriver om funksjonene:

Sitat

Lane Assist varsler deg hvis bilen utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet. Sammen med et kamera registrerer systemet kjørefeltoppmerkingen, inkludert midlertidig oppmerking under veiarbeid, trafikkjegler og andre avgrensninger av vei eller kjørefelt. Den "adaptive" versjonen (fås kun som del av Travel Assist) griper inn for å holde bilen midt i kjørefeltet, slik at bilen ikke "vingler".

Se brukermanualen for betingelser for å bruke Travel Assist.

Hva mener du med komfortmodus? Hos Skoda så er Comfort en kjøremodus som har en effekt om du har DCC som gjør demperene mykere. De timene jeg testet en Enyaq med DCC så utgjorde det mindre forskjell enn på Kodiaq. Om du har DCC så kan du gjøre de enda litt mykere ved å manuelt dra slideren helt ned (eller opp?). Har du ikke DCC så har ikke komfortmodus noen hensikt. Ut fra det jeg har sett så er det noen uten DCC som påstår de har komfortmodus, men jeg vet ikke om det der en feil, for jeg ser ikke hvilken nytte den skulle hatt.

Skrevet

Takk for svar!

Da kommer forvirringen min av at den gamle Passaten aktiverte filholder ved hastigheter over 60 km/t, selv med Travel Assist deaktivert. Det hadde vært kjekt på Skodaen også. Men da vet jeg at jeg har funksjonen i alle fall!

Det er kjøremodusen komfort jeg tenker på ja! Trodde Founders Edition hadde absolutt alt, men kan jo hende den ikke har DCC. Skal sjekke med forhandler :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...