Gå til innhold
trsdm

Ganske fornøyd med bilen, men...


Anbefalte innlegg

Vi byttet nettopp ut en "fullspekka" VW Passat GTE 2016 med en Skoda Enyaq iV 80x Founders Edition. Vi er stort sett veldig fornøyd med bilen. Firehjulstrekk er en åpenbaring på norske vinterveier, bilen er utrolig komfortabel og den er mye stillere hva angår dekkstøy og vindstøy enn den gamle. Jeg liker også at den har smarte funksjoner som at jeg kan aktivere at varmeanlegget skal slå seg på full guffe når jeg åpner en bildør for å varme kupeen raskest mulig om jeg har glemt å slå på varme før avreise. Appen er helt grei, kanskje litt for treig på aktivering av klima osv., men det er jo mange andre også. Ikke at det er en unnskyldning. Digger også Head Up Display!

Men det er et par punkter som irriterer meg ganske mye. Jeg ønsker å høre andres erfaring om disse. Kanskje er det bare jeg som er rar? Personlig mener jeg dette er ting som burde være inkludert på en toppmodell av en splitter ny elbil fra et merke med slagordet "Simply Clever".

Det første er at det ikke finnes profiler for forskjellige førere i bilen. Dette er funksjonalitet som har eksistert i over 10 år. I den gamle Passaten kunne man sette opp tre førere og koble hver nøkkel til en fører. Når jeg brukte min nøkkel så ble sete og speil innstilt på meg. Når kona brukte sin nøkkel ble det innstilt på henne. Dette ser ut til å mangle totalt på Enyaq, og det er helt uforståelig på en toppmoderne elbil! Jeg savner dette veldig. Setet går ikke engang tilbake for å lette innstigning etter at kona har kjørt bilen. Kanskje dette er en innstilling jeg enda ikke har funnet, men hallo? Burde vært på som standard.

Det andre er at Lane Assist fungerer annerledes enn jeg er vant til på alle bilene av forskjellige merker jeg har kjørt i det siste. Også forskjellig fra vår gamle GTE. Det jeg forventer er at bilen skal assistere meg i å holde den midt i kjørefeltet. Derav navnet Lane Assist. På de fleste andre biler vil du få hjelp til dette. På Skoda Enyaq får du ingen hjelp før du er på vei ut av kjørebanen. Dette er mer en sikkerhetsfunksjon som jeg ser som separat fra Lane Assist. VAG brander jo Lane Assist med dette navnet, så at det skal fungere annerledes på Skoda enn på VW-bilene synes jeg lite om. Dette savner jeg også veldig.

Jeg sliter også med å få til Android Auto trådløst. Er det andre som sliter med dette? Mobilen sier at Android Auto er tilgjengelig, og at jeg må velge dette i bilen. Men her kommer kun konas Apple CarPlay opp som valg. Jeg ser av manualen at det skal komme opp ved siden av denne, men det gjør det altså ikke. Har prøvd restart av infotainment, restart av telefonen, avkobling og påkobling av Bluetooth, sletting av telefon fra bilen, direkte tilkobling til bilens hotspot, tvungen avslutning av Android Auto på telefonen... No luck!

Andre ting som irriterer meg litt, men ikke så mye:

Komfortmodus finnes ikke på Founders Edition. Jeg undrer meg på om dette er fordi normalmodusen er komfortabel nok fra før? Det bare virker rart for meg at de skal fjerne features på den dyreste modellen, som er tilgjengelig på de billigere modellene.

Hvis jeg setter meg inn i bilen uten å trykke inn bremsen, så har jeg noen menypunkter som forsvinner når tenningen slås på. Hvis jeg går til innstillinger for speil, så får jeg opp "Automatisk speiloppvarming" og "Automatisk avblending i mørke". Prøver jeg å slå dem på, så får jeg beskjed om at funksjonen ikke er tilgjengelig når tenningen er av. Hvis jeg trykker inn bremsen for å slå på tenningen, så forsvinner menypunktene rett foran øynene mine. Borte, ikke å finne igjen noe sted.

Tror det var alt så langt. Oppdaterer tråden om jeg finner noe mer! :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen mangler en del funksjoner som nyere Skoda har, men som de rett og slett ikke har fått på plass enda. Dette gjelder også funksjoner i appen. Noen ting vil nok bli oppdatert med programvare, mens andre må bestilles med bilen når de dukker opp. Alt som er avhengig av programvare er det håp om at dukker opp. I versjon 3.0 får f.eks. biler med elektrisk førersete "Easy entry and exit".

Kjører du med Travel Assist aktiv når du har testet Lane Assist? Det er to ulike funksjoner. Lane Assist er alltid aktiv hver gang du starter bilen, men kan slås av manuelt. Det er en sikkerhetsfunksjon. Travel Assist er en del av ACC-systemet og du må ha ACC aktiv for at den skal fungere.

Her er hva Skoda skriver om funksjonene:

Sitat

Lane Assist varsler deg hvis bilen utilsiktet er i ferd med å forlate kjørefeltet. Sammen med et kamera registrerer systemet kjørefeltoppmerkingen, inkludert midlertidig oppmerking under veiarbeid, trafikkjegler og andre avgrensninger av vei eller kjørefelt. Den "adaptive" versjonen (fås kun som del av Travel Assist) griper inn for å holde bilen midt i kjørefeltet, slik at bilen ikke "vingler".

Se brukermanualen for betingelser for å bruke Travel Assist.

Hva mener du med komfortmodus? Hos Skoda så er Comfort en kjøremodus som har en effekt om du har DCC som gjør demperene mykere. De timene jeg testet en Enyaq med DCC så utgjorde det mindre forskjell enn på Kodiaq. Om du har DCC så kan du gjøre de enda litt mykere ved å manuelt dra slideren helt ned (eller opp?). Har du ikke DCC så har ikke komfortmodus noen hensikt. Ut fra det jeg har sett så er det noen uten DCC som påstår de har komfortmodus, men jeg vet ikke om det der en feil, for jeg ser ikke hvilken nytte den skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da kommer forvirringen min av at den gamle Passaten aktiverte filholder ved hastigheter over 60 km/t, selv med Travel Assist deaktivert. Det hadde vært kjekt på Skodaen også. Men da vet jeg at jeg har funksjonen i alle fall!

Det er kjøremodusen komfort jeg tenker på ja! Trodde Founders Edition hadde absolutt alt, men kan jo hende den ikke har DCC. Skal sjekke med forhandler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...