Gå til innhold
Morgan

Batteri tappes


Anbefalte innlegg

Bilen det gjelder er en Oktavia 2005 modell (importert):

At batteriet tappes, når bilen er parkert, er jo ikke en uvanlig situasjon og kan feilsøkes. Jeg sliter med feilsøkingen. Batteriet tappes fra 12,8 til 12,4 volt bare i løpet av noen timer. Hvor lang tid det tar før det er helt tomt, vet jeg ikke. Jeg har forsøkt å feilsøke ved å koble inn et ampermeter og trekke ut sikringer. Jeg har da funnet ut at det ser ut til at nedtappingen stopper hvis jeg kobler ut comfort controll module (styrer fjernkontroll til sentrallås, heving og åpning/lukking av vinduer fra førerplass etc.).  Nå er spørsmålet om det er ccm-en som er gåen eller om det er feil et annet sted i dette systemet.

Problemet med feilsøkingen er at jeg ikke direkte finner en konstant strøm som går ut fra batteriet. Når jeg kobler til batteriet, fyrer ett eller annet opp på ca. 1A. I løpet av noen minutter synker det i flere stadier ned til mellom 10-30 mA. Så står strømforbruket lavt lenge før det til slutt hopper opp igjen på 1A for så å gå ned i stadier til 10-30 mA. Når jeg tar sikringen på ccm, fyres ikke strømforbruket opp igjen etter den første gangen. 

Jeg har forsøkt å se om det er andre sikringer som kan nappes ut mens strømforbruket er høyt. Jeg fant bl.a. at sikringen til bremselys og lysbryter kunne senke strømforbruket, det samme en sikring til hengerfestet. Det så også ut til at disse sikringene hindret strømforbruket å fyre opp igjen, men da jeg testet igjen nylig, så spratt forbruket opp igjen. Det eneste som har fungert over tid er å ta sikringen til ccm. 

Jeg innrømmer at jeg fortsatt har noe mer feilsøking å gjøre ved å koble ut kontakter fra ccm og ser om problemet opphører da, men jeg lurte på om det er noen her som har opplevd noen liknende, eller som vet om dette sykliske strømforbruket er normalt og/eller om det er noe annet jeg kan gjøre for å finne feilen. 

Bilen er gammel og en enkel løsning kunne jo være å bare sette på en strømbryter et eller annet sted, men er litt avhengig av å kunne bruke fjernkontrollen for å låse opp og igjen bilen. (Jeg burde kanskje bare få fikset den mekaniske låsen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...