Gå til innhold
Steinrawr

04 Steering angle - modul uten data


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann, jeg er litt rådvill, og verkstedene klarer ikke hjelpe meg fordi de bare beregner noen minutter på en feilsøking som de skulle planlagt bedre, og jeg må tilbake igjen og igjen uten å oppnå noe. 

Da jeg fikk kodet inn nøkkel til bilen min skjedde det noe. Anerkjent tredjeparts-butikk kodet inn nøkkel, men det skjedde et eller annet, som sletta kodingen fullstendig på en modul i bilen. 

VCDS får ikke kontakt med modulen som heter 04 Steering Angle og denne modulen forhindrer ESP, ABS, TCS og flere andre funksjoner i bilen fra å fungere normalt. Modulene 03, 37 og 44 gir fra seg feilmeldinger, men 04 er altså helt død. Status i VCDS (når jeg selv har lest av) er: "Malfunction 0010". Jeg har trålet det meste av forum, forsøkt å spørre tekniker osv, men jeg klarer ikke komme fram til noe annet enn at modulen må "installeres på nytt med original SKODA-programvare, som da den ble programmert på fabrikken". Det virker som at den rett og slett ikke lengre inneholder noe programvare/fastvare. Jeg er ikke noe ekspert, så jeg aner ikke. 

En tekniker sa på tlf til meg på fredag at han nok trodde hele modulen måtte byttes, men skjønte ikke hvordan den skulle blitt påvirket siden nøkler og startsperre ikke har noe med denne modulen å gjøre. 

Er det noen som har noen tips? Erfaringer? Noe som helst? Nå har jeg kjørt denne bilen med dette problemet i snart tre måneder, og begynner å bli litt desperat etter å få den i orden.

EDIT: Dette er en 2014-modell Skoda Rapid 1.4 TSI - ca 250.000km

Endret av Steinrawr
Skrevet
Steinrawr skrev (På 29.4.2024 den 16.44):

Heisann, jeg er litt rådvill, og verkstedene klarer ikke hjelpe meg fordi de bare beregner noen minutter på en feilsøking som de skulle planlagt bedre, og jeg må tilbake igjen og igjen uten å oppnå noe. 

Da jeg fikk kodet inn nøkkel til bilen min skjedde det noe. Anerkjent tredjeparts-butikk kodet inn nøkkel, men det skjedde et eller annet, som sletta kodingen fullstendig på en modul i bilen. 

VCDS får ikke kontakt med modulen som heter 04 Steering Angle og denne modulen forhindrer ESP, ABS, TCS og flere andre funksjoner i bilen fra å fungere normalt. Modulene 03, 37 og 44 gir fra seg feilmeldinger, men 04 er altså helt død. Status i VCDS (når jeg selv har lest av) er: "Malfunction 0010". Jeg har trålet det meste av forum, forsøkt å spørre tekniker osv, men jeg klarer ikke komme fram til noe annet enn at modulen må "installeres på nytt med original SKODA-programvare, som da den ble programmert på fabrikken". Det virker som at den rett og slett ikke lengre inneholder noe programvare/fastvare. Jeg er ikke noe ekspert, så jeg aner ikke. 

En tekniker sa på tlf til meg på fredag at han nok trodde hele modulen måtte byttes, men skjønte ikke hvordan den skulle blitt påvirket siden nøkler og startsperre ikke har noe med denne modulen å gjøre. 

Er det noen som har noen tips? Erfaringer? Noe som helst? Nå har jeg kjørt denne bilen med dette problemet i snart tre måneder, og begynner å bli litt desperat etter å få den i orden.

EDIT: Dette er en 2014-modell Skoda Rapid 1.4 TSI - ca 250.000km

Hei,

Jeg er ikke noen ekspert... Men, om VCDS ikke greier å kommunisere med denne modulen, Så vil jeg tro at den enten er stein død eller evt at det er noe kabelbrudd på gang, som gjør at man ikke får kommunisert med den. En av disse finner jeg naturlig at det kan være..

Kanskje du kan få tak på en billig på https://finndel.no/ ... Så tester du å bytte og ser om VCDS greier å kommunisere i hvertfall?

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen, iom så lang ventetid, og sannsynligvis noen måneder til når de finner hva problemet faktisk er tenkte jeg å prøve å løse det selv. 

Jeg er ganske usikker på hvilken del som faktisk inneholder denne "modulen". Det virker for meg som at det er "sleperingen" som evt. da må byttes ifølge demonteringsstedene jeg har kontaktet via finndel, men på dele-butikker online virker det som det er en liten dongle som står koblet i rattstammen et sted. På youtube finner jeg noen videoer som bytter ut "steering angle sensor", men det kommer ikke helt klart fram at det er samme som "steering angle module".

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Nå ble det litt mer innsikt gjennom en time på verksted: 

Det ser ut til at det er ABS-styringsenheten som har tatt kvelden. Tekniker mente han fikk kontakt, men at enheten bare avviser alle kodingsforsøk, så ledningsnettet er trolig helt. De kunne ikke gi noen form for garantier på noe av arbeidet, og det var helvettes dyrt å fikse. 

Tenkte å bytte styringsenheten, denne er vel strengt talt bygd inn i hydraulikkenheten, er den ikke? Altså denne: https://finndel.no/bildeler.aspx?type=fabrnr&qry=6R0+614+517+BF

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...