Gå til innhold
skodajockey

Motorstopp


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg ute etter noen som kan gi meg en god natts søvn.

Jeg gikk fra bilen mens den sto å gikk på tomgang, en Skoda Octavia 2016 diesel med 150000 km kjørt. Når jeg da kommer tilbake så står det i bilen at jeg må starte motoren manuelt igjen, som jeg har opplevd en del ganger med dette start/stopp-systemet; i utgangspunktet ikke noe problem i seg selv.

Men så ville ikke bilen starte opp igjen. Jeg hører at startmotoren prøver å gå rundt, men bilen tenner ikke og starter ikke opp. Kobler på den lille strøm-boosteren jeg har, og prøver på nytt. Startmotoren jobber for harde livet, men ingenting skjer. Ringer Falcken, og de kommer med sin monster-booster, hvor jeg nesten hører på startmotoren at den virkelig nå får strøm nok, men motoren vil fortsatt ikke starte. Bilen fraktes til Sulland for feilsøking, og ting tar tid og ingenting skjer.

Så til mitt nattevåk, fordi dette kan være alt mellom himmel og jord, hvor det skumleste forslaget er at registerreimen har røket (60 000 km før tiden) på tomgang mens jeg var borte fra bilen. Hvor sannsynlig er dette? Og skulle ikke dashbordet lyst opp som et juletre? Ettersom det ikke var noen varsellamper, kan vi kanskje ekskludere alle disse utfallene som koster 50-60-70 000 kr og oppover?

Skrevet
skodajockey skrev (På 28.5.2024 den 20.21):

Nå er jeg ute etter noen som kan gi meg en god natts søvn.

Jeg gikk fra bilen mens den sto å gikk på tomgang, en Skoda Octavia 2016 diesel med 150000 km kjørt. Når jeg da kommer tilbake så står det i bilen at jeg må starte motoren manuelt igjen, som jeg har opplevd en del ganger med dette start/stopp-systemet; i utgangspunktet ikke noe problem i seg selv.

Men så ville ikke bilen starte opp igjen. Jeg hører at startmotoren prøver å gå rundt, men bilen tenner ikke og starter ikke opp. Kobler på den lille strøm-boosteren jeg har, og prøver på nytt. Startmotoren jobber for harde livet, men ingenting skjer. Ringer Falcken, og de kommer med sin monster-booster, hvor jeg nesten hører på startmotoren at den virkelig nå får strøm nok, men motoren vil fortsatt ikke starte. Bilen fraktes til Sulland for feilsøking, og ting tar tid og ingenting skjer.

Så til mitt nattevåk, fordi dette kan være alt mellom himmel og jord, hvor det skumleste forslaget er at registerreimen har røket (60 000 km før tiden) på tomgang mens jeg var borte fra bilen. Hvor sannsynlig er dette? Og skulle ikke dashbordet lyst opp som et juletre? Ettersom det ikke var noen varsellamper, kan vi kanskje ekskludere alle disse utfallene som koster 50-60-70 000 kr og oppover?

Dette her er ikke noen enkel forklaring på, utenom å undersøke bilen ordentlig, dessverre.
Men, 8 år gammel regreim, og 150k kjørt. Den bør i utgangspunktet holde.

Det kan være så enkelt som dieselpumpa. Det kan jo koste noen kroner det også, men, ikke inærheten av hva register havari koster.

Beklager at jeg ikke får beroliget deg helt.
Kom gjerne og fortell oss om utfallet av saken.

Skrevet

Oppdatering:

Sulland har omsider fått tid og tatt inn bilen til feilsøking, og de konkluderte raskt med at det var feil på drivstofftrykksensoren. Denne hadde de inne på lager og skulle bytte den og kjøre noen tester. Litt over 2000 kr for del og arbeid. Så får vi se i morgen om det kun var dette som var problemet.

Alternativt; min gamle far har en 2019 Superb med kessy, og har opplevd akkurat det samme oppstartsproblemer, men der var problemet batteriet i nøkkelen. Når han byttet det så fungerte alt som normalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...