Gå til innhold
roger.

Haldex problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.har kjøpt meg en 16 modell 1,6 tdi

Har problemer med firehjulsdriften.haldex pumpa er byttet ny olje er fyllt på.bilen drar på alle 4 når den heiset opp fra bakken.men null respons i bakhjula når den står nedpå.tips til hva jeg kan sjekke? Har obdeleven vist d er noe der som kan gjøres.

Er clutch plater i haldexen noe som burde byttes? Noen som hvet hvor man kan få tak i d?

Alle gode råd taes imot med glede 😀👍

Skrevet

Hei.

Hvordan har du testet Haldex'en? Den vil jo ikke koble inn uten at det registrerer hastighetsforskjell mellom fremhjul og bakhjul. Så uten at du spinner på fremhjula (eller at systemet registrerer at fremhjula er i ferd med å spinne), så vil ikke kraft overføres ut til bakhjula.

Skrevet

Heist opp på løftebukk alle hjul i lufta.bilen i gir.da funker d.så prøvde jeg å komme opp en glatt bakke.spinner foran null respons bak

Skrevet (endret)
roger. skrev (16 timer siden):

Heist opp på løftebukk alle hjul i lufta.bilen i gir.da funker d.så prøvde jeg å komme opp en glatt bakke.spinner foran null respons bak

Haldex-pumpa skal starte med en gang motoren starter. Og hvis du løfter bilen vil du ikke få fremprovosert hjulspinn, du må ha hastighetsendring mellom forhjul og bakhjul for å få "trykkforskjell" som kobler inn bakhjula. Jeg skal ikke være kategorisk, men det høres ut som om Haldex-pumpa ikke går. Jeg tviler sterkt på om clutchplatene i seg selv er årsaken. Det kan vel også være en elektrisk feil, eller noe med elektronikken som styrer inn/utkobling.

Endret av Sjåføren
  • 3 uker senere...
Skrevet

@roger. Fant du ut problemet med Haldex'en? Det skal egentlig mye til at clutch-pakka er gåen. Jeg har lest meg litt opp og funnet at den elektroniske styringen til Haldex'en må nullstilles etter bytte av pumpe. Det på grunn av at elektronikken på en eller annen måter overvåker oljetrykket og hvor fort det bygger seg opp når du starter motoren. Dersom det ikke kjenner igjen mønsteret, så vil ikke pumpen gå som den skal. Du klarer ikke å resette med en enkel OBDeleven. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...