Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Gjest Baldvindur

Motorvask

Anbefalte innlegg

Gjest Baldvindur

Hvordan er det med motorvask? Hva slags kjemikalier? Høytrykk? Forhåndsregler?

Er absolutt på tide å gjøre noe her i gården!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det mange forskjellige svar å få. 

Men i forhold til kjemikalier er Prickbort en sikker vinner. Flere anbefaler også Surfex HD. Prickbort selges blant annet på Shell og mange andre steder.
Spray på og bruk en detailkost evt, en passende malekost, oppvaskbørste eller liknende til å gnikke det hele inn.

Noen styrer unna høytrykk og andre sverger til høytrykk fremfor hageslangen. Jeg bruker høytrykk stilt inn på lett sprut og bruker samtidig god avstand.

Noen dekker til el-koblinger osv, men det kommer jo veldig an på motorrommet. Er du usikker, så prøv deg forsiktig frem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Baldvindur

Ja, Prickbort har jeg vært borti før. Skal ta en runde i kveld. Mulig jeg tar det rolig med høytrykken. Kan ikke se  noen åpenbare problemområder i motorrommet som må dekkes til. Samtidig, skal jo ikke fylle på med hinsides mengder vann heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sepper

Har aldri støtt på noen problemer med vask av motorrommet, men har hørt det Tor2r skriver om folk som skyr HT.
Man trenger selvfølgelig ikke å overdrive med dysen nede i rommet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Prickbort har jeg vært borti før. Skal ta en runde i kveld. Mulig jeg tar det rolig med høytrykken. Kan ikke se  noen åpenbare problemområder i motorrommet som må dekkes til. Samtidig, skal jo ikke fylle på med hinsides mengder vann heller..

​Hvordan gikk det? Bilen går fortsatt? Bilder? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Baldvindur

Bilen er død.. neida. Merket ingenting uvanlig. Tok det rolig! ikke tatt noen bilder nå, men ble veldig fornøyd med resultatet. Ser ikke nytt ut, men i forhold så er det en annen verden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sepper

Bilen er død.. neida. Merket ingenting uvanlig. Tok det rolig! ikke tatt noen bilder nå, men ble veldig fornøyd med resultatet. Ser ikke nytt ut, men i forhold så er det en annen verden.

​Ja også holder resultatet seg lengre enn utvendig ^_^ 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×