Gå til innhold
Bowitz

DCC på ny Octavia


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Har akkurat bestilt meg en ny Octavia 2017 mod, hvor et av tilvalgene var adaptivt understell(DCC). Noen som har erfaringer med dette fra Superben? Føler dere det er en nødvendighet?

Har ikke bestilt dette pdd. men har enda noe tid på meg til å endre utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen @Bowitz :) 

 

Jeg har Superb lll (2016) og min bil har DCC, og det vil jeg ikke vært foruten på den bilen. Men nå er jo Superb og Octavia litt forskjellige type biler og kjøre, Superb er jo en merkbart større bil med lengre akselavstand og det skal jo i utganspunktet gjøre den ganske så behagelig å kjøre, hvilket den også er.

MEN etter min mening så er standard oppsett på Superb i mykeste laget, den oppfører seg litt duvete og gynger en del, så jeg har hatt min Superb konsekvent stående i Sport modus siden jeg kjøpte den. Har jo testet de to andre mulighetene også Normal og Comfort, men de blir for myke etter hvordan jeg liker å kjøre, Normal kan gå til nød når en kjører på en slett vei «type E6», og selv om overganger ved bruer o.l. blir taklet på en flott måte, så gir det en gyngende følelse når en har passert en slik «hump» at en har med seg den følelsen noen meter etter en har passert. Det er noe jeg ikke liker, så derfor står den i Sportmodus på min bil, det er ikke så hardt som et sportsunderstell og heller ikke så lavt.

Så om det blir Superb (eller evt Octavia) på meg neste gang jeg bytter bil, så er DCC definitivt noe jeg skal ha på den også. Men dette er jo selvfølgelig bare min oppfatning, og det kan jo hende at noen andre kommer med andre synspunkter på dette.

Jeg kjører med 18" hjul (standard str) i 235/45-18" på både sommer og vinter, og det er noe jeg synes kler bilen veldig godt. Noen benytter 19" (og 20") på sommer, og 17" på vinter fordi de ønsker smalere dekk på vinteren, og det gjør jo også noe til at bilen blir mykere når dekksidene blir høyere. Men smalere dekk på vinterføre er det jo en bred oppfatning om at bør være smalere enn sommerdekka, men her jeg kjører er det sjelden snø/is så derfor passer 18" meget bra for min del. 

 

Nå har jo bl.a. @Salcin og @Espen også Superb med DCC, og det kan jo være greit om de også kanskje kan si noen ord om hva de synes om DCC understellet og hvilke innstillinger de benytter seg av mest, for som sagt her går det jo mye på hvilke veier en kjører på, og om en liker en myk eller litt stivere bil uten at den blir lavere når en gjør om på innstillingene. Forøvrig så senker jo DCC understellet på Superb med 10mm i forhold til biler uten DCC, mens et rent sportsunderstell senker Superb med 15mm i forhold til biler uten det. Men Sport modus på DCC og sportsunderstell kan altså ikke sammenlignes på noen som helst måte, bare så en ikke tror at bilen blir stiv og ubehagelig i Sport modus, for det gjør den ikke etter min mening.

Men mye kommer nok an på hva en er vant til fra tidligere biler, og hvordan en likte det understellet, jeg kom fra en VW Golf st.vogn 2014 med sportsunderstell, og den var merkbart lavere og stivere, og mye hardere og direkte med underlaget, slik er ikke Superb i Sport modus i det hele tatt. Jeg har dog ikke kjørt Superb med rent sportsunderstell, så den vet jeg ikke hvordan oppfører seg og er å kjøre i forhold til en bil med DCC..........

Så får jeg håpe at svaret mitt ang. DCC ga deg litt informasjon som kunne hjelpe deg litt videre, og ikke bare forvirret deg mer..........? ;) 

 

Hvilken type Octavia er du har bestilt deg da @Bowitz ?

Da tenker jeg på combi/sedan eller st.vogn, utstyrsversjon, motorisering, utstyrspakker, annet evt ekstrautstyr, farge etc., ikke at jeg har noe med det, men en blir jo litt nysgjerrig når noen har bestilt seg ny bil :) 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og godt svar @Superb lll :-)

Selgeren sa at DCC var et must på Superben, da den kunne bli litt for gyngete og vel krengende med standard understell. Men han hadde lite info om hvordan forskjellen var på Octavia da det enda foreligger lite informasjon om bilen og han enda ikke hadde fått prøvd den selv. Men han mente forskjellen ikke ville være så stor på Octaviaen som på Superben, og at det kanskje var mest å merke om jeg kjørte mye med campingvogn, noe jeg ikke gjør.

Men, sånn er det vel når man bestiller nybil før den har kommet på markedet :-p

Har bestilt meg en Moon White stasjonsvogn 150 hk TDi 4x4 med 7-trinns DSG i Styleutgave, med

-Businesspakke med delskinn

-Traveller navipakke med 9.2" trykkskjerm (ser rå ut!)

-Vinterpakke med parkeringsvarmer, varme i bakseter..

-Elektrisk bakluke

-Elektrisk førersete med minne

-Oppvarmet multiratt med paddles

- Avtagbart hengerfeste

-Phonebox med WIFI og infotainment online

Har i tillegg bestilt en del norskmontert utstyr som skvettlapper, gummimatter, reservehjul, vinterdekk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @Bowitz :) 

 

Som sagt jeg er heller ikke helt sikker på nødvendigheten av DCC på en Octavia, men jeg er så fornøyd med det, at jeg hadde kommet til å tatt det med i min bestilling. Det senker forøvrig også Octaviaen med 10mm i forhold til vanlig understell.

 

Med Style/Business pakken så har du jo også dekket opp Cantoon lydanlegg, Sun Set (mørke vinduer) og 230V uttak.

 

Ellers så synes jeg dette ser ut som en veldig flott bil du har satt sammen her @Bowitz, uten tvil. :)  

Hadde den bare vært i Business Grey metallic og 1,8/180hk TSi motoren i stedet (og hatt 18" hjul), så hadde dette godt kunnet vært min neste bil :D 

Jeg har Moon White metallic i dag, og det er en kjempeflott og sprek farge, men du verden så uvarig. Alt synes, og det hadde jeg virkelig ikke trodd at det ville gjøre. Så min neste bil er ikke hvit, uansett hvor sprekt det er.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med standardsoppsettet til Octaviaen og er litt i tvil om jeg ville valgt DCC dersom jeg skulle kjøpt en ny en. Synes standardoppsettet har et bra kompromiss mellom sportslighet og komfort, men så har jeg heller aldri vært noe særlig fan av senkede biler pga mye snø på veien på vintern :P

Nå kunne det hende at jeg etter en testkjøring av en Octavia ville sagt noe annet, men inntil så skjer, er jeg fornøyd med dagens oppsett. 

Forøvrig synes jeg @Bowitz har gjort gode valg. Jeg ville kanskje ha valgt oppvarmet frontrute, kessy og ryggekamera i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat de tilvalgene du nevner her @CitizenX er jeg helt enig med deg i, i hvert fall Kessy og oppvarmet frontrute. Ryggekamera er praktisk og meget bra på sommeren, på denne årstiden her med alt det saltet og sølet som er på veien i dag, så ser jeg absolutt ingenting ut av det kameraet. Tørker hver gang jeg har stoppet, men en har jo gjerne mest behov for ryggekameraet før en stopper/parkerer da ;) 

De nye bilene nå har vel spuling av ryggekamera som standard, men det krever jo at en også må spyle av bakvinduet for at det skal virke (det virker samtidig), og da hadde ikke mitt ryggekamera blitt spylt. For de ripene vil ikke jeg ha på bakvinduet, jeg har også slått av den automatiske pusser funksjonen på bakruta når en setter bilen i revers også, for å slippe slike riper i bakvinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel ærlig talt trudd at Skoda hadde kommet med en fornuftig løsning på den ryggekameraproblematikken slik som VW har hadd i en årrekke på Passaten. Et ryggekamera i dette fordømte saltlakelandet uten et beskyttelsesdeksel av noe slag, er sånn ca ubrukelig. Har bare sensor selv, men ser jo at kamera hadde vært genialt de få gangene jeg skal ha på henger.

Kessy og oppvarmet frontrute er sånt som man ikke vet at man trenger før man har eid en bil med det utstyret, og plutselig står der med en bil som ikke har det :P DA merker du kor genialt det egentlig var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, det VW har gjort med sitt ryggekamera er helt genialt. det er jo bestandig rent og pent når det er beskyttet bak emblemet på bakluka. Merkelig at Skoda ikke har fått lov til å «adoptere» den løsningen der..........

 

Ja oppvarmet frontrute er helt genialt, har det selv om jeg valgte vinterpakke og Webasto i tillegg, men det er jo alltid en bruker Webasto og da er det meget praktisk med oppvarmet frontrute, så hjelper den jo på isen utvendig og duggen innvendig samtidig, så det er en nyttig investering :) 

KESSY har jeg ikke, men angrer på at jeg ikke tok det med på min Superb, men nå har jo det blitt standard på Superb Style selvfølgelig.............

Varme i rattet var heller ikke tilgjengelig når jeg kjøpte min Superb, det er også noe jeg veldig gjerne skulle hatt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, velkommen til forumet :-) Har også superb med DCC, og om det er nødvendig vet jeg ikke... Men skulle jeg vært uten, så måtte det blitt med sportsunderstell! Som @Superb lll sier så blir det i overkant mykt ellers! Kjører hele sommeren kun med sport oppsett av understell, men nå på vinter hender det i perioder det blir normal, siden det tidvis er mye is/vaskebrett vei etc... og da er det faktisk behagelig med noe mykere oppsett...

Kjører 19" sommer og 18" vinter.

Ryggekamera er supert, men problemer med møkk er absolutt tilstede, og opplegget med spyler er jo litt håpløst med tanke på att dette går på bakrutespyler....

Den 9,2" trykkskjermen ser fantastisk ut! Den skulle jeg svært gjerne hatt i min superb også, men det kommer nok sikkert ikke før 2018 modelle eller noe sikkert...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese om temaet DCC på Octavia.
Selv bestilte jeg en ny Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 184 Hk 4x4 DSG for en måneds tid siden på kampanjepris. Venter i spenning på å få den en gang på nyåret.
Denne valgte jeg å bestille uten DCC, siden dette senker bilen noe, og på de veiene jeg kjører på innimellom så ønsker jeg å beholde så mye bakkeklaring som mulig.
Valgte også 16" hjul på vinter for litt bedre styring på dårlige vinterveier.
Jeg valgt også å droppe KESSY, unngår at hackere kan stikke av med bilen of jeg synes heller ikke det er noe stort problem å vri rundt en nøkkel for å starte bilen.

Av pakker så fylte jeg på med Traveller navipakke og vinterpakke. I tillegg krysset jeg av for DMS, elektrisk passasjersete, oppvarmet frontrute, reservehjul og avtakbart hengerfeste. Valgte sedan, da jeg allerede har en 6 år gammel Superb stasjonsvogn som jeg skal beholde.

Foreløpig tror jeg at jeg gjør rett i å droppe DCC. Men greit å lese hva dere her på forumet mener om DCC, og fordeler og ulemper med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Kessy og att folk stikker av med biler, så er absolutt ikke det noe jeg ser som ett problem! Skal jeg være 100% ærlig, så dersom noen skal stjele en bil, så tror jeg sjansen for att det er en Skoda kontra BMW/Audi/Mercedes er liten.... Sjansen for att en bil blir stjålet overhode er liten..

Så til valg av utstyr som blir kommentert over her, så ville nok også jeg valgt med varme i frontrute, Kessy, Webasto, ryggekamera og varme i ratt! 

Er ikke det att det er noe problem å bruke nøkkel, men er bare att det er så lettvint å slippe å ha opp nøkkelen av lomma noengang... Både når man skal låse opp/igjen bilen og starte bilen... 

Grunnen til att jeg ville hatt (og har) både webasto og varme i frontrute varmer er att disse brukes litt forskjellig, står bilen parkert med planlagt oppstart er det gull med webasto, men kommer du ut fra butikk og snøen har dalt, så er sannsynligvis frontruta full av is, så da er frontrute varme genialt.... Varme i ratt er kun comfort, så dette taler for seg!

Når det kommer til ryggekamera, så er dette så praktisk og fantastisk behagelig og sikkert å bruke att har man først hatt det, så vil man ikke være uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ingebrigt skrev:

Interessant å lese om temaet DCC på Octavia.
Selv bestilte jeg en ny Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 184 Hk 4x4 DSG for en måneds tid siden på kampanjepris. Venter i spenning på å få den en gang på nyåret.
Denne valgte jeg å bestille uten DCC, siden dette senker bilen noe, og på de veiene jeg kjører på innimellom så ønsker jeg å beholde så mye bakkeklaring som mulig.
Valgte også 16" hjul på vinter for litt bedre styring på dårlige vinterveier.
Jeg valgt også å droppe KESSY, unngår at hackere kan stikke av med bilen of jeg synes heller ikke det er noe stort problem å vri rundt en nøkkel for å starte bilen.

Av pakker så fylte jeg på med Traveller navipakke og vinterpakke. I tillegg krysset jeg av for DMS, elektrisk passasjersete, oppvarmet frontrute, reservehjul og avtakbart hengerfeste. Valgte sedan, da jeg allerede har en 6 år gammel Superb stasjonsvogn som jeg skal beholde.

Foreløpig tror jeg at jeg gjør rett i å droppe DCC. Men greit å lese hva dere her på forumet mener om DCC, og fordeler og ulemper med det.

Hei og velkommen  @Ingebrigt :) 

Tror nok ikke DCC er så avgjørende på en Octavia som det er på Superb, for det er en bil av en helt annen størrelse og akselavstand. Superb kan fort virke stor og duvende uten DCC, og den har også en høyere bakkeklaring enn hva Octavia har, så den takler kanskje den lille senkingen som DCC gir bedre.

Min Superb liker jeg ikke å kjøre i Normal -eller Comfort Modus, for den er rett og slett for myk. En Otavia har jeg prøvet uten DCC og sporstunderstell, og det er en helt annen bil, så den er det ikke en «nødvendighet» å ha DCC på. Jeg hadde nok likevel valgt det, fordi jeg liker det godt, men det høres også ut som at jeg kjører på litt andre veier enn hva du gjør, og det kan ha veldig mye å si for hvordan kjøreturene oppleves.

Det viktigste er trossalt at den som skal kjøre bilen er fornøyd, andre sine meninger er jo egentlig ikke så mye å ta hensyn til ;)  

 

Det høres ut som du har satt sammen en flott her, det er det ingen tvil om :)

Fint om du poster noen bilder og kommer med en liten tilbakemelding når du har hentet bilen din, gratulasjonen kommer senere :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...