Gå til innhold
Sprinkle

Kodiaq 2018-modell


Anbefalte innlegg

Hei.

Har ingen tidligere erfaringer med Skoda, men har nylig fått øynene opp for Kodiaq. Ser griselekker ut og var en svært hyggelig opplevelse å kjøre. Etter litt fram og tilbake med forhandler rundt spec og leveringstid har jeg fått beskjed om at jeg neppe kan forvente å få produsert bilen før i juli / august, med levering august / september. Det jeg da spør meg, er det like greit å avvente til det er mulig å bestille en 2018 modell? Jeg har tidligere kun bestilt Audier og Mercedes ny fra fabrikk. For disse merkene har det som regel vært slik at de starter produksjon av neste års modeller i august / september, levering september / oktober. 

Ut fra hva jeg forstår vil Sportline og Scout bli tilgjengelig som 2018-modeller, i tillegg ser jeg det spekuleres i ny skjerm på navigasjonssystemet til høsten.

Noen med innspill?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @Sprinkle :) 

Nå er det vel slik at med de produksjonsdatoene du har blitt forespeilet her så er det allerede en 2018 modell. Tidligere for (spes) VAG sin produksjon så var det neste års produksjon fra 01.07., men nå er vel den grensen flyttet tilbake til uke 24, og da er en jo midt i Juni. Men for spesifikke utstyrsversjoner eller nye modeller, så er det jo gjerne slik at de kommer som neste års modeller uansett når de blir produsert, se bare i prislista for nye Octavia med Facelift, her er jo alle bilene med den nye fronten allerede 2018 modeller.

58e2c0c10e03d_Skjermbilde2017-04-03kl_23_37_27.thumb.png.b6b24bd60d411fcb6e514d5f2eb84f15.png

http://www.skoda-auto.no/SiteCollectionDocuments/Car models/2016/prisliste/skodapriser_octavia_20160101.pdf

Det samme var det med den forrige bilen jeg hadde VW Golf st.vogn mk Vll (2014), de første bilene av den var her i Norge sommeren 2013, og jeg bestilte min i førsten av August 2013. Så en VW Golf st.vogn 2013 modell er mk Vl utgave selv om begge er produsert i 2013.

De første utgavene av nye Superb er jo også 2016 modeller, men de første utgavene ble registrert allerede i August 2015 her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme båt som deg Sprinkle, vurderer Kodiaq - og vurderer å vente på 2018 modell. 

Jeg har fått opplyst av en selger at man får 9,2" ved valg av Colombus hvis man venter med å bestille til 2018-modellen kommer. Jeg fikk også beskjed om at produksjonsstart ville være ca uke 22. Det eneste jeg savner er prisinfo + bilder av hvordan den nye skjermen vil se ut i cockpit. Noen som har sett dette noe sted?

Er det noen som kjenner til andre endringer som er forventet i 2018-modellen? (unntatt scout og SL da...)

Mvh

CGv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
1 time siden, Skodabåt skrev:

Min har produksjonsuke 22, og blir 2018 modell. Kunne nå endre til 9,2" skjerm og noe annet, men stort sett likt. Valgte å beholde 8". 

 

De sa uke 22 var første uke for 2018 modell

Hei og velkommen til forumet @Skodabåt :)

Blir jo litt nysgjerrig når det kommer nye medlemmer som har bestilt seg ny bil, hvilken versjon er det du har bestilt da @Skodabåt? Tenker da på motor/drivverk, utstyrsversjon, farge, hjul, evt ekstra utstyr/utstyrspakker, etc. Er ikke ment som et «avhør» altså, jeg er som nevnt bare litt nysgjerrig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skodabåt skrev:

Min har produksjonsuke 22, og blir 2018 modell. Kunne nå endre til 9,2" skjerm og noe annet, men stort sett likt. Valgte å beholde 8". 

 

De sa uke 22 var første uke for 2018 modell

Hei og velkommen! Gratulerer med bestilling!

Hvor mye ekstra for oppgradering fra 8" til 9.2"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

bestilt 190 diesel 4x4 style. Triglav 19.

sølvgrå med 7 seter i sort skinn.

er vel rundt 12000 for Columbus. Vurderer det litt. 

Ellers har jeg bestilt med webasto(mobilstyrt på 2018) krok, elsete fører, ryggekamera, varme i baksete, canton, el bakluke, phonebox og sikkert noe mer jeg ikke husker..

bilen skal gå som drosje så må ha sølvfarge. Bytter fra superb 2015 modell:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Skodabåt skrev:

Takk!

 

bestilt 190 diesel 4x4 style. Triglav 19.

sølvgrå med 7 seter i sort skinn.

er vel rundt 12000 for Columbus. Vurderer det litt. 

Ellers har jeg bestilt med webasto(mobilstyrt på 2018) krok, elsete fører, ryggekamera, varme i baksete, canton, el bakluke, phonebox og sikkert noe mer jeg ikke husker..

bilen skal gå som drosje så må ha sølvfarge. Bytter fra superb 2015 modell:)

 

Se her ja, gratulerer med bestilling av flott bil :) 

Ser jo ikke ut til å mangle så mye her, denne vil jeg tro at du blir meget godt fornøyd med. Får håpe du ikke må vente altfor lenge til at bilen kommer da, lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk motsatt problem av resten her. Skal ha den etter sommeren egentlig, men den kommer i juli;) får se an litt når jeg tar den ut.

mangler Columbus og den kamerapakken med ryggeasistanse. Jeg kan heldigvis å rygge selv med henger?..

ellers er det noe annet jeg burde ta med? Frister veldig med største skjermen, men har egentlig ikke bruk for det. Var enkelt da jeg bestilte. Da var det i praksis 12000 for en DVD-spiller noe jeg syntes var bortkasta når skjerm var lik. Litt annerledes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2017 den 23.08, Sprinkle skrev:

Hei.

Har ingen tidligere erfaringer med Skoda, men har nylig fått øynene opp for Kodiaq. Ser griselekker ut og var en svært hyggelig opplevelse å kjøre. Etter litt fram og tilbake med forhandler rundt spec og leveringstid har jeg fått beskjed om at jeg neppe kan forvente å få produsert bilen før i juli / august, med levering august / september. Det jeg da spør meg, er det like greit å avvente til det er mulig å bestille en 2018 modell? Jeg har tidligere kun bestilt Audier og Mercedes ny fra fabrikk. For disse merkene har det som regel vært slik at de starter produksjon av neste års modeller i august / september, levering september / oktober. 

Ut fra hva jeg forstår vil Sportline og Scout bli tilgjengelig som 2018-modeller, i tillegg ser jeg det spekuleres i ny skjerm på navigasjonssystemet til høsten.

Noen med innspill?

 

Hva er prisoppgangen på 2018 mod ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Skodabåt skrev:

Jeg har faktisk motsatt problem av resten her. Skal ha den etter sommeren egentlig, men den kommer i juli;) får se an litt når jeg tar den ut.

mangler Columbus og den kamerapakken med ryggeasistanse. Jeg kan heldigvis å rygge selv med henger?..

ellers er det noe annet jeg burde ta med? Frister veldig med største skjermen, men har egentlig ikke bruk for det. Var enkelt da jeg bestilte. Da var det i praksis 12000 for en DVD-spiller noe jeg syntes var bortkasta når skjerm var lik. Litt annerledes nå.

Hehe, dette var vel den første gangen jeg har lest dette tror jeg, de fleste vil gjerne bestille ny bil den ene uken og hente den uken etter.......... :D 

Men noen ganger så kan det jo selvfølgelig være noen årsaker til at en ønsker bilen til et bestemt tidspunkt :) 

Jeg hadde heller ikke valgt parkeringsassistenten med trailerassist, noe vil jeg gjøre selv når jeg kjører bil, hehe ;) 

Jeg har hele tiden sagt/skrevet at jeg ville valgt den største skjermen som er tilgjengelig (altså 9,2"), men er ikke så sikker når det gjelder Kodiaq lenger. Og det er av den enkle grunnen om hvordan skjermen er plassert i dashbordet. På Octavia og Superb så sitter skjermen litt lavere plassert, og der synes jeg det kan være bedre med en større skjerm. Har 2016 Superb med Columbus (8") i dag, og det hadde ikke gjort meg noen ting om den hadde vært litt større, selv om jeg absolutt ikke lider noen nød med 8" skjerm heller. 

Men de nye skjermene er jo vesentlig bedre, de er «klarere» og mye bedre detaljerte, så jeg vil nok prøve den først før jeg sier for mye om dette nå...........

Om det er 12.000,- i prisforskjell for 1,2" større skjerm og en DVD spiller, så er jeg ikke så sikker på at jeg hadde gjort det i en Kodiaq. Jeg valgte Columbus i min Superb, kun for at jeg synes 6,5" skjermen som var std på Amundsen er for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

jeg har bestilt min første Skoda. Går fra Audi A4 avant til Skoda Kodiaq. Det som forundrer meg er at forhandler ikke kan gi meg en dato. Når jeg var opp første gang fikk jeg et vagt "må nok beregne August". Så når jeg hadde prøvekjørt og plutselig bestilt bil så var svaret vet ikke. De sa at all data ble gjort fra 2017 til 2018 og at det ville ta litt tid å få dette opp på skjerm. Nå har det gått fem uker og jeg har fortsatt ikke hørt noe om når jeg kan forvente å få denne bilen. Det eneste jeg har klart å gjort er å bestille mer utstyr på den jeg satte opp da alt gikk vel fort etter prøvekjøringen. Plutselig satt jeg med en kontrakt på ny bil. Så googlet jeg litt å fant 2018 utstyrsliste. Da ble bilen kjapt litt dyrere. Har lest litt å hørt mye rart om forsinkelser. Blant annet at biler som blir bestilt med elektriske seter blir forsinket grunnet underleverandører til disse elektriske setene. Noen som vet?

Mvh

En spent blivende Skoda eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet og gratulerer med bestilling av ny bil @Lars Adler :) 

Det stemmer at det har blitt en del ekstra ventetid for de som bestilte Kodiaq tidlig og ville ha el.seter og sovepakke, det var vel de to tingene som ga lengst ventetid, i tillegg til at det også er mange som har bestilt Kodiaq og Norge ikke akkurat står først i køen for levering av nye biler.

Noen fasit for produksjon/levering finnes ikke her dessverre, du får ingen forventet leveringsdato før det har blitt satt en produksjonsstart (dato) for din bil, da først kan de komme med en relativt nøyaktig leveringsdato av bilen til deg. At du får 2018 i stedet for 2017 skal du bare være glad for, og det gjør heller ingenting for leveringstidspunktet heller, for enkelte av 2018 modellene har de allerede startet å produsere, det starter mellom uke 22 - 24 avhengig av modell (Octavia, Superb, Kodiaq, etc).

Men noe du kanskje skal tenke litt på, er at jo mer utstyr du legger på, jo større sjans har du for å treffe noe av utstyret som kanskje kan gi deg lengre ventetid, uten at jeg kan si noe om hvilke ting som kan forhindre en snarlig produksjonsdato for deg. Det kan være alt fra 4x4, via el.seter, musikkanlegg, hengerfeste, etc, enhver ting de ikke har tilgjengelig gjør at produksjonen kan bli ytterligere utsatt. Mener ikke å være negativ eller pessimistisk, det var kun hva selgeren sa til meg i fjor når jeg bestilte min Superb.

Håper det løser seg ganske så snart for deg, lykke til @Lars Adler :) 

 

Lag gjerne en tråd om din nye bil her,

https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/

Så er det fint om du kan fylle på med bilder nr du omsider får din bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Lars. 

Biler med EL seter ble først produsert fra og med uke 14. Og biler med sovepakken ble ikke startet med produksjon før uke 19. Jeg bestilte en bortimot fullspekket bil 15. desember inkl sovepakken og venter fortsatt på produksjonsdato. Får ikke annet svar fra "logistikk avdelingen" enn at fabrikken prøver å finne tid til disse gamle ordrene men det har jeg hørt i noen uker allerede. Nå vet jeg ikke når du bestilte eller hva slags utstyr du har valgt, men det er bare å smøre seg med tålmodighet. Virker som om fabrikken har all makt så det er bare å vente til man får produksjonsdato. Så skal bilen vanligvis være utlevert innen 4 uker. 

På britiske Kodiaq forum nevner mange om forsinkelser ut fra lastehavnen også. Mange som har bestilt Kodiaq :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kengen skrev:

hei Lars. 

Biler med EL seter ble først produsert fra og med uke 14. Og biler med sovepakken ble ikke startet med produksjon før uke 19. Jeg bestilte en bortimot fullspekket bil 15. desember inkl sovepakken og venter fortsatt på produksjonsdato. Får ikke annet svar fra "logistikk avdelingen" enn at fabrikken prøver å finne tid til disse gamle ordrene men det har jeg hørt i noen uker allerede. Nå vet jeg ikke når du bestilte eller hva slags utstyr du har valgt, men det er bare å smøre seg med tålmodighet. Virker som om fabrikken har all makt så det er bare å vente til man får produksjonsdato. Så skal bilen vanligvis være utlevert innen 4 uker. 

På britiske Kodiaq forum nevner mange om forsinkelser ut fra lastehavnen også. Mange som har bestilt Kodiaq :) 

Dette er jo bare nesten helt utrolig @Kengen, nå er det bare noen få dager igjen til at du har ventet i 6 mnd uten å komme noe nærmere en produksjonsdato enda. Her må jeg jammen si at du viser stor tålmodighet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kengen skrev:

hei Lars. 

Biler med EL seter ble først produsert fra og med uke 14. Og biler med sovepakken ble ikke startet med produksjon før uke 19. Jeg bestilte en bortimot fullspekket bil 15. desember inkl sovepakken og venter fortsatt på produksjonsdato. Får ikke annet svar fra "logistikk avdelingen" enn at fabrikken prøver å finne tid til disse gamle ordrene men det har jeg hørt i noen uker allerede. Nå vet jeg ikke når du bestilte eller hva slags utstyr du har valgt, men det er bare å smøre seg med tålmodighet. Virker som om fabrikken har all makt så det er bare å vente til man får produksjonsdato. Så skal bilen vanligvis være utlevert innen 4 uker. 

På britiske Kodiaq forum nevner mange om forsinkelser ut fra lastehavnen også. Mange som har bestilt Kodiaq :) 

Samme erfaring her. Bestilte i januar (inkl bla vent seter og sovepakke), ingen produksjonsdato ennå. Det som nå er sagt er at det må blir en 2018 modell, men ingen andre bekreftelser. 

Så årets bilferie blir ikke i ny egen bil dessverre.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...