

tobor
+ Member-
Content Count
115 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
2
-
Jeg har motorvaska Kodiaqen min uten noen tildekking. Oppskrift som over med litt brei dyse og god avstand. Spray gjerne over med noe plastfornyer etterpå for å holde slanger mv myke.
-
Det er jeg uenig med dem i. DCC er verdt pengene.
-
Ja, jeg lader Kodiaqen min noen ganger i løpet av vinteren. Jeg småkjører en del så jeg tar ikke sjansen på å la være.
-
Velkommen til forumet! Enig med Marius. Bestill time på verksted så fort du kan. Jeg har opplevd dette på en (diesel-) Yeti. Den gikk i nødmodus langt hjemmefra og det bør du unngå. Det var svært langt da når en må kjøre i 20-30 km. Jeg fik da det tipset at jeg kunne skru tenningen av så ble nødmodus "nullet". Men det var ikke lenge før den kom igjen. Det viset seg å være EGR-filteret. En kostbar sak, men Skoda tok dette på garanti. Men det kan sikkert også væe mye annet.
-
Jo.visst er det behagelig med lunk i bilen når det er kaldt. Webastoen slår seg av automatisk , i alle fall på min Kodiaq, har jeg registrert. Men er usikker på om det går på tid (feks 30 min) eller om det blir styrt av oppnådd temperatur. Uten å være noen ekspert har jeg forstått at problemet med hyppig og kort bruk av Webastoen er at det kan sote i brenneren. Det er vel for å unngå at dette sotet skal brenne seg fast at det blir anbefalt å bruke den en gang i måneden hele året. Selv har jeg nok synda mot det. Jeg vil anta at den trekker noe strøm fra batteriet., mao nok en grunn til å gi batteriet på en moderne bil en liten ekstralading en gang i blant, særlig hvis en driver mye småkjøring.
-
Har samme bil med tilsvarende alder (kjøpt høst 2017). Ble innkalt til service ett år etter siste service. Inneholdt: Inspeksjonsservice med utvidet inspeskjon Kontroll vannslange takluke Bremsevæskeskift Skifte olje på Haldex kopling (har 4 x 4) Kom på ca kr 5 300
-
Tidspunkt siden siste service spiller en viktig rolle.
-
Har du fått noen antydning av når bilen kan leveres? Jeg er enig i at ENYAQ på mange måter ligner KODIAQ, men jeg synes ikke det er kjedelig. Kodiaq er en kjempebil og at noe lignende blir tilgjengelig som Elbil er flott. Men det er noen små minuser som lav tilhengervekt, manglende ventilasjon i forseter og et begrensa fargeutvalg. I tillegg den generelle usikkerheten som følger av å binde seg i en kontrakt så lenge på forhånd. Av andre forum forstår jeg at leverandøren helgarderer seg i forhold til kunden. Derfor sitter jeg på gjerdet. Har også en køplass mellom 13 og 14 000 så det går vel en tid til jeg kan bestille i alle fall. Og det er mye annet å velge i dersom en skal over på El-bil med 4x4 som for meg er et must: Tesla Y, Mercedes, Audi og VW har gode alternativer så vidt jeg forstår, i alle fall ett år fram i tid. Jeg tror ikke det skjer noe med avgiftene i 2021, men vi får vite regjeringas standpunkt til det den 7. oktober. Men jeg er mer usikker på 2022. Det vil sjølsagt bli et kjemperush på El-bil i månedene før evt innføring av moms. Da kan du ha gjort lurt i å bestille allerede nå med tanke på å få bil i 2021.
-
Marius's Superb L&K 2.0 TDI 200hk 4x4 DSG 2021
tobor replied to Marius's topic in Min bil / Mitt prosjekt
Nei, Lava blue er ikke tilgjengelig på Enyaq. -
Det er åpenbart store forskjeller innen kjeden, Superb III. Grenland bilservice -Skodaforhandleren i Skien er kjempegode på service.
-
Marius's Superb L&K 2.0 TDI 200hk 4x4 DSG 2021
tobor replied to Marius's topic in Min bil / Mitt prosjekt
Jeg er veldig fornøyd med Lava blue på min Kodiaq. Den skifter litt karakter avhengig av lyset. Det er synd at den nye Enyaq ikke leveres (ennå?) i denne fargen. Hvor mange Skodaer har du hatt, Marius? -
Beskytte front/bakdører mot bulking/parkeringsskader?
tobor replied to ANDREVR's topic in perr@perr.org
Det stemmer at Kodiaq har slike beskyttere som glir ut når en åpner døra. Rart at den ikke har blitt standard på etterfølgende Skoda-modeller. -
PÅ Elbilforum er det en del diskusjon rundt Enyaq.
-
Ja, jeg er også glad i ventilerte seter. Vil heller ha det enn massasje som Enyaq ser ut til å tilby.
-
Hengervekt er et problem for meg også. Men jeg er blitt fortalt at det i tyske bilblader står at 4x4 skal kunne trekke 1 800 kg. Den er jo ikkje typegodkjent i Norge ennå, så vidt jeg forstår, så det er kanskje håp om at den endelige vekta blir høyere enn 1 200 kg. ( 1400 for RS ryktes det jo også her i Norge.)
tobor last won the day on February 28
tobor had the most liked content!
Community Reputation
23 ExcellentAbout tobor
-
Rank
Veteran
Personal Information
-
Domicile
Telemark
-
Car
Kodiaq Style 2018 190 HK diesel 4x4
Recent Profile Visitors
1,050 profile views