Gå til innhold
Hestehalen

Bakovervendt barnestol i midten bak?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Er på jakt etter ny bruktbil, og for å gjøre bilvalget enda enklere i disse miljøtider, så må det være plass til bakovervendt barnestol!  Har lyst på Octavia:-) 

Er det noen som vet om Max Way fra Britax passer å plassere i midten bak? ( Dette barnesetet er litt smalere enn mange andre, så i mange biler passer de inn mellom begge passasjersetene. På denne måten blir det bedre plass i fremsetet til de som skal sitte der).

Alternativt om andre bakovervendte seter passer i midten bak? Er litt redd for at ett bakovervendt sete rett bak passasjersetet kan bli litt trangt for den som skal sitte fremme, så antar i midten vil kunne være bedre...

Anyone?

Skrevet

Er det meningen at det også skal være plass for en voksen å sitte på hver side av stolen i baksetet? Eller er spørsmålet om det er plass til setet mellom forsetene slik at barnet kan få nok beinplass? 

Jeg har ikke Octavia, men har hatt et slikt sete i en Modeo. Det gikk fint mellom fremsetene på en måte som gjorde det OK for barnet å sitte bakovervendt også etter det var høyere enn en meter. Ved å plassere setet i midten og mellom fremsetene blir det jo bedre plass.

Det var også OK med plass å sitte på begge sider, men trangt. I en Octavia vil jeg tro det blir vel lite plass å sitte ved siden av dette setet, og i alle fall i den tidligere versjonen med smalere baksete. Dersom du skal ha et barnesete ved siden av, må du sjekke at det er plass. Jeg vil tro det blir trangt for mange seter ved siden av når dette skal stå i midten. Jeg fikk i alle fall problemer med å feste noe ved siden av i en Mondeo. Ved å vinkle litt ble det plass til to slike seter i baksetet og i tillegg mulig for en voksen til å sitte ved siden av, men veldig trangt.

En erfaring jeg gjorde meg med dette setet er at det er lett å montere feil og at setet dermed enten blir stående skeivt eller kan plutselig løsne når det plasseres i midten. Ikke lett på første forsøk å få beltet og begge bardunene til å sitte riktig, og står det feil kan det plutselig løsne. Husk også å sjekke om setefoten kan stå på kanalen bak, det er ikke alle kanaler det kan stå på .

Sikker på at noen som har Octavia og dette setet kan gi mer presis informasjon. Mitt råd er uansett å prøve om setet du ønsker å få inn i bilen passer på en måte som gjør det  mulig å sitte slik du ønsker. 

Skrevet

Hei,

Takk for svar:-)

I første omgang var tanken å ha det i midten bak, uten at det nødvendigvis skal sitte noen andre personer i baksetet.

Poden er nå 3,5 år, men vi ønsker helst å ha poden bakovervendt så lenge setene varer ( Ca 120-125  cm og 25kg).  Vi har nå ett Axkid Minikid som vi er veldig fornøyd med, men dette er noe breiere i ryggpartiet enn Max Way, etter det jeg forstått, så jeg tror nok ikke at Minikid vil kunne passe i midten. Det er derfor jeg ønsket å sjekke om Max Way kan passe bak, før man går til innkjøp av bil.

Kan sikkert plassere Minikidden rett bak passasjersetet, men noe av hensikten var helst å få en bil uten at vi trenger å sitte så trangt, i og med at vi sikkert snakker 1.5-2 år til med bakovervendt i verste fall.  Subert vet jeg er ganske romslig bak, men jeg synes bilen blir for stor, og sikkert mye dyrere å drifte også....

 

Bilde for illustrasjon:-)

Britax maxway.jfif

Skrevet

Godt mulig, jeg har aldri kjørt Suberb, men synes bare den er ENORM når jeg ser på den;-) 

I utgangspunktet søker jeg biler ned i maks forbruk på 0,5l - 0,55l på milen. Jeg tror man skal styre unna høyere forbruk enn det, i og med at jeg forventer at det kommer en solid prisøking på bensin/diesel fremover.  Octavia 1,2 liter bensin ligger vel rundt 0,5l på milen`?

Skrevet

Jeg har hatt mange barn og mange biler, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt et problem med å ha bakoversetet bak hverken førersiden eller passasjersiden. Er dette noe du har opplevd selv? I så fall så skal vel de fleste seter passe i midten også. Jeg måtte ha 3 seter i på en og samme tid, og det gikk fint for alle som var med i bilen hvertfall:) Masse lykke til og håper du blir fornøyd uansett hva du velger. 

 

Skrevet

Aha, takk for svar:-) 

Jeg vet at de fleste bakovervendte bilstoler passer i de fleste biler, men de bakovervendte tar jo en del plass, så det er for at ikke vi voksne skal sitte med knærne inni frontruten liksom:-) Det går greit med bakovervendt når barna er små, men jo større barna blir så blir det gjerne trangere og trangere. Barnet blir større og får lengre ben, så selv om vi kan redusere på hellinga på setet, som vil være plassbesparende, så er det greit å gi barnet bittelitt benplass:-)

Kan jeg spørre hvilke biler du hadde, og hvor lenge du klarte å ha barna bakovervendt? Er dere lange forresten? :-).

Skrevet

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Skrevet
3 timer siden, Zkoda skrev:

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Ja, det er litt utfordrende med disse setene. Selv tenkte jeg for ett par år siden at jeg skulle snu når poden ble 4, for det virket ut som det var det man måtte gjøre. Heldigvis er denne barnestolverdenen såpass "komplisert", at man gjerne må kjøpe flere stoler, og det er da man lærer på veien. Nå er jeg langt fra utlært,men godt opplest, og overbevist om at jeg skal ha poden bakovervendt så lenge som mulig, og at det er verdt å gjøre en ekstra innsats for å dra ut perioden. Screenshot_2018-02-19-23-36-22.thumb.png.af81f4219554e59fa56a870c5d45e4e6.pngScreenshot_2018-02-19-23-39-27.thumb.png.c4cbc808a295d4a15d9a354fe944d79c.pngMen man må bare ta en dag om gangen iht oppkast osv.

Veldig mange tenker at barna blir for store, og blir sittende med bøyde ben,men barn er utrolig myke i kroppen. Legger ved noen fantastiske bilder, som viser hvordan barn tilpasser sin benplass. Og når man ser nærmere etter, er det jo ikke mye annerledes vi voksne heller sitter.??

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...