Gå til innhold
Hestehalen

Bakovervendt barnestol i midten bak?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Er på jakt etter ny bruktbil, og for å gjøre bilvalget enda enklere i disse miljøtider, så må det være plass til bakovervendt barnestol!  Har lyst på Octavia:-) 

Er det noen som vet om Max Way fra Britax passer å plassere i midten bak? ( Dette barnesetet er litt smalere enn mange andre, så i mange biler passer de inn mellom begge passasjersetene. På denne måten blir det bedre plass i fremsetet til de som skal sitte der).

Alternativt om andre bakovervendte seter passer i midten bak? Er litt redd for at ett bakovervendt sete rett bak passasjersetet kan bli litt trangt for den som skal sitte fremme, så antar i midten vil kunne være bedre...

Anyone?

Skrevet

Er det meningen at det også skal være plass for en voksen å sitte på hver side av stolen i baksetet? Eller er spørsmålet om det er plass til setet mellom forsetene slik at barnet kan få nok beinplass? 

Jeg har ikke Octavia, men har hatt et slikt sete i en Modeo. Det gikk fint mellom fremsetene på en måte som gjorde det OK for barnet å sitte bakovervendt også etter det var høyere enn en meter. Ved å plassere setet i midten og mellom fremsetene blir det jo bedre plass.

Det var også OK med plass å sitte på begge sider, men trangt. I en Octavia vil jeg tro det blir vel lite plass å sitte ved siden av dette setet, og i alle fall i den tidligere versjonen med smalere baksete. Dersom du skal ha et barnesete ved siden av, må du sjekke at det er plass. Jeg vil tro det blir trangt for mange seter ved siden av når dette skal stå i midten. Jeg fikk i alle fall problemer med å feste noe ved siden av i en Mondeo. Ved å vinkle litt ble det plass til to slike seter i baksetet og i tillegg mulig for en voksen til å sitte ved siden av, men veldig trangt.

En erfaring jeg gjorde meg med dette setet er at det er lett å montere feil og at setet dermed enten blir stående skeivt eller kan plutselig løsne når det plasseres i midten. Ikke lett på første forsøk å få beltet og begge bardunene til å sitte riktig, og står det feil kan det plutselig løsne. Husk også å sjekke om setefoten kan stå på kanalen bak, det er ikke alle kanaler det kan stå på .

Sikker på at noen som har Octavia og dette setet kan gi mer presis informasjon. Mitt råd er uansett å prøve om setet du ønsker å få inn i bilen passer på en måte som gjør det  mulig å sitte slik du ønsker. 

Skrevet

Hei,

Takk for svar:-)

I første omgang var tanken å ha det i midten bak, uten at det nødvendigvis skal sitte noen andre personer i baksetet.

Poden er nå 3,5 år, men vi ønsker helst å ha poden bakovervendt så lenge setene varer ( Ca 120-125  cm og 25kg).  Vi har nå ett Axkid Minikid som vi er veldig fornøyd med, men dette er noe breiere i ryggpartiet enn Max Way, etter det jeg forstått, så jeg tror nok ikke at Minikid vil kunne passe i midten. Det er derfor jeg ønsket å sjekke om Max Way kan passe bak, før man går til innkjøp av bil.

Kan sikkert plassere Minikidden rett bak passasjersetet, men noe av hensikten var helst å få en bil uten at vi trenger å sitte så trangt, i og med at vi sikkert snakker 1.5-2 år til med bakovervendt i verste fall.  Subert vet jeg er ganske romslig bak, men jeg synes bilen blir for stor, og sikkert mye dyrere å drifte også....

 

Bilde for illustrasjon:-)

Britax maxway.jfif

Skrevet

Godt mulig, jeg har aldri kjørt Suberb, men synes bare den er ENORM når jeg ser på den;-) 

I utgangspunktet søker jeg biler ned i maks forbruk på 0,5l - 0,55l på milen. Jeg tror man skal styre unna høyere forbruk enn det, i og med at jeg forventer at det kommer en solid prisøking på bensin/diesel fremover.  Octavia 1,2 liter bensin ligger vel rundt 0,5l på milen`?

Skrevet

Jeg har hatt mange barn og mange biler, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt et problem med å ha bakoversetet bak hverken førersiden eller passasjersiden. Er dette noe du har opplevd selv? I så fall så skal vel de fleste seter passe i midten også. Jeg måtte ha 3 seter i på en og samme tid, og det gikk fint for alle som var med i bilen hvertfall:) Masse lykke til og håper du blir fornøyd uansett hva du velger. 

 

Skrevet

Aha, takk for svar:-) 

Jeg vet at de fleste bakovervendte bilstoler passer i de fleste biler, men de bakovervendte tar jo en del plass, så det er for at ikke vi voksne skal sitte med knærne inni frontruten liksom:-) Det går greit med bakovervendt når barna er små, men jo større barna blir så blir det gjerne trangere og trangere. Barnet blir større og får lengre ben, så selv om vi kan redusere på hellinga på setet, som vil være plassbesparende, så er det greit å gi barnet bittelitt benplass:-)

Kan jeg spørre hvilke biler du hadde, og hvor lenge du klarte å ha barna bakovervendt? Er dere lange forresten? :-).

Skrevet

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Skrevet
3 timer siden, Zkoda skrev:

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Ja, det er litt utfordrende med disse setene. Selv tenkte jeg for ett par år siden at jeg skulle snu når poden ble 4, for det virket ut som det var det man måtte gjøre. Heldigvis er denne barnestolverdenen såpass "komplisert", at man gjerne må kjøpe flere stoler, og det er da man lærer på veien. Nå er jeg langt fra utlært,men godt opplest, og overbevist om at jeg skal ha poden bakovervendt så lenge som mulig, og at det er verdt å gjøre en ekstra innsats for å dra ut perioden. Screenshot_2018-02-19-23-36-22.thumb.png.af81f4219554e59fa56a870c5d45e4e6.pngScreenshot_2018-02-19-23-39-27.thumb.png.c4cbc808a295d4a15d9a354fe944d79c.pngMen man må bare ta en dag om gangen iht oppkast osv.

Veldig mange tenker at barna blir for store, og blir sittende med bøyde ben,men barn er utrolig myke i kroppen. Legger ved noen fantastiske bilder, som viser hvordan barn tilpasser sin benplass. Og når man ser nærmere etter, er det jo ikke mye annerledes vi voksne heller sitter.??

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...