Gå til innhold
Hestehalen

Bakovervendt barnestol i midten bak?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Er på jakt etter ny bruktbil, og for å gjøre bilvalget enda enklere i disse miljøtider, så må det være plass til bakovervendt barnestol!  Har lyst på Octavia:-) 

Er det noen som vet om Max Way fra Britax passer å plassere i midten bak? ( Dette barnesetet er litt smalere enn mange andre, så i mange biler passer de inn mellom begge passasjersetene. På denne måten blir det bedre plass i fremsetet til de som skal sitte der).

Alternativt om andre bakovervendte seter passer i midten bak? Er litt redd for at ett bakovervendt sete rett bak passasjersetet kan bli litt trangt for den som skal sitte fremme, så antar i midten vil kunne være bedre...

Anyone?

Skrevet

Er det meningen at det også skal være plass for en voksen å sitte på hver side av stolen i baksetet? Eller er spørsmålet om det er plass til setet mellom forsetene slik at barnet kan få nok beinplass? 

Jeg har ikke Octavia, men har hatt et slikt sete i en Modeo. Det gikk fint mellom fremsetene på en måte som gjorde det OK for barnet å sitte bakovervendt også etter det var høyere enn en meter. Ved å plassere setet i midten og mellom fremsetene blir det jo bedre plass.

Det var også OK med plass å sitte på begge sider, men trangt. I en Octavia vil jeg tro det blir vel lite plass å sitte ved siden av dette setet, og i alle fall i den tidligere versjonen med smalere baksete. Dersom du skal ha et barnesete ved siden av, må du sjekke at det er plass. Jeg vil tro det blir trangt for mange seter ved siden av når dette skal stå i midten. Jeg fikk i alle fall problemer med å feste noe ved siden av i en Mondeo. Ved å vinkle litt ble det plass til to slike seter i baksetet og i tillegg mulig for en voksen til å sitte ved siden av, men veldig trangt.

En erfaring jeg gjorde meg med dette setet er at det er lett å montere feil og at setet dermed enten blir stående skeivt eller kan plutselig løsne når det plasseres i midten. Ikke lett på første forsøk å få beltet og begge bardunene til å sitte riktig, og står det feil kan det plutselig løsne. Husk også å sjekke om setefoten kan stå på kanalen bak, det er ikke alle kanaler det kan stå på .

Sikker på at noen som har Octavia og dette setet kan gi mer presis informasjon. Mitt råd er uansett å prøve om setet du ønsker å få inn i bilen passer på en måte som gjør det  mulig å sitte slik du ønsker. 

Skrevet

Hei,

Takk for svar:-)

I første omgang var tanken å ha det i midten bak, uten at det nødvendigvis skal sitte noen andre personer i baksetet.

Poden er nå 3,5 år, men vi ønsker helst å ha poden bakovervendt så lenge setene varer ( Ca 120-125  cm og 25kg).  Vi har nå ett Axkid Minikid som vi er veldig fornøyd med, men dette er noe breiere i ryggpartiet enn Max Way, etter det jeg forstått, så jeg tror nok ikke at Minikid vil kunne passe i midten. Det er derfor jeg ønsket å sjekke om Max Way kan passe bak, før man går til innkjøp av bil.

Kan sikkert plassere Minikidden rett bak passasjersetet, men noe av hensikten var helst å få en bil uten at vi trenger å sitte så trangt, i og med at vi sikkert snakker 1.5-2 år til med bakovervendt i verste fall.  Subert vet jeg er ganske romslig bak, men jeg synes bilen blir for stor, og sikkert mye dyrere å drifte også....

 

Bilde for illustrasjon:-)

Britax maxway.jfif

Skrevet

Godt mulig, jeg har aldri kjørt Suberb, men synes bare den er ENORM når jeg ser på den;-) 

I utgangspunktet søker jeg biler ned i maks forbruk på 0,5l - 0,55l på milen. Jeg tror man skal styre unna høyere forbruk enn det, i og med at jeg forventer at det kommer en solid prisøking på bensin/diesel fremover.  Octavia 1,2 liter bensin ligger vel rundt 0,5l på milen`?

Skrevet

Jeg har hatt mange barn og mange biler, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt et problem med å ha bakoversetet bak hverken førersiden eller passasjersiden. Er dette noe du har opplevd selv? I så fall så skal vel de fleste seter passe i midten også. Jeg måtte ha 3 seter i på en og samme tid, og det gikk fint for alle som var med i bilen hvertfall:) Masse lykke til og håper du blir fornøyd uansett hva du velger. 

 

Skrevet

Aha, takk for svar:-) 

Jeg vet at de fleste bakovervendte bilstoler passer i de fleste biler, men de bakovervendte tar jo en del plass, så det er for at ikke vi voksne skal sitte med knærne inni frontruten liksom:-) Det går greit med bakovervendt når barna er små, men jo større barna blir så blir det gjerne trangere og trangere. Barnet blir større og får lengre ben, så selv om vi kan redusere på hellinga på setet, som vil være plassbesparende, så er det greit å gi barnet bittelitt benplass:-)

Kan jeg spørre hvilke biler du hadde, og hvor lenge du klarte å ha barna bakovervendt? Er dere lange forresten? :-).

Skrevet

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Skrevet
3 timer siden, Zkoda skrev:

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Ja, det er litt utfordrende med disse setene. Selv tenkte jeg for ett par år siden at jeg skulle snu når poden ble 4, for det virket ut som det var det man måtte gjøre. Heldigvis er denne barnestolverdenen såpass "komplisert", at man gjerne må kjøpe flere stoler, og det er da man lærer på veien. Nå er jeg langt fra utlært,men godt opplest, og overbevist om at jeg skal ha poden bakovervendt så lenge som mulig, og at det er verdt å gjøre en ekstra innsats for å dra ut perioden. Screenshot_2018-02-19-23-36-22.thumb.png.af81f4219554e59fa56a870c5d45e4e6.pngScreenshot_2018-02-19-23-39-27.thumb.png.c4cbc808a295d4a15d9a354fe944d79c.pngMen man må bare ta en dag om gangen iht oppkast osv.

Veldig mange tenker at barna blir for store, og blir sittende med bøyde ben,men barn er utrolig myke i kroppen. Legger ved noen fantastiske bilder, som viser hvordan barn tilpasser sin benplass. Og når man ser nærmere etter, er det jo ikke mye annerledes vi voksne heller sitter.??

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...