Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Hestehalen

Bakovervendt barnestol i midten bak?

Recommended Posts

Hei, 

Er på jakt etter ny bruktbil, og for å gjøre bilvalget enda enklere i disse miljøtider, så må det være plass til bakovervendt barnestol!  Har lyst på Octavia:-) 

Er det noen som vet om Max Way fra Britax passer å plassere i midten bak? ( Dette barnesetet er litt smalere enn mange andre, så i mange biler passer de inn mellom begge passasjersetene. På denne måten blir det bedre plass i fremsetet til de som skal sitte der).

Alternativt om andre bakovervendte seter passer i midten bak? Er litt redd for at ett bakovervendt sete rett bak passasjersetet kan bli litt trangt for den som skal sitte fremme, så antar i midten vil kunne være bedre...

Anyone?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det meningen at det også skal være plass for en voksen å sitte på hver side av stolen i baksetet? Eller er spørsmålet om det er plass til setet mellom forsetene slik at barnet kan få nok beinplass? 

Jeg har ikke Octavia, men har hatt et slikt sete i en Modeo. Det gikk fint mellom fremsetene på en måte som gjorde det OK for barnet å sitte bakovervendt også etter det var høyere enn en meter. Ved å plassere setet i midten og mellom fremsetene blir det jo bedre plass.

Det var også OK med plass å sitte på begge sider, men trangt. I en Octavia vil jeg tro det blir vel lite plass å sitte ved siden av dette setet, og i alle fall i den tidligere versjonen med smalere baksete. Dersom du skal ha et barnesete ved siden av, må du sjekke at det er plass. Jeg vil tro det blir trangt for mange seter ved siden av når dette skal stå i midten. Jeg fikk i alle fall problemer med å feste noe ved siden av i en Mondeo. Ved å vinkle litt ble det plass til to slike seter i baksetet og i tillegg mulig for en voksen til å sitte ved siden av, men veldig trangt.

En erfaring jeg gjorde meg med dette setet er at det er lett å montere feil og at setet dermed enten blir stående skeivt eller kan plutselig løsne når det plasseres i midten. Ikke lett på første forsøk å få beltet og begge bardunene til å sitte riktig, og står det feil kan det plutselig løsne. Husk også å sjekke om setefoten kan stå på kanalen bak, det er ikke alle kanaler det kan stå på .

Sikker på at noen som har Octavia og dette setet kan gi mer presis informasjon. Mitt råd er uansett å prøve om setet du ønsker å få inn i bilen passer på en måte som gjør det  mulig å sitte slik du ønsker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

Takk for svar:-)

I første omgang var tanken å ha det i midten bak, uten at det nødvendigvis skal sitte noen andre personer i baksetet.

Poden er nå 3,5 år, men vi ønsker helst å ha poden bakovervendt så lenge setene varer ( Ca 120-125  cm og 25kg).  Vi har nå ett Axkid Minikid som vi er veldig fornøyd med, men dette er noe breiere i ryggpartiet enn Max Way, etter det jeg forstått, så jeg tror nok ikke at Minikid vil kunne passe i midten. Det er derfor jeg ønsket å sjekke om Max Way kan passe bak, før man går til innkjøp av bil.

Kan sikkert plassere Minikidden rett bak passasjersetet, men noe av hensikten var helst å få en bil uten at vi trenger å sitte så trangt, i og med at vi sikkert snakker 1.5-2 år til med bakovervendt i verste fall.  Subert vet jeg er ganske romslig bak, men jeg synes bilen blir for stor, og sikkert mye dyrere å drifte også....

 

Bilde for illustrasjon:-)

Britax maxway.jfif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt mulig, jeg har aldri kjørt Suberb, men synes bare den er ENORM når jeg ser på den;-) 

I utgangspunktet søker jeg biler ned i maks forbruk på 0,5l - 0,55l på milen. Jeg tror man skal styre unna høyere forbruk enn det, i og med at jeg forventer at det kommer en solid prisøking på bensin/diesel fremover.  Octavia 1,2 liter bensin ligger vel rundt 0,5l på milen`?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mange barn og mange biler, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt et problem med å ha bakoversetet bak hverken førersiden eller passasjersiden. Er dette noe du har opplevd selv? I så fall så skal vel de fleste seter passe i midten også. Jeg måtte ha 3 seter i på en og samme tid, og det gikk fint for alle som var med i bilen hvertfall:) Masse lykke til og håper du blir fornøyd uansett hva du velger. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, takk for svar:-) 

Jeg vet at de fleste bakovervendte bilstoler passer i de fleste biler, men de bakovervendte tar jo en del plass, så det er for at ikke vi voksne skal sitte med knærne inni frontruten liksom:-) Det går greit med bakovervendt når barna er små, men jo større barna blir så blir det gjerne trangere og trangere. Barnet blir større og får lengre ben, så selv om vi kan redusere på hellinga på setet, som vil være plassbesparende, så er det greit å gi barnet bittelitt benplass:-)

Kan jeg spørre hvilke biler du hadde, og hvor lenge du klarte å ha barna bakovervendt? Er dere lange forresten? :-).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Zkoda skrev:

En Superb er enorm i baksetet, men oppleves absolutt ikke som enorm når man sitter bak rattet.

Superb MK III er betydlig breiere i baksetet enn tidligere versjon. Dermed får man inn det meste man har behov for i baksetet. 

Min erfaring er at det ble umulig å la ungen sitte i setet når lengen rundet 100 cm, det var ikke benplass i Mondeoen. Jeg vil tippe at lengden på en Mondeo og Octavia er ganske lik i baksetet. Superb er så lang i baksetet at det går å justere setet mye lengre, bare det er plass til at det står stødig i setet. 

Du vil antakelig oppleve at ungen vil ønske å sitte riktig vei når det blir 4-5 år. Og når ungen starter å kaste opp blir ønsket etterkommet. Men dersom det ikke er storesøsken i baksetet som sitter riktig vei, er sjansen større. Er jo helt supert rent sikkerhetsmessig å ha ungen bakovervendt lengst mulig, og det er jo gunstig å ha stolen i midten - selvsagt forutsatt at den monteres riktig. 

Det lureste er nok å faktisk prøve stolen inn i bilen, helst med ungen i, slik at du er sikker på at det du ønsker er mulig. 

Jeg har tre seter bak for tiden og brukte mye tid på å sjekke at plassen var tilstrekkelig. Problemet med tre seter i en Superb er bredden og dybden på beltefester. Men det er en annen historie.

Har man en unge og det ikke planlegges forøkninger står man ganske fritt. Octavia er en super bil!

Ja, det er litt utfordrende med disse setene. Selv tenkte jeg for ett par år siden at jeg skulle snu når poden ble 4, for det virket ut som det var det man måtte gjøre. Heldigvis er denne barnestolverdenen såpass "komplisert", at man gjerne må kjøpe flere stoler, og det er da man lærer på veien. Nå er jeg langt fra utlært,men godt opplest, og overbevist om at jeg skal ha poden bakovervendt så lenge som mulig, og at det er verdt å gjøre en ekstra innsats for å dra ut perioden. Screenshot_2018-02-19-23-36-22.thumb.png.af81f4219554e59fa56a870c5d45e4e6.pngScreenshot_2018-02-19-23-39-27.thumb.png.c4cbc808a295d4a15d9a354fe944d79c.pngMen man må bare ta en dag om gangen iht oppkast osv.

Veldig mange tenker at barna blir for store, og blir sittende med bøyde ben,men barn er utrolig myke i kroppen. Legger ved noen fantastiske bilder, som viser hvordan barn tilpasser sin benplass. Og når man ser nærmere etter, er det jo ikke mye annerledes vi voksne heller sitter.??

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...