Gå til innhold
andreasnico

Motorvarmer


Anbefalte innlegg

Hei folkens


Jeg har noen spørsmål angående motorvarmer. Jeg har tydeligvis en dieseldrevet motorvarmer i bilen siden jeg kan starte den med fjernkontrollen på nøkkelknippet uten at det er koblet til noe strøm. MEN, jeg har også mulighet til å koble til strøm foran i grillen på bilen. Hva er da denne strømtilkoblingen til?

Jeg opplever nemlig at batteriet blir tappet helt tomt ila 3 ukers tid hvis jeg bruker motorvarmeren ofte og kjører korte turer. 

Vet noen hva denne strømtilkoblingen foran på bilen er til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grønn ledning til kontakten foran? Første tanke er Defa batterilader/motorvarmer etc. Førstnevnte vil jeg tro du ser i motorrommet.

En tommelfinger regel er at man skal bruke Webasto like lenge som kjøreturen varer da denne drar enormt med strøm. Personlig pleier jeg aldri å bruke denne varmeren på korte turer - ved kalde dager og hyppigere bruk lader jeg batteriet minst én gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kontakten koblet til batteriet, så regner jeg med det er en hurtigkobling til landing av batteriet. 

En annen teori er at du har DEFA i tillegg til webastoen. :)

DEFA er en motor (og eventuelt kupé-varmer) som kun går på strøm, mens webastoen er en motor- og kupévarmer som går på drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en grønn ledning til kontakten foran. 

Vet dere eventuelt hvordan slår jeg på DEFA'en? Jeg har et stikkontakt-uttak inne på passasjersiden i bilen også, har denne noe med dette å gjøre?

Jeg får prøve å se i motoren og se om jeg kan skjønne noe av det. Det er vel neppe til å lade batteriet siden det har gått tomt og denne ledningen har stått i. Eller er det noe jeg må slå på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Defa lader er det bare å plugge i så lader den, sjekk om noe er koblet på batteri og/eller chassis (hhv + og - ).

Har du kontakt i bilen kan det hende det er for montering av kupévarmer.

36 minutter siden, Core2Duo skrev:

mens webastoen er en motor- og kupévarmer som går på drivstoff.

Webasto går også på strøm, men henter det fra batteri -  den forbrenner drivstoff for å lage varme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men batteriet har altså gått tom for strøm flere ganger mens ledningen har stått i, så da er det vel sikkert ikke en batterilader? Kan jo selvsagt være defekt da. Jeg har ladet batteriet "manuelt" noen ganger, og har ikke sett noe spesielt. 

Virker så merkelig å ha begge deler, eller er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...