Gå til innhold
SinMB

Kjøp av Octavia 2015-2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har idag en Octavia 08 modell som begynner å slites ut. Vi er derfor på utkikk etter en  "ny" bruktbil. Kikker fremdeles på Octavia men litt nyere utgave.

Sett for oss en del 15 modeller, og prøvd en 1,6 110HK greenline diesel. 

Er det noen som har innspill ang motor? Vurderer veldig 4x4, og også manuell gir. Ang motor så finnes de jo i flere varianter, men jeg er ikke veldig kjent med alle utgavene så ønsker innspill fra forumets brukere :)

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @SinMB :) 

Her er det jo flere ting som spiller en vesentlig rolle etter min mening,

  • Hvor dere bor og kjører mest (tenker diesel forbud i Oslo og kanskje i flere store byer etterhvert?)
  • Hvilken type kjøring dere har for det meste (mye småkjøring og/eller langkjøring)?
  • Kjøring med fullastet bil og evt tilhenger

Et diesel forbud kan gjøre enkelte betenkte, og kan gjøre det til et dårlig valg med diesel.

Har dere mye småkjøring slik at motoren ikke blir kjørt varm, så kan det ha noen uheldige effekter på DPF (diesel partikkel filter) som kan tettes. At EGR ventilen soter/kokser igjen, dobbeltmasse svinghjul må byttes.

Dette er ikke noe som skjer med alle dieselbiler selvfølgelig, men det kan forekomme om motoren ikke blir kjørt varm. Selv har jeg en VW Caddy arb.bil som kun blir brukt til småkjøring og motoren blir nesten aldri varm.  Her har jeg allerede fått 3 varsler om et tett DPF, og at bilen bør kjøres på et høyere turtall over en tid (noen kilometere) slik at DPF kan «brennes rent». Den bilen er knappe 2 år og har kun kjørt ca 28.000km.

Et annet minus med mye småkjøring og diesel er at det blir lite varme i kupeen.

Men det er jo store fordeler med en diesel om en har mye kjøring, og har med seg mye i bilen. For en diesel har som oftest et merkbart høyere dreiemoment enn en bensinmotor og et vesentlig lavere forbruk, spesielt om en skal ha med seg en del i bilen og har mye småkjøring.

For meg personlig så er det uaktuelt med en dieselmotor i privatbilen, for det passer ikke mitt kjøremønster med mye småkjøring.

Men er ting så bare positivt med en bensinmotor, nei det er ikke det. Forbruket er som sagt gjerne høyere og de har gjerne  et svakere dreiemoment. Noen unntak finnes det når det gjelder dreiemoment, men da koster det gjerne deretter også og i tillegg så blir det gjerne større motorer som har et høyere forbruk.

 

Så litt om hvilket kjøremønster du/dere har, hvor dere kjører for det meste, årlig kjørelengde, etc, har jo litt betydning for hva dere bør velge av motor.

 

Med mitt kjøremønster, så har alle mine biler (privat) vært med bensinmotor. De 3 siste har vært med VAG motorer, og de finnes også i Octavia.

  • VW Golf st.vogn 2014 modell 1,4/140hk TSi DSG 7 (240nm)
  • Skoda Superb 2016 modell 1,8/180hk TSi DSG 7 (250nm)
  • Skoda Octavia Scout 2018 modell 1,8/180hk DSG 6 4x4 (280nm)

Nyere Ocatviaer har en oppgradert utgave med 150hk DSG 7 (250nm) i stedet, og nå er det vel 1,5/150hk som den kan leveres med om jeg ikke husker helt feil.

1,4/140hk i en VW Golf st.vogn (som er ganske nære en Octavia i fysisk str og vekt), opplevdes veldig bra. Billig og kjøre med, motoren ble fort varm og den gikk rolig og pent. Om en laster bilen smekk full og har henger etter, så kan den oppleves som litt «kortpustet», men ingen store utfordringer. Den valgte kun et lavere gir på DSG kassa, men da merket en også at bensinforbruket også økte en del.

En Octavia med 1,8/180hk er absolutt ikke nødvendig om en skulle velge bensinmotor, men er likevel motoren jeg vil anbefale om det er en bensinmotor dere skulle valgt. Kvikk og rask, sterk og går stille og rolig, den bruker mer drivstoff enn 1,4 (eller den nye 1,5) motoren, men det avhenger også mye av tyngden på høyrefoten. Flere hk kan være litt vanedannende for mer aktiv bruk av gassen, og det gir som nevnt utslag i et økt bensinforbruk. 

 

Hvilken motor har dere i Octaviaen dere har fra før da @SinMB?

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med min diesel med 105 hk. En meget fleksibel motor. Savner ikke flere hk til vanlig bruk. Service intervall 30 000km. Jeg anbefaler derimot olje og filter skift hver 15 000 km. Har 4x4, ikke noe trøbbel med det så langt, bilen har gått 210 000km. Pga 4x4 er bilen 2-3 cm høyere enn normalt, det er en fordel på humpete vei, fartsdumper osv når bilen er tungt lastet.

Skrevet

 Vi har 1.9 TDI 105HK i den gamle modellen.

Plutselig gikk det litt fortere i svingene enn planlagt. Den 1.6 greenline'en vi kikket på var egentlig solgt i går men sto plutselig på nett igjen, så det ble til at vi rett og slett kjøpte den idag. Ikke noe toppspekket modell med utstyr, men det meste vi har behov for til en familiebil for oss.  

  • 2 uker senere...
Skrevet

Er veldig godt fornøyd med min 2017 Octavia 4x4, 110 hester, og forstår ikke hvorfor denne nå ikke leveres som 4x4. Det er faktisk ikke alle som kjører rundt på 2 tonn på hengerfestet.  De fleste av disse er levert med Webasto, og det trenger den. Disse moderne motorene leverer så lite varme at det blir aldri varmt i bilen når det er kaldt ute. Dette gjelder også bensinmotor, hadde nemlig en superb bensin tidligere og den var kald på vinteren.

Skrevet

Jeg har ikke helt den opplevelsen med bensinmotorer @Magne Jortveit, heller ikke på nyere biler, men det er selvfølgelig forskjeller her også, men de er i de aller fleste tilfeller bedre på varme enn dieselbilene. Men det kan jo være mange årsaker til at et varmeapparat ikke fungerer tilfredstillende, og effektive motorer kan selvfølgelig være en av dem..........

Jeg har vært igjennom dårlig varme i 2 bensinbiler, men det var av helt andre grunner. Den ene var det tett varmeregister på, etter at det ble byttet gikk bilen fra å være en rullende fryseboks og over til en «stekovn» :) Den andre bilen var det sviktende termostat på, hjalp veldig på den også når den ble byttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...