Gå til innhold
SinMB

Kjøp av Octavia 2015-2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har idag en Octavia 08 modell som begynner å slites ut. Vi er derfor på utkikk etter en  "ny" bruktbil. Kikker fremdeles på Octavia men litt nyere utgave.

Sett for oss en del 15 modeller, og prøvd en 1,6 110HK greenline diesel. 

Er det noen som har innspill ang motor? Vurderer veldig 4x4, og også manuell gir. Ang motor så finnes de jo i flere varianter, men jeg er ikke veldig kjent med alle utgavene så ønsker innspill fra forumets brukere :)

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @SinMB :) 

Her er det jo flere ting som spiller en vesentlig rolle etter min mening,

  • Hvor dere bor og kjører mest (tenker diesel forbud i Oslo og kanskje i flere store byer etterhvert?)
  • Hvilken type kjøring dere har for det meste (mye småkjøring og/eller langkjøring)?
  • Kjøring med fullastet bil og evt tilhenger

Et diesel forbud kan gjøre enkelte betenkte, og kan gjøre det til et dårlig valg med diesel.

Har dere mye småkjøring slik at motoren ikke blir kjørt varm, så kan det ha noen uheldige effekter på DPF (diesel partikkel filter) som kan tettes. At EGR ventilen soter/kokser igjen, dobbeltmasse svinghjul må byttes.

Dette er ikke noe som skjer med alle dieselbiler selvfølgelig, men det kan forekomme om motoren ikke blir kjørt varm. Selv har jeg en VW Caddy arb.bil som kun blir brukt til småkjøring og motoren blir nesten aldri varm.  Her har jeg allerede fått 3 varsler om et tett DPF, og at bilen bør kjøres på et høyere turtall over en tid (noen kilometere) slik at DPF kan «brennes rent». Den bilen er knappe 2 år og har kun kjørt ca 28.000km.

Et annet minus med mye småkjøring og diesel er at det blir lite varme i kupeen.

Men det er jo store fordeler med en diesel om en har mye kjøring, og har med seg mye i bilen. For en diesel har som oftest et merkbart høyere dreiemoment enn en bensinmotor og et vesentlig lavere forbruk, spesielt om en skal ha med seg en del i bilen og har mye småkjøring.

For meg personlig så er det uaktuelt med en dieselmotor i privatbilen, for det passer ikke mitt kjøremønster med mye småkjøring.

Men er ting så bare positivt med en bensinmotor, nei det er ikke det. Forbruket er som sagt gjerne høyere og de har gjerne  et svakere dreiemoment. Noen unntak finnes det når det gjelder dreiemoment, men da koster det gjerne deretter også og i tillegg så blir det gjerne større motorer som har et høyere forbruk.

 

Så litt om hvilket kjøremønster du/dere har, hvor dere kjører for det meste, årlig kjørelengde, etc, har jo litt betydning for hva dere bør velge av motor.

 

Med mitt kjøremønster, så har alle mine biler (privat) vært med bensinmotor. De 3 siste har vært med VAG motorer, og de finnes også i Octavia.

  • VW Golf st.vogn 2014 modell 1,4/140hk TSi DSG 7 (240nm)
  • Skoda Superb 2016 modell 1,8/180hk TSi DSG 7 (250nm)
  • Skoda Octavia Scout 2018 modell 1,8/180hk DSG 6 4x4 (280nm)

Nyere Ocatviaer har en oppgradert utgave med 150hk DSG 7 (250nm) i stedet, og nå er det vel 1,5/150hk som den kan leveres med om jeg ikke husker helt feil.

1,4/140hk i en VW Golf st.vogn (som er ganske nære en Octavia i fysisk str og vekt), opplevdes veldig bra. Billig og kjøre med, motoren ble fort varm og den gikk rolig og pent. Om en laster bilen smekk full og har henger etter, så kan den oppleves som litt «kortpustet», men ingen store utfordringer. Den valgte kun et lavere gir på DSG kassa, men da merket en også at bensinforbruket også økte en del.

En Octavia med 1,8/180hk er absolutt ikke nødvendig om en skulle velge bensinmotor, men er likevel motoren jeg vil anbefale om det er en bensinmotor dere skulle valgt. Kvikk og rask, sterk og går stille og rolig, den bruker mer drivstoff enn 1,4 (eller den nye 1,5) motoren, men det avhenger også mye av tyngden på høyrefoten. Flere hk kan være litt vanedannende for mer aktiv bruk av gassen, og det gir som nevnt utslag i et økt bensinforbruk. 

 

Hvilken motor har dere i Octaviaen dere har fra før da @SinMB?

Skrevet

Jeg er godt fornøyd med min diesel med 105 hk. En meget fleksibel motor. Savner ikke flere hk til vanlig bruk. Service intervall 30 000km. Jeg anbefaler derimot olje og filter skift hver 15 000 km. Har 4x4, ikke noe trøbbel med det så langt, bilen har gått 210 000km. Pga 4x4 er bilen 2-3 cm høyere enn normalt, det er en fordel på humpete vei, fartsdumper osv når bilen er tungt lastet.

Skrevet

 Vi har 1.9 TDI 105HK i den gamle modellen.

Plutselig gikk det litt fortere i svingene enn planlagt. Den 1.6 greenline'en vi kikket på var egentlig solgt i går men sto plutselig på nett igjen, så det ble til at vi rett og slett kjøpte den idag. Ikke noe toppspekket modell med utstyr, men det meste vi har behov for til en familiebil for oss.  

  • 2 uker senere...
Skrevet

Er veldig godt fornøyd med min 2017 Octavia 4x4, 110 hester, og forstår ikke hvorfor denne nå ikke leveres som 4x4. Det er faktisk ikke alle som kjører rundt på 2 tonn på hengerfestet.  De fleste av disse er levert med Webasto, og det trenger den. Disse moderne motorene leverer så lite varme at det blir aldri varmt i bilen når det er kaldt ute. Dette gjelder også bensinmotor, hadde nemlig en superb bensin tidligere og den var kald på vinteren.

Skrevet

Jeg har ikke helt den opplevelsen med bensinmotorer @Magne Jortveit, heller ikke på nyere biler, men det er selvfølgelig forskjeller her også, men de er i de aller fleste tilfeller bedre på varme enn dieselbilene. Men det kan jo være mange årsaker til at et varmeapparat ikke fungerer tilfredstillende, og effektive motorer kan selvfølgelig være en av dem..........

Jeg har vært igjennom dårlig varme i 2 bensinbiler, men det var av helt andre grunner. Den ene var det tett varmeregister på, etter at det ble byttet gikk bilen fra å være en rullende fryseboks og over til en «stekovn» :) Den andre bilen var det sviktende termostat på, hjalp veldig på den også når den ble byttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...