Gå til innhold
Jonatan lee

Problemer etter vindu heisbytte


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har byttet vindusheis på en Skoda superb 2013 sedan, på førersiden. 

Jeg koblet fra batteriet, skrudde ut panelet på døren, koblet fra ledninger som går mellom døra og panelet(vindu kontroll, lås funksjon, lys og høytalerer) og byttet den mekaniske heisen, altså ikkje bytter noe elektronikk. 

Når jeg koblet til batteriet, kom det mange feilmeldinger opp, noe som er normalt for denne modellen. Nå funker ingen av knappene eller lysa på døren. 

 

Eg har sjekket alle sikringer, gått over ledninger og finner ingen feil. Feilmeldinger i displayet går bort etter litt kjøring. 

Noen som hvet hva problemet kan være? 

Endret av Jonatan lee
Skrevet

Hva problemet er kan jeg ikke si så mye om, men siden det ikke er noen ting som fungerer fra bryterkontrollen i dørpanelet, så ville jeg ha startet med feilsøking i form av måling av spenning.
Leser at du har har sjekket ledninger og sikringer, men har du målt at du har spenning i kontaktene som kobles til bryterene dørpanelet?

Om en tar som utgangspunkt at du har sett på ledningene, men ikke målt, så kan en bli litt lurt.
For et ledningsbrudd kan også forekomme uten at selve isolasjonen rundt lederen har røket. Innvendige (for å kalle det det) lederbrudd er ikke enkle å finne i det hele tatt, men det forekommer en sjelden gang det også.

Virker el.vinduene, sentrallåsen i de andre dørene?

Vet ikke hvor komformodulen sitter i din bil, men den sitter ofte under førersetet eller oppunder nedre del av instrumentpanelet på førersiden/eller på siden der panseråpneren sitter.
Mulig det kan være flere plasseringer også av den, men det kjenner jeg ikke så godt til.
Den har jeg lest at kan forårsake en del av de problemene du skriver om, så det kan jo også være en idé å sjekke ut om den fungerer som den skal.
Er kanskje lite trolig at en skulle få problemer med en helt annen ting samtidig, men likevel så bør jo alle ting sjekkes når en først er i gang med feilsøkingen.

Det er selvfølgelig en årsak til at du har byttet vindusheisen, men var det et elektrisk problem eller et mekanisk problem med den gamle?

 

Skrevet

Problemet var at vaieren i vindu heisen slet seg og vinduet ikke lenger gikk opp eller ned, men jeg kunne høre at motoren enda funket. Jeg har skiftet det mekaniske og ikke gjort endringer på det elektriske for utenom å koble fra kontakter. 

Jeg har ikke målt etter spenning i ledningene enda, bare sett over de og sjekket at alle kontaktene er ok og fri for korrosjon. 

Men i og med at det røde lyset på undersiden av døren ikke lyser, så er jo det en indikasjon på at den ikke har strøm. Det skal og være lys i bryter kontrollen til vinduet og sentral lås bryteren. men det er ikke noe lys å se (jeg kan se lyset på de andre dørene) 

Vindu på alle de andre dørene funker, og sentrallås funker på alle dører, til og med førerdøren. 

Alt i bilen ser ut til å fungere som det skal utenom alle de elektriske kontrollene på førerdøren, som har vert koblet ut under arbeid. Jeg kan heller ikke justere side speil med knappene i førerdøren. 

 

Jeg har prøvet å holde inne knappene på nøkkelen for å opner og lukke vinduer, alle vinduer åpner seg og lukker seg utenom førerdøren. 

Jeg har ikke sjekket komformodulen, men kan undersøke litt når jeg kommer hjem. 

 

 

Skrevet (endret)

Etter hva du skriver her @Jonatan lee, så tror jeg rett og slett at du ikke har spenning frem til bryterpanelet i førerdøren i det hele tatt. Kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på det, men jeg tror det er der du bør begynne feilsøkingen. Så lenge sikringene er hele, så tyder det vel kanskje på at du kan finne en feil i ledningsnettet der døren åpnes/lukkes, det er i hvert mange slike feil som er beskrevet på nettet.

Manglende jording kan også være en mulig årsak, se etter at det ikke er en jordledning som ikke er tilkoblet etter utført skifte av vindusheisen.

Lykke til 🙂

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg har nå fått orden på problemet, men jeg vet ikke hva problemet var 🤔 

Jeg koblet ut kontakter for å måle spenning, det var spenning som gikk til vindukontrollen og til diverse andre plasser. Jeg ante ikke hva som er problemet da, det har spenning men virker ikke. 

Jeg har en vagcom kabel liggende fra en gammel bil, kommer sikkert ikke til å funke på en så ny Skoda. Jeg koblet den i obd porten og prøvde å lese feilmeldinger og div, men fikk ingen kommunikasjon med bilen.

Mens jeg holdt på med vagcom, la jeg merke til at lyset på undersiden av døren var kommet på, jeg prøvde deretter vinduet og alt funket fint. 

Nå var alle problemene borte, men jeg synes det er litt merkelig da, kanskje no har nullstiller seg da jeg prøvde å sette opp kommunikasjon mellom PCen min og bilen? Hvem vet? 

 

Takk for hjelp! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...