Gå til innhold
Grorg

Amundsen RNS310 feil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en Superb stasjonsvogn fra 2010 med en original Amundsen RNS310 mediaenhet. Amundsenspilleren har fungert helt fint frem til i sommer, men da tok den tilsynelatende kvelden. Det første som skjedde var den ikke ville på, men hadde full bakgrunnsbelysningen i skjermen hele tiden, selv når tenningen var av og nøkkelen ute. Det som er litt rart er at om jeg tar ut og inn sikringen så virker den som normalt til neste gang jeg slår av tenningen i lengre enn 5 minutter. Om motoren går eller ikke når jeg tar sikringen ser ikke ut til å påvirke oppførselen. Etterhvert har dette trikset blitt mer upålitelig, men det går av og til. Har plukket ut enheten et par ganger og undersøkt ledninger og kontakter, men ikke funnet noe som skulle tilsi problemer. 

Er det noen som har vært borti lignende, eller har innspill til hva jeg kan forsøke. Vil ikke gi opp Amundsenspilleren helt enda siden den virker helt som den skal når jeg får den på. Men veldig irriterende å måtte inn i sikringsboksen under panseret for å kanskje få igang radioen. Har ringt Skoda, men de hadde ingen tips.   

Skrevet

Har ingen erfaring å komme med her, men det kan jo nesten høres ut som om det kan være et lite kontaktproblem og/eller for lav spenning. 

Har du målt spenningen i kontaktene til spilleren?

At det kommer og går litt tyder jo på en dårlig kontakt et sted, men det er selvfølgelig bare spekulasjoner.
Mål deg frem litt og se hvilke spenninger du har med motor av og med motoren på tomgang.
Se også litt ekstra på tilkoblinger ved sikringsboksen slik at det ikke er irret/korrodert eller en løs tilkobling.

Det kan selvfølgelig også være noe med selve spilleren som kommer og går litt, men for å sjekke det enklest så må en jo nesten ha en annen spiller og prøve med, det gir i hvert fall en klar indikasjon på om det er spilleren eller strømtilførselen det kan være en mulig feil på. Men det er vel dessverre ikke så lett å finne en annen spiller en kan prøve med heller.........
 

Skrevet

Hei, og takk for svar 🙂 Jeg skal måle spenningene i kontaktene og i sikringsboksen så ser vi om det er noe der. Det er en god ide å teste mot en annen spiller, men jeg har dessverre ikke noen tilgjengelig nå.  At det kommer og går er ikke helt riktig, den er helt død, men kan av og til vekkes til live ved å nappe ut sikringen, vente noen sekunder, og så sette den inn igjen. Stort sett kjører jeg med sikringen ute siden bakgrunnsbelysningen er konstant på i spilleren ellers. 

Skrevet
52 minutter siden, Grorg skrev:

Jeg skal måle spenningene i kontaktene og i sikringsboksen så ser vi om det er noe der.

Det er nok det beste stedet å starte :) 
Nå vet jeg ikke helt hvordan dette er nå i forhold til den gangen jeg byttet og koblet nye spillere selv, men det er nok mest sannsynlig flere spenningsførende ledninger. En med konstant spenning på for at spilleren skal beholde de lagrede stasjonene, en som det blir strøm når tenningen aktiveres. Den med konstant strøm er nok også tilkoblet enda et sted vil jeg tro, for spillerene kan jo også settes på uten at nøkkelen er i tenningslåsen.

56 minutter siden, Grorg skrev:

Det er en god ide å teste mot en annen spiller, men jeg har dessverre ikke noen tilgjengelig nå.

Her må en jo enten kunne låne en av noen, eller ta en tur til en bilopphugger for å høre om de kan ha noen liggende. men det er vel ikke så smart å handle en ny spiller før en vet hva feilen her er.

58 minutter siden, Grorg skrev:

At det kommer og går er ikke helt riktig, den er helt død, men kan av og til vekkes til live ved å nappe ut sikringen, vente noen sekunder, og så sette den inn igjen.

Ok, her er jeg nok preget litt av mitt yrke, for det er gjerne slik vi kan uttale oss når noe ikke beholder spenningen og kobler seg ut etter en periode. Da snakker vi om at ting kommer og går ;) 
Da er det gjerne to ting som går igjen,
Det ene er feil på selve strømkilden, den er ustabil og/eller tåler ikke belastning over en viss tid eller strømforuk over en viss A.
Den andre er feil på selve «produktet» som skal spenningssettes.

En sjelden gang kan det også være en kombinasjon, hvor «produktet» har blitt ødelagt av at det har vært for lav spenning (dårlig kontakt) over lengre tid (elektronikk kan være sårbart for det), og så er det en feil på selve strømkilden i tillegg.
Så det ene behøver ikke utelukke det andre, selv om det er ganske sjeldent.

1 time siden, Grorg skrev:

Stort sett kjører jeg med sikringen ute siden bakgrunnsbelysningen er konstant på i spilleren ellers. 

Dvs slik du beskrev det i startinnlegget ditt @Grorg, at bakgrunnsbelysningen begynner å lyse bare du setter inn sikringen, selv om tenningen ikke er på eller at du fysisk har slått på spilleren?
Er det slik fremdeles, eller har det forandret seg?

Bakgrunnsbelysningen skal jo ikke lyse (slik mine spillere i Skoda har vært) om de ikke er slått på, da virker det mer som at det er en feil med spilleren, eller en type jordfeil som gir en del av spilleren din spenning som den ikke skal ha. Det kan for så vidt være internt i spilleren, men også en feil i ledningsnettet til spilleren.
Dette er selvfølgelig under forutsetning av at jeg har forstått problemet korrekt. 

Nå blir det vel mye spekulasjoner her, start med å måle deg litt frem og se hvilke resultater du får da.
Om du ikke finner noe feil der, så ville jeg tatt en tur til en forhandler/bilopphugger for å høre om de har en annen spiller du kunne prøvet. Dette er i hvert fall noe som ikke koster noe og er ganske enkelt å prøve ut før en begynner å kjøpe noe nytt/annet.

Lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...