GĂ„ til innhold
Grorg

Amundsen RNS310 feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en Superb stasjonsvogn fra 2010 med en original Amundsen RNS310 mediaenhet. Amundsenspilleren har fungert helt fint frem til i sommer, men da tok den tilsynelatende kvelden. Det fÞrste som skjedde var den ikke ville pÄ, men hadde full bakgrunnsbelysningen i skjermen hele tiden, selv nÄr tenningen var av og nÞkkelen ute. Det som er litt rart er at om jeg tar ut og inn sikringen sÄ virker den som normalt til neste gang jeg slÄr av tenningen i lengre enn 5 minutter. Om motoren gÄr eller ikke nÄr jeg tar sikringen ser ikke ut til Ä pÄvirke oppfÞrselen. Etterhvert har dette trikset blitt mer upÄlitelig, men det gÄr av og til. Har plukket ut enheten et par ganger og undersÞkt ledninger og kontakter, men ikke funnet noe som skulle tilsi problemer. 

Er det noen som har vÊrt borti lignende, eller har innspill til hva jeg kan forsÞke. Vil ikke gi opp Amundsenspilleren helt enda siden den virker helt som den skal nÄr jeg fÄr den pÄ. Men veldig irriterende Ä mÄtte inn i sikringsboksen under panseret for Ä kanskje fÄ igang radioen. Har ringt Skoda, men de hadde ingen tips.   

Skrevet

Har ingen erfaring Ä komme med her, men det kan jo nesten hÞres ut som om det kan vÊre et lite kontaktproblem og/eller for lav spenning. 

Har du mÄlt spenningen i kontaktene til spilleren?

At det kommer og gÄr litt tyder jo pÄ en dÄrlig kontakt et sted, men det er selvfÞlgelig bare spekulasjoner.
MÄl deg frem litt og se hvilke spenninger du har med motor av og med motoren pÄ tomgang.
Se ogsÄ litt ekstra pÄ tilkoblinger ved sikringsboksen slik at det ikke er irret/korrodert eller en lÞs tilkobling.

Det kan selvfÞlgelig ogsÄ vÊre noe med selve spilleren som kommer og gÄr litt, men for Ä sjekke det enklest sÄ mÄ en jo nesten ha en annen spiller og prÞve med, det gir i hvert fall en klar indikasjon pÄ om det er spilleren eller strÞmtilfÞrselen det kan vÊre en mulig feil pÄ. Men det er vel dessverre ikke sÄ lett Ä finne en annen spiller en kan prÞve med heller.........

Skrevet

Hei, og takk for svar 🙂 Jeg skal mĂ„le spenningene i kontaktene og i sikringsboksen sĂ„ ser vi om det er noe der. Det er en god ide Ă„ teste mot en annen spiller, men jeg har dessverre ikke noen tilgjengelig nĂ„.  At det kommer og gĂ„r er ikke helt riktig, den er helt dĂžd, men kan av og til vekkes til live ved Ă„ nappe ut sikringen, vente noen sekunder, og sĂ„ sette den inn igjen. Stort sett kjĂžrer jeg med sikringen ute siden bakgrunnsbelysningen er konstant pĂ„ i spilleren ellers. 

Skrevet
52 minutter siden, Grorg skrev:

Jeg skal mÄle spenningene i kontaktene og i sikringsboksen sÄ ser vi om det er noe der.

Det er nok det beste stedet Ä starte :) 
NÄ vet jeg ikke helt hvordan dette er nÄ i forhold til den gangen jeg byttet og koblet nye spillere selv, men det er nok mest sannsynlig flere spenningsfÞrende ledninger. En med konstant spenning pÄ for at spilleren skal beholde de lagrede stasjonene, en som det blir strÞm nÄr tenningen aktiveres. Den med konstant strÞm er nok ogsÄ tilkoblet enda et sted vil jeg tro, for spillerene kan jo ogsÄ settes pÄ uten at nÞkkelen er i tenningslÄsen.

56 minutter siden, Grorg skrev:

Det er en god ide Ä teste mot en annen spiller, men jeg har dessverre ikke noen tilgjengelig nÄ.

Her mÄ en jo enten kunne lÄne en av noen, eller ta en tur til en bilopphugger for Ä hÞre om de kan ha noen liggende. men det er vel ikke sÄ smart Ä handle en ny spiller fÞr en vet hva feilen her er.

58 minutter siden, Grorg skrev:

At det kommer og gÄr er ikke helt riktig, den er helt dÞd, men kan av og til vekkes til live ved Ä nappe ut sikringen, vente noen sekunder, og sÄ sette den inn igjen.

Ok, her er jeg nok preget litt av mitt yrke, for det er gjerne slik vi kan uttale oss nÄr noe ikke beholder spenningen og kobler seg ut etter en periode. Da snakker vi om at ting kommer og gÄr ;) 
Da er det gjerne to ting som gÄr igjen,
Det ene er feil pÄ selve strÞmkilden, den er ustabil og/eller tÄler ikke belastning over en viss tid eller strÞmforuk over en viss A.
Den andre er feil pÄ selve «produktet» som skal spenningssettes.

En sjelden gang kan det ogsÄ vÊre en kombinasjon, hvor «produktet» har blitt Þdelagt av at det har vÊrt for lav spenning (dÄrlig kontakt) over lengre tid (elektronikk kan vÊre sÄrbart for det), og sÄ er det en feil pÄ selve strÞmkilden i tillegg.
SĂ„ det ene behĂžver ikke utelukke det andre, selv om det er ganske sjeldent.

1 time siden, Grorg skrev:

Stort sett kjÞrer jeg med sikringen ute siden bakgrunnsbelysningen er konstant pÄ i spilleren ellers. 

Dvs slik du beskrev det i startinnlegget ditt @Grorg, at bakgrunnsbelysningen begynner Ä lyse bare du setter inn sikringen, selv om tenningen ikke er pÄ eller at du fysisk har slÄtt pÄ spilleren?
Er det slik fremdeles, eller har det forandret seg?

Bakgrunnsbelysningen skal jo ikke lyse (slik mine spillere i Skoda har vÊrt) om de ikke er slÄtt pÄ, da virker det mer som at det er en feil med spilleren, eller en type jordfeil som gir en del av spilleren din spenning som den ikke skal ha. Det kan for sÄ vidt vÊre internt i spilleren, men ogsÄ en feil i ledningsnettet til spilleren.
Dette er selvfÞlgelig under forutsetning av at jeg har forstÄtt problemet korrekt. 

NÄ blir det vel mye spekulasjoner her, start med Ä mÄle deg litt frem og se hvilke resultater du fÄr da.
Om du ikke finner noe feil der, sÄ ville jeg tatt en tur til en forhandler/bilopphugger for Ä hÞre om de har en annen spiller du kunne prÞvet. Dette er i hvert fall noe som ikke koster noe og er ganske enkelt Ä prÞve ut fÞr en begynner Ä kjÞpe noe nytt/annet.

Lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...