Gå til innhold
TorSim

Skifte til vinterdekk på 4 x 4 18 modell Kodiaq og sportsmodus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men har aldri hatt firehjulstrekker før. Dekkene var nye på bilen i fjor, så skal ikke skiftes, bare lurer på om det er noe med plassering av dekkene på bilen, forstår at en kan ødelegge mye med feilplassering av dekk? Er det slik at f.eks. venstre vinter bakhjul, skal ha samme plass i år, eller kan en skifte mellom framdekk og bakdekk osv? Alle råd mottas med takk 😊. Hvilke moment skal en ha på Kodiaq?

Et annet spørsmål: Når jeg kjører i "Sportsmode" og stenger bilen, ser det ikke ut som gearkassen står i "sportsmode" når jeg starter opp igjen? Andre so har vært borti dette? Bilen står i sportsmode på "knappen som velger modus", men i instrumentpanelet står gearkassen i D og ikke S. Må trykke en gang til for å få den sportsmodus igjen. Kan dette stemme? Skal ikke dette ligge på minnet på bilen, hvilke modus som er valgt til en gjør et nytt valg? 

Skrevet

Når det gjelder dette med vinterdekk (og enkelte sommerdekk) så er det først og fremst om dekkene er merket med rotasjonsretning som bestemmer hvilken side av bilen de skal være på.
Det neste er om de ikke har den merkingen, så bør dekk som har sittet på høyre side av bilen fortsette med det, men å bytte på foran og bak for hver sesong er jo en smart ting for å la de få nogenlunde lik slitasje. Det en bør passe på her med tanke på 4x4 er at de byttes parvis, slik at en får dekk med samme slitasje på samme aksel, og når en bytter dekk så bør begge de nye dekkene også være på samme aksel. Men om en bytter på dekk frem/bak for hver sesong, så blir de nogenlunde jevnt slitt og en kan da bytte alle 4 på likt når de er utslitt.

Kan være litt uheldig for Haldex over tid om en kjører over tid med et nesten utslitt dekk og et helt nytt dekk på samme aksel. Det blir forskjellig rotasjonshastighet på hjulene pga at et nytt dekk er litt større i omkrets med nytt mønster, og det kan være uheldig for biler med 4x4/Haldex.

Når det gjelder Sportmodus så har de nå gjort dette annerledes, bilen starter i normalmodus hver gang en starter bilen, så må en selv velge hvilken modus en ønsker for hver gang bilen startes. Slik var det ikke på en Superb 2016 modell jeg hadde, men det er slik på Superb 2019 jeg har i dag. Det var i følge selger noe bilen i dag skal være programmert til pga noen EU-direktiver, det var kun den informasjonen han hadde, men om det stemmer vet jeg ikke.
Det har vel mest sannsynlig noe med avgassutslipp å gjøre, så bilen går renest mulig fra start av, så må en selv velge om en ønsker en annen innstilling. Det var i hvert fall selgers forklaring til meg når jeg spurte om dette da jeg hentet bilen ny nå i sommer, men det har jeg kun selgers info på, dette kan jeg ikke noe om selv.

Skrevet

Uansett hvilken modus du forlater bilen i, så vil den starte i drive når du starter opp igjen etter å ha stått parkert en stund. 

Starter du opp innenfor en gitt kort tidsperiode (vet ikke nøyaktig min) så kan du oppleve at du framdeles er i samme modus fremdeles. Det er programmert sånn. 

Samme gjelder hvis du trekker henger, eller bruker kroken og kobler til ledning av en annen grunn (sykkelstativ). Da MÅ du inn å skru på hjelpesystemene igjen. Det skal være sånn

Skrevet (endret)

140Nm på Kodiaq.


I motsetning til låste differensialer takler Haldex ganske mye før noe blir ødelagt. Ingen problem med litt forskjell foran og bak, det blir et problem om du holder 180-240km/t over tid. 5% forskjell er det som er lov, så stor forskjell utgjør ikke slitte dekk. 
 

Det kan være lurt å flytte dekk som har stått bak frem, da Haldex er biased foran og vil slite mest der, alltid ha best mønster foran - men sørg for riktig rotasjon. 

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...