Gå til innhold
TorSim

Skifte til vinterdekk på 4 x 4 18 modell Kodiaq og sportsmodus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men har aldri hatt firehjulstrekker før. Dekkene var nye på bilen i fjor, så skal ikke skiftes, bare lurer på om det er noe med plassering av dekkene på bilen, forstår at en kan ødelegge mye med feilplassering av dekk? Er det slik at f.eks. venstre vinter bakhjul, skal ha samme plass i år, eller kan en skifte mellom framdekk og bakdekk osv? Alle råd mottas med takk 😊. Hvilke moment skal en ha på Kodiaq?

Et annet spørsmål: Når jeg kjører i "Sportsmode" og stenger bilen, ser det ikke ut som gearkassen står i "sportsmode" når jeg starter opp igjen? Andre so har vært borti dette? Bilen står i sportsmode på "knappen som velger modus", men i instrumentpanelet står gearkassen i D og ikke S. Må trykke en gang til for å få den sportsmodus igjen. Kan dette stemme? Skal ikke dette ligge på minnet på bilen, hvilke modus som er valgt til en gjør et nytt valg? 

Skrevet

Når det gjelder dette med vinterdekk (og enkelte sommerdekk) så er det først og fremst om dekkene er merket med rotasjonsretning som bestemmer hvilken side av bilen de skal være på.
Det neste er om de ikke har den merkingen, så bør dekk som har sittet på høyre side av bilen fortsette med det, men å bytte på foran og bak for hver sesong er jo en smart ting for å la de få nogenlunde lik slitasje. Det en bør passe på her med tanke på 4x4 er at de byttes parvis, slik at en får dekk med samme slitasje på samme aksel, og når en bytter dekk så bør begge de nye dekkene også være på samme aksel. Men om en bytter på dekk frem/bak for hver sesong, så blir de nogenlunde jevnt slitt og en kan da bytte alle 4 på likt når de er utslitt.

Kan være litt uheldig for Haldex over tid om en kjører over tid med et nesten utslitt dekk og et helt nytt dekk på samme aksel. Det blir forskjellig rotasjonshastighet på hjulene pga at et nytt dekk er litt større i omkrets med nytt mønster, og det kan være uheldig for biler med 4x4/Haldex.

Når det gjelder Sportmodus så har de nå gjort dette annerledes, bilen starter i normalmodus hver gang en starter bilen, så må en selv velge hvilken modus en ønsker for hver gang bilen startes. Slik var det ikke på en Superb 2016 modell jeg hadde, men det er slik på Superb 2019 jeg har i dag. Det var i følge selger noe bilen i dag skal være programmert til pga noen EU-direktiver, det var kun den informasjonen han hadde, men om det stemmer vet jeg ikke.
Det har vel mest sannsynlig noe med avgassutslipp å gjøre, så bilen går renest mulig fra start av, så må en selv velge om en ønsker en annen innstilling. Det var i hvert fall selgers forklaring til meg når jeg spurte om dette da jeg hentet bilen ny nå i sommer, men det har jeg kun selgers info på, dette kan jeg ikke noe om selv.

Skrevet

Uansett hvilken modus du forlater bilen i, så vil den starte i drive når du starter opp igjen etter å ha stått parkert en stund. 

Starter du opp innenfor en gitt kort tidsperiode (vet ikke nøyaktig min) så kan du oppleve at du framdeles er i samme modus fremdeles. Det er programmert sånn. 

Samme gjelder hvis du trekker henger, eller bruker kroken og kobler til ledning av en annen grunn (sykkelstativ). Da MÅ du inn å skru på hjelpesystemene igjen. Det skal være sånn

Skrevet (endret)

140Nm på Kodiaq.


I motsetning til låste differensialer takler Haldex ganske mye før noe blir ødelagt. Ingen problem med litt forskjell foran og bak, det blir et problem om du holder 180-240km/t over tid. 5% forskjell er det som er lov, så stor forskjell utgjør ikke slitte dekk. 
 

Det kan være lurt å flytte dekk som har stått bak frem, da Haldex er biased foran og vil slite mest der, alltid ha best mønster foran - men sørg for riktig rotasjon. 

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...