Gå til innhold
Nichlasandre

Helt ny i Skoda miljøet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

onsdag 19. Februar så henter jeg min første Skoda. Skoda Superb 2,0 TDI 190hk L&K 4x4 2020.

 

Gleder meg som er barn og vil gjerne ha tips og triks med bilen og ting som er verdt å merke seg eller tenke på. 
Ser også etter litt forskjellig stæsj som jeg vil ha til bilen. iPad holder, trådløs CarPlay adapter og andre smarte gadgets. Hvor kjøpes dette til hyggelige priser feks?

 

Alle tips og tilbakemeldinger er velkommen! 

AFA542F7-4D3B-4EF9-B310-D9F94D210993.jpeg

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Nichlasandre :) 

Gratulerer med flott bil, forstår veldig godt at du gleder deg til å hente bilen :) 

IPad holder følger muligens med , så vent litt med det inn til du ser hva bilen er satt opp med fra fabrikk. Jeg har i hvert fall det til min Superb, og jeg synes det vil være merkelig om de fjerner noe av utstyret som har vært standard på tidligere utgaver av L&K.

Noe annet jeg virkelig vil råde deg til er å montere skvettlapper både foran og bak, de er ganske små og diskré, men de beskytter lakken på kanalene foran og nedre kant av støtfangeren bak meget bra, slik at klarlakken ikke blir slitt bort i løpet av kort tid. Jeg monterte kun foran på den første Superben jeg hadde (2016) til og begynne med, og etter ca 6 mnd kjøring så var det omtrent ikke klarlakk igjen på nedre kant av støtfangeren bak, det var helt «sandblåst» der. Det er permanente skader, så en polering vil ikke hjelpe på slike skader, det er det kun en påføring av ny klarlakk som vil rette opp igjen.
Så det er en billig «forsikring» mot lakkskader.
De er såpass små og diskré som nevnt, at det hjelper omtrentlig ingenting mot søle og skitt, men de beskytter meget bra mot sand -og steinsprutskader. :) 

Jeg har også tatt en ekstra understellsbehandling med en støydemping i tillegg, det er også noe som kan være svært lønnsomt for bilens levetid, men nå kommer det jo selvfølgelig veldig an på hvor i landet din bil skal kjøre for det meste.
Jeg bor og kjører mest på det sentrale Østlandet (Viken), og her er de utrolig gavmilde og generøse med veisalt, så det var noe jeg aldri var i tvil om at jeg skulle gjøre på den Superb L&K (2019) jeg har nå.

En lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også noe jeg vil anbefale deg å montere, den koster ikke allverden og beskytter godt mot riper i lakken der en løfter ting ut/inn fra lasterommet.

Ellers så er det jo mange ting en kan få med fra forhandler i en kjøpsprosess, men når bilen din skal leveres allerede til onsdag, så er vel det litt i seneste laget å få med vil jeg tro.

SuperSkoda er en meget anerkjent nettbutikk med god service og ganske gode priser, jeg har ikke handlet fra dem selv, men leser svært mye positivt om den nettbutikken på andre nettsider og i Skoda gruppa på FaceBook.

Gytisautek er også en nettbutikk som har noe utstyr til Skoda.

Ellers så har faktisk ikke Skoda forhandlere så veldig dårlig prisede varer de heller, men enkelte ting er meget kostbart hos forhandler, slik som f.eks. originale felger. De er meget kostbare.

BriSkoda er en engelskspråklig nettside/forum omtrentlig som denne siden her, men med medlemmer fra hele Europa og bl.a. Australia i tillegg. Der kan en finne mye info og gode tips til forskjellige ting.

Endret av Superb lll
Skrevet
På 15.2.2020 den 22.51, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Nichlasandre :) 

Gratulerer med flott bil, forstår veldig godt at du gleder deg til å hente bilen :) 

IPad holder følger muligens med , så vent litt med det inn til du ser hva bilen er satt opp med fra fabrikk. Jeg har i hvert fall det til min Superb, og jeg synes det vil være merkelig om de fjerner noe av utstyret som har vært standard på tidligere utgaver av L&K.

Noe annet jeg virkelig vil råde deg til er å montere skvettlapper både foran og bak, de er ganske små og diskré, men de beskytter lakken på kanalene foran og nedre kant av støtfangeren bak meget bra, slik at klarlakken ikke blir slitt bort i løpet av kort tid. Jeg monterte kun foran på den første Superben jeg hadde (2016) til og begynne med, og etter ca 6 mnd kjøring så var det omtrent ikke klarlakk igjen på nedre kant av støtfangeren bak, det var helt «sandblåst» der. Det er permanente skader, så en polering vil ikke hjelpe på slike skader, det er det kun en påføring av ny klarlakk som vil rette opp igjen.
Så det er en billig «forsikring» mot lakkskader.
De er såpass små og diskré som nevnt, at det hjelper omtrentlig ingenting mot søle og skitt, men de beskytter meget bra mot sand -og steinsprutskader. :) 

Jeg har også tatt en ekstra understellsbehandling med en støydemping i tillegg, det er også noe som kan være svært lønnsomt for bilens levetid, men nå kommer det jo selvfølgelig veldig an på hvor i landet din bil skal kjøre for det meste.
Jeg bor og kjører mest på det sentrale Østlandet (Viken), og her er de utrolig gavmilde og generøse med veisalt, så det var noe jeg aldri var i tvil om at jeg skulle gjøre på den Superb L&K (2019) jeg har nå.

En lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også noe jeg vil anbefale deg å montere, den koster ikke allverden og beskytter godt mot riper i lakken der en løfter ting ut/inn fra lasterommet.

Ellers så er det jo mange ting en kan få med fra forhandler i en kjøpsprosess, men når bilen din skal leveres allerede til onsdag, så er vel det litt i seneste laget å få med vil jeg tro.

SuperSkoda er en meget anerkjent nettbutikk med god service og ganske gode priser, jeg har ikke handlet fra dem selv, men leser svært mye positivt om den nettbutikken på andre nettsider og i Skoda gruppa på FaceBook.

Gytisautek er også en nettbutikk som har noe utstyr til Skoda.

Ellers så har faktisk ikke Skoda forhandlere så veldig dårlig prisede varer de heller, men enkelte ting er meget kostbart hos forhandler, slik som f.eks. originale felger. De er meget kostbare.

BriSkoda er en engelskspråklig nettside/forum omtrentlig som denne siden her, men med medlemmer fra hele Europa og bl.a. Australia i tillegg. Der kan en finne mye info og gode tips til forskjellige ting.

Hei og takk for en super hyggelig velkomst og en super bra anbefaling.

skvettlapp er noe jeg sterkt skal vurdere nå, er dette enkelt å ettermontere selv eller gjør forhandler det?

bor også i Akershus (Viken), hvor anbefaler du ta understellsbehandling og støydemping? 

Bilen kjøpes privat faktisk så er ikke mye jeg får tatt med som forhandlerpakke :( 

Men tenkte om jeg fant nok jeg vil ordne at jeg kanskje skal dra til møller og spørre om en god pakkepris på ting og tang.  

Skrevet

Bare hyggelig @Nichlasandre :) 

Nei når bilen kjøpes privat og allerede er ute på veien, så er det ikke så enkelt å få noe med i kjøpsprosessen.

Skvettlapper er veldig enkle å montere, bare husk å gjør skikkelig rent først og benytt medfølgende beskyttelses tape der skvettlappene har direkte kontakt med lakk/karosseri.

Det samme med lastkantbeskytter, den er også meget enkel å montere. Det er selvfølgelig litt avhengig av hva en kjøper, men jeg kjøpte en original metallbeskyttelseslist, og den skal kun limes.
Det finnes også gjennomsiktig folie som er meget effektiv, men hvordan den er å montere vet jeg ikke.

Men både skvettlapper og lastkantbeskyttelseslist kan en jo kanskje inngå en liten deal med en forhandler om at de kan montere for deg for en hyggelig pris muligens om du kjøper det igjennom dem.
Det koster i hvert fall ingen ting å spørre dem om det ;) 

 

Understellsbehandling er det ikke så enkelt å ha en fasit på, der må du nesten forhøre deg med den merkeforhandleren som du kommer til å benytte deg av til forskjellige ting, for det er jo med dem en må ta en evt rustgaranti. Da er det meget viktig at en har behandlet bilen med noe de godtar og som ikke påvirker eksisterende understellsbeskyttelse og rustgaranti.
De fleste Skoda/Møller forhandlere godtar både Mercasol og Dinitrol, men som sagt forhør deg først. Better safe than sorry......

Min bil er behandlet med Mercasol som ekstra understellsbehandling og støydemping, og det er den andre bilen jeg har gjort det på, og det var det min lokale Skoda/Møller forhandler som kom med anbefaling om å benytte.
Støydempingen fjerner ikke støyen helt, men det blir et helt annet lydbilde i bilen etter behandling, så det var .

Det vil du merke enda mer til når du monterer på sommerhjul, for de er som regel ganske mye mer hørebare enn vinterdekk (såfremt en ikke kjører med piggdekk da).
Her er det selv følgelig litt avhengig av både dekkdimensjoner og dekkmerker for hvor mye dekkstøy en hører, men med en støydemping så vil en uansett merke en forskjell på lydbildet. Så det var verdt hver eneste krone etter min mening.  

 

Skrevet

 

20 timer siden, Superb lll skrev:
20 timer siden, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @Nichlasandre :) 

Nei når bilen kjøpes privat og allerede er ute på veien, så er det ikke så enkelt å få noe med i kjøpsprosessen.

Skvettlapper er veldig enkle å montere, bare husk å gjør skikkelig rent først og benytt medfølgende beskyttelses tape der skvettlappene har direkte kontakt med lakk/karosseri.

Det samme med lastkantbeskytter, den er også meget enkel å montere. Det er selvfølgelig litt avhengig av hva en kjøper, men jeg kjøpte en original metallbeskyttelseslist, og den skal kun limes.
Det finnes også gjennomsiktig folie som er meget effektiv, men hvordan den er å montere vet jeg ikke.

Men både skvettlapper og lastkantbeskyttelseslist kan en jo kanskje inngå en liten deal med en forhandler om at de kan montere for deg for en hyggelig pris muligens om du kjøper det igjennom dem.
Det koster i hvert fall ingen ting å spørre dem om det ;) 

 

Understellsbehandling er det ikke så enkelt å ha en fasit på, der må du nesten forhøre deg med den merkeforhandleren som du kommer til å benytte deg av til forskjellige ting, for det er jo med dem en må ta en evt rustgaranti. Da er det meget viktig at en har behandlet bilen med noe de godtar og som ikke påvirker eksisterende understellsbeskyttelse og rustgaranti.
De fleste Skoda/Møller forhandlere godtar både Mercasol og Dinitrol, men som sagt forhør deg først. Better safe than sorry......

Min bil er behandlet med Mercasol som ekstra understellsbehandling og støydemping, og det er den andre bilen jeg har gjort det på, og det var det min lokale Skoda/Møller forhandler som kom med anbefaling om å benytte.
Støydempingen fjerner ikke støyen helt, men det blir et helt annet lydbilde i bilen etter behandling, så det var .

Det vil du merke enda mer til når du monterer på sommerhjul, for de er som regel ganske mye mer hørebare enn vinterdekk (såfremt en ikke kjører med piggdekk da).
Her er det selv følgelig litt avhengig av både dekkdimensjoner og dekkmerker for hvor mye dekkstøy en hører, men med en støydemping så vil en uansett merke en forskjell på lydbildet. Så det var verdt hver eneste krone etter min mening.  

 

Vettig informasjon, drar innom min skodaforhandler å spør om et pristilbud på litt extra stæsj så får vi se hva de sier. Skal også få spurt om Understellsbehandling og hvem de foretrekker her hvor jeg er. Takk så utrolig mye for god informasjon! 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...