Gå til innhold
Nichlasandre

Helt ny i Skoda miljøet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

onsdag 19. Februar så henter jeg min første Skoda. Skoda Superb 2,0 TDI 190hk L&K 4x4 2020.

 

Gleder meg som er barn og vil gjerne ha tips og triks med bilen og ting som er verdt å merke seg eller tenke på. 
Ser også etter litt forskjellig stæsj som jeg vil ha til bilen. iPad holder, trådløs CarPlay adapter og andre smarte gadgets. Hvor kjøpes dette til hyggelige priser feks?

 

Alle tips og tilbakemeldinger er velkommen! 

AFA542F7-4D3B-4EF9-B310-D9F94D210993.jpeg

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Nichlasandre :) 

Gratulerer med flott bil, forstår veldig godt at du gleder deg til å hente bilen :) 

IPad holder følger muligens med , så vent litt med det inn til du ser hva bilen er satt opp med fra fabrikk. Jeg har i hvert fall det til min Superb, og jeg synes det vil være merkelig om de fjerner noe av utstyret som har vært standard på tidligere utgaver av L&K.

Noe annet jeg virkelig vil råde deg til er å montere skvettlapper både foran og bak, de er ganske små og diskré, men de beskytter lakken på kanalene foran og nedre kant av støtfangeren bak meget bra, slik at klarlakken ikke blir slitt bort i løpet av kort tid. Jeg monterte kun foran på den første Superben jeg hadde (2016) til og begynne med, og etter ca 6 mnd kjøring så var det omtrent ikke klarlakk igjen på nedre kant av støtfangeren bak, det var helt «sandblåst» der. Det er permanente skader, så en polering vil ikke hjelpe på slike skader, det er det kun en påføring av ny klarlakk som vil rette opp igjen.
Så det er en billig «forsikring» mot lakkskader.
De er såpass små og diskré som nevnt, at det hjelper omtrentlig ingenting mot søle og skitt, men de beskytter meget bra mot sand -og steinsprutskader. :) 

Jeg har også tatt en ekstra understellsbehandling med en støydemping i tillegg, det er også noe som kan være svært lønnsomt for bilens levetid, men nå kommer det jo selvfølgelig veldig an på hvor i landet din bil skal kjøre for det meste.
Jeg bor og kjører mest på det sentrale Østlandet (Viken), og her er de utrolig gavmilde og generøse med veisalt, så det var noe jeg aldri var i tvil om at jeg skulle gjøre på den Superb L&K (2019) jeg har nå.

En lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også noe jeg vil anbefale deg å montere, den koster ikke allverden og beskytter godt mot riper i lakken der en løfter ting ut/inn fra lasterommet.

Ellers så er det jo mange ting en kan få med fra forhandler i en kjøpsprosess, men når bilen din skal leveres allerede til onsdag, så er vel det litt i seneste laget å få med vil jeg tro.

SuperSkoda er en meget anerkjent nettbutikk med god service og ganske gode priser, jeg har ikke handlet fra dem selv, men leser svært mye positivt om den nettbutikken på andre nettsider og i Skoda gruppa på FaceBook.

Gytisautek er også en nettbutikk som har noe utstyr til Skoda.

Ellers så har faktisk ikke Skoda forhandlere så veldig dårlig prisede varer de heller, men enkelte ting er meget kostbart hos forhandler, slik som f.eks. originale felger. De er meget kostbare.

BriSkoda er en engelskspråklig nettside/forum omtrentlig som denne siden her, men med medlemmer fra hele Europa og bl.a. Australia i tillegg. Der kan en finne mye info og gode tips til forskjellige ting.

Endret av Superb lll
Skrevet
På 15.2.2020 den 22.51, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Nichlasandre :) 

Gratulerer med flott bil, forstår veldig godt at du gleder deg til å hente bilen :) 

IPad holder følger muligens med , så vent litt med det inn til du ser hva bilen er satt opp med fra fabrikk. Jeg har i hvert fall det til min Superb, og jeg synes det vil være merkelig om de fjerner noe av utstyret som har vært standard på tidligere utgaver av L&K.

Noe annet jeg virkelig vil råde deg til er å montere skvettlapper både foran og bak, de er ganske små og diskré, men de beskytter lakken på kanalene foran og nedre kant av støtfangeren bak meget bra, slik at klarlakken ikke blir slitt bort i løpet av kort tid. Jeg monterte kun foran på den første Superben jeg hadde (2016) til og begynne med, og etter ca 6 mnd kjøring så var det omtrent ikke klarlakk igjen på nedre kant av støtfangeren bak, det var helt «sandblåst» der. Det er permanente skader, så en polering vil ikke hjelpe på slike skader, det er det kun en påføring av ny klarlakk som vil rette opp igjen.
Så det er en billig «forsikring» mot lakkskader.
De er såpass små og diskré som nevnt, at det hjelper omtrentlig ingenting mot søle og skitt, men de beskytter meget bra mot sand -og steinsprutskader. :) 

Jeg har også tatt en ekstra understellsbehandling med en støydemping i tillegg, det er også noe som kan være svært lønnsomt for bilens levetid, men nå kommer det jo selvfølgelig veldig an på hvor i landet din bil skal kjøre for det meste.
Jeg bor og kjører mest på det sentrale Østlandet (Viken), og her er de utrolig gavmilde og generøse med veisalt, så det var noe jeg aldri var i tvil om at jeg skulle gjøre på den Superb L&K (2019) jeg har nå.

En lastkantbeskytter oppå støtfangeren bak er også noe jeg vil anbefale deg å montere, den koster ikke allverden og beskytter godt mot riper i lakken der en løfter ting ut/inn fra lasterommet.

Ellers så er det jo mange ting en kan få med fra forhandler i en kjøpsprosess, men når bilen din skal leveres allerede til onsdag, så er vel det litt i seneste laget å få med vil jeg tro.

SuperSkoda er en meget anerkjent nettbutikk med god service og ganske gode priser, jeg har ikke handlet fra dem selv, men leser svært mye positivt om den nettbutikken på andre nettsider og i Skoda gruppa på FaceBook.

Gytisautek er også en nettbutikk som har noe utstyr til Skoda.

Ellers så har faktisk ikke Skoda forhandlere så veldig dårlig prisede varer de heller, men enkelte ting er meget kostbart hos forhandler, slik som f.eks. originale felger. De er meget kostbare.

BriSkoda er en engelskspråklig nettside/forum omtrentlig som denne siden her, men med medlemmer fra hele Europa og bl.a. Australia i tillegg. Der kan en finne mye info og gode tips til forskjellige ting.

Hei og takk for en super hyggelig velkomst og en super bra anbefaling.

skvettlapp er noe jeg sterkt skal vurdere nå, er dette enkelt å ettermontere selv eller gjør forhandler det?

bor også i Akershus (Viken), hvor anbefaler du ta understellsbehandling og støydemping? 

Bilen kjøpes privat faktisk så er ikke mye jeg får tatt med som forhandlerpakke :( 

Men tenkte om jeg fant nok jeg vil ordne at jeg kanskje skal dra til møller og spørre om en god pakkepris på ting og tang.  

Skrevet

Bare hyggelig @Nichlasandre :) 

Nei når bilen kjøpes privat og allerede er ute på veien, så er det ikke så enkelt å få noe med i kjøpsprosessen.

Skvettlapper er veldig enkle å montere, bare husk å gjør skikkelig rent først og benytt medfølgende beskyttelses tape der skvettlappene har direkte kontakt med lakk/karosseri.

Det samme med lastkantbeskytter, den er også meget enkel å montere. Det er selvfølgelig litt avhengig av hva en kjøper, men jeg kjøpte en original metallbeskyttelseslist, og den skal kun limes.
Det finnes også gjennomsiktig folie som er meget effektiv, men hvordan den er å montere vet jeg ikke.

Men både skvettlapper og lastkantbeskyttelseslist kan en jo kanskje inngå en liten deal med en forhandler om at de kan montere for deg for en hyggelig pris muligens om du kjøper det igjennom dem.
Det koster i hvert fall ingen ting å spørre dem om det ;) 

 

Understellsbehandling er det ikke så enkelt å ha en fasit på, der må du nesten forhøre deg med den merkeforhandleren som du kommer til å benytte deg av til forskjellige ting, for det er jo med dem en må ta en evt rustgaranti. Da er det meget viktig at en har behandlet bilen med noe de godtar og som ikke påvirker eksisterende understellsbeskyttelse og rustgaranti.
De fleste Skoda/Møller forhandlere godtar både Mercasol og Dinitrol, men som sagt forhør deg først. Better safe than sorry......

Min bil er behandlet med Mercasol som ekstra understellsbehandling og støydemping, og det er den andre bilen jeg har gjort det på, og det var det min lokale Skoda/Møller forhandler som kom med anbefaling om å benytte.
Støydempingen fjerner ikke støyen helt, men det blir et helt annet lydbilde i bilen etter behandling, så det var .

Det vil du merke enda mer til når du monterer på sommerhjul, for de er som regel ganske mye mer hørebare enn vinterdekk (såfremt en ikke kjører med piggdekk da).
Her er det selv følgelig litt avhengig av både dekkdimensjoner og dekkmerker for hvor mye dekkstøy en hører, men med en støydemping så vil en uansett merke en forskjell på lydbildet. Så det var verdt hver eneste krone etter min mening.  

 

Skrevet

 

20 timer siden, Superb lll skrev:
20 timer siden, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @Nichlasandre :) 

Nei når bilen kjøpes privat og allerede er ute på veien, så er det ikke så enkelt å få noe med i kjøpsprosessen.

Skvettlapper er veldig enkle å montere, bare husk å gjør skikkelig rent først og benytt medfølgende beskyttelses tape der skvettlappene har direkte kontakt med lakk/karosseri.

Det samme med lastkantbeskytter, den er også meget enkel å montere. Det er selvfølgelig litt avhengig av hva en kjøper, men jeg kjøpte en original metallbeskyttelseslist, og den skal kun limes.
Det finnes også gjennomsiktig folie som er meget effektiv, men hvordan den er å montere vet jeg ikke.

Men både skvettlapper og lastkantbeskyttelseslist kan en jo kanskje inngå en liten deal med en forhandler om at de kan montere for deg for en hyggelig pris muligens om du kjøper det igjennom dem.
Det koster i hvert fall ingen ting å spørre dem om det ;) 

 

Understellsbehandling er det ikke så enkelt å ha en fasit på, der må du nesten forhøre deg med den merkeforhandleren som du kommer til å benytte deg av til forskjellige ting, for det er jo med dem en må ta en evt rustgaranti. Da er det meget viktig at en har behandlet bilen med noe de godtar og som ikke påvirker eksisterende understellsbeskyttelse og rustgaranti.
De fleste Skoda/Møller forhandlere godtar både Mercasol og Dinitrol, men som sagt forhør deg først. Better safe than sorry......

Min bil er behandlet med Mercasol som ekstra understellsbehandling og støydemping, og det er den andre bilen jeg har gjort det på, og det var det min lokale Skoda/Møller forhandler som kom med anbefaling om å benytte.
Støydempingen fjerner ikke støyen helt, men det blir et helt annet lydbilde i bilen etter behandling, så det var .

Det vil du merke enda mer til når du monterer på sommerhjul, for de er som regel ganske mye mer hørebare enn vinterdekk (såfremt en ikke kjører med piggdekk da).
Her er det selv følgelig litt avhengig av både dekkdimensjoner og dekkmerker for hvor mye dekkstøy en hører, men med en støydemping så vil en uansett merke en forskjell på lydbildet. Så det var verdt hver eneste krone etter min mening.  

 

Vettig informasjon, drar innom min skodaforhandler å spør om et pristilbud på litt extra stæsj så får vi se hva de sier. Skal også få spurt om Understellsbehandling og hvem de foretrekker her hvor jeg er. Takk så utrolig mye for god informasjon! 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...