Gå til innhold
gordon

Service program


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan kan jeg få tak i service programmet til bilen min?

Ønsker og ha kontroll og kunne planlegge service litt slik at jeg ikke er unødvendig innom verkstedet...

Skrevet

I utgangspunktet så varsler bilen om det meste selv, men det er en del unntak her. For noe skal gjøres til bestemte tider (år), uten at det er kilometeravhengig, og motsatt, altså at noe er kilometeravhengig uten at det har noe med tid/år og gjøre. 

Den fullstendige oversikten over dette til min bil har jeg fått av mitt merkeverksted, de tok skjermbilder av min bils serviceprogram, og så sendte de det til meg på mail. Det kan sikkert skrives ut også om du ber dem om det, men det må du forhøre deg med dem om de gjør.

Skrevet

Hei,

Ja jeg har forstått at det meste er km avhenging, men kunne ønske meg enn oversikt, slik at jeg vet når ting skal skje på forhånd og kan kombinære ting... de tar jo noen tusen bare for at bilen kommer inn uansett...

Skal høre med de 👍

Skrevet

Denne oversikten fikk jeg av kundemottakeren på merkeverkstedet når jeg spurte etter det @gordon :) 

663272963_Skjermbilde2020-04-04kl_21_10_59.thumb.png.38793befac705e3abfdaec443297ca46.png

Dette er jo selvfølgelig forskjellig avhengig av hvilken motor, drivverk, etc en har på sin spesifikke bil, men det er i det minste litt enklere å se hva som kommer til forskjellige tider.
Noen ting bør en nok legge til selv, slik som at sil bør renses ved bytte av olje på Haldex, for det er nemlig ikke et av servicepunktene, det samme gjelder også bytte av olje på difrensial, det er heller ikke et servicepunkt. Dette gjelder jo selvfølgelig bare for biler med 4x4.

Service på panoramasoltak og sjekk av dreneringskanalene som ofte tetner, er også noe en bør legge til selv, for det er heller ikke et servicepunkt. 

Skrevet

Hei, takk for tilbakemelding ! Har sendt mail til Møller of spurte om liggnende for min bil.
Motor og drivlinje jeg har er OCT3FL STV SCO TSI 180 4X4DSG.

Jeg ble litt forvirret på at du sier jeg bør utføre ting som ikke ligger inni service programmet, hvorfor har ikke Socda inkludert det i programmene sine?

 

 

Skrevet
13 minutter siden, gordon skrev:

Jeg ble litt forvirret på at du sier jeg bør utføre ting som ikke ligger inni service programmet, hvorfor har ikke Socda inkludert det i programmene sine?

Det å bli litt forvirret av dette er du ikke alene om for å si det ganske forsiktig, og ikke vet jeg hvorfor det er slik heller, for de kan jo ikke forvente at dette er noe kundene skal ha kunnskaper om selv.........

Jeg er også medlem i Skoda gruppa på FB, og der er det også mange som jobber i Møller konsernet som kundemottakere, selgere, mekanikere, etc, og der har jeg plukket opp ganske mange tips.

For å ta noen konkrete eksempler;

Bytte av olje på Haldex.
Det er hvert tredje år, ikke kilometer avhengig etter hva serviceprogrammet sier.
Oljebyttet ligger i serviceprogrammet, men at silen (filteret) også bør taes ut og renses står det ingenting om.
Ei heller at en også burde bytte olje på differensialene både foran og bak, det er ikke nevnt med et ord i serviceprogrammet som du kan se over her på skjermbildet jeg la ut i forrige innlegg.
Det å ikke bytte olje på diffene kan bli utrolig kostbart har jeg sett i flere innlegg på FB, det er snakk om over 70.000,- kroner bare i deler, og da er et oljebytte til ca 1.500,- pr diff utrolig lønnsomt for at de skal holde best mulig, men det er som sagt noe kundene må be om selv.
Leser at enkelte på eget initiativ ber om rens av sil/filter på Haldex, bytte av olje på Haldex og differ hver 30.000km, for at det skal vare lengst mulig. Oljene her blir merkbart mer «forurenset» enn en skulle tro, så at det ikke er en del av service programmet synes jeg er veldig merkelig, dette er i hvert fall noe jeg skal gjøre samtid med oljebyttet på Haldex til min bil.

Panoramasoltak. 
Smøring av skinner og en sjekk av det mekaniske tror jeg er en del av serviceprogrammet, men at dreneringskanalene (alle 4) også burde renses for å holde de åpne slik at en unngår vannlekkasje i bilen, er ikke nevnt i det hele tatt, det er noe kunden må be om selv.
Pakningen rundt selve panoramataket er også noe som bør sjekkes, men om det er noe som står i serviceprogrammet vet jeg ikke, jeg personlig holder meg langt unna alle biler med panoramatak.

Dette er bare noen eksempler, det finnes muligens noen merkeverksteder som kan komme med noen anbefalinger om at slike ting også bør gjøres, men det er dessverre ikke mange når en leser hva som blir skrevet i nevnte Skoda gruppe på FB.

Skrevet
På 4.4.2020 den 21.18, Superb lll skrev:

Denne oversikten fikk jeg av kundemottakeren på merkeverkstedet når jeg spurte etter det @gordon :) 

663272963_Skjermbilde2020-04-04kl_21_10_59.thumb.png.38793befac705e3abfdaec443297ca46.png

Dette er jo selvfølgelig forskjellig avhengig av hvilken motor, drivverk, etc en har på sin spesifikke bil, men det er i det minste litt enklere å se hva som kommer til forskjellige tider.
Noen ting bør en nok legge til selv, slik som at sil bør renses ved bytte av olje på Haldex, for det er nemlig ikke et av servicepunktene, det samme gjelder også bytte av olje på difrensial, det er heller ikke et servicepunkt. Dette gjelder jo selvfølgelig bare for biler med 4x4.

Service på panoramasoltak og sjekk av dreneringskanalene som ofte tetner, er også noe en bør legge til selv, for det er heller ikke et servicepunkt. 

 

Vist diffen ryker så må da bilen ha gått langt? vi snakker om biler som har gått 150k pluss ?

Hva heter gruppen på FB ?

 

Skrevet
41 minutter siden, gordon skrev:

Vist diffen ryker så må da bilen ha gått langt? vi snakker om biler som har gått 150k pluss ?

Ikke nødvendigvis, leser om biler som kun har kjørt 70 - 80.000km når det har skjedd.
Har en fulgt serviceprogrammet så vil jo dette mest sannsynlig bli ordnet på garantien, såfremt en ikke selv er skyld i at det skjer ved feilbruk.

Så en forsikring som omfatter motorskader, girkasse og drivverk kan være meget smart når bilen har passert kjørelengden til hva garantien dekker.

45 minutter siden, gordon skrev:

Hva heter gruppen på FB ?

Den heter Skoda Klubb Norge.

Skrevet

Enkelte ting kan skje med alle biler og bilmerker, ingen merker/modeller er skånet for noe som helst så lenge ting blir brukt og det blir slitasje. Men en kan redusere veldig mye av potensielle ting ved å følge servicerprogrammet, følge med på varsellamper, høre og følge med på og gjøre noe med (u)lyder som plutselig dukker opp, etc.

Med tanke på hvor mange Skodaer og VW biler det kjører rundt med dette 4x4/Haldex systemet og hvor lite feil det faktisk er på det, så er jeg ikke det minste bekymret.
Det jeg siktet til når jeg skrev dette, er at en kan minimere sjansene for at noe skal skje enda mer ved å bl.a. bytte olje på både Haldex og differ, og ikke noe annet enn det.

Ødelagte girkasser, drivakslinger, høyt oljeforbruk, etc forekommer også hos de fleste bilmerker, men noen er flinkere til å skjule ting enn andre.
Ta Toyota Avensis fra slutten av 90 tallet og litt opp på 2000 tallet, der er det veldig mange som har fått ny motor pga høyt oljeforbruk, men det verste er jo at det ble utført mange slike motorbytter uten eierene i det hele tatt fikk vite om det. Hadde 5 kollegaer med Avensis fra den tiden, og 4 av dem fikk ny motor og 3 av dem fikk ikke informasjon om at det var gjort........

Så nei, jeg er ikke det minste bekymret for noe som helst når det gjelder DSG kasse, dobbeltmasse svinghjul, Haldex, differ, etc, jeg skal følge servicer (og enda litt mer), og så bruker jeg bilen helt som vanlig. :) 

Skrevet

Hei,

Ser den, du kjøper deg billig forsikring med å bytte olje litt oftere. 
 

Motor oljen har jeg forstått ikke varslers på km og tid, men kvaliteten?

Antar de er enn partikkel sensor som måler hvor mye forurensing det er i oljen, slik som har vert i industrien i lang tid.

Det er slik å forstå at diffene har ikke enn slik sensor?

 

Skrevet
4 timer siden, gordon skrev:

Ser den, du kjøper deg billig forsikring med å bytte olje litt oftere. 

Ja det er en relativt billig forsikring og da har en gjort det en kan for å unngå trøbbel.
Det koster jo noen kroner å bytte olje på diffene også, men det er bagateller i forhold til om noe skulle skje.
Etter at garantien har utløpt på bilen, så er nok også en forsikring som dekker motor, girkasse, etc også en fordel å tegne.

4 timer siden, gordon skrev:

Motor oljen har jeg forstått ikke varslers på km og tid, men kvaliteten?
Antar de er enn partikkel sensor som måler hvor mye forurensing det er i oljen, slik som har vert i industrien i lang tid.

Det er flere ting som styrer dette.
Det første er selvsagt hva bilen er satt opp med fra fabrikken, og det er Longlife serviceintervaller den kommer med.
Dvs 2år/30.000km avhengig av hva som kommer først.
Men så kommer det også inn i bildet at det er sensorer som du skriver som føler på kvaliteten til motoroljen, og da kan den varsle mye tidligere, det kommer veldig an på kjørestil, mye kaldstart, hard belastning (mye fullastet og tung henger f.eks.), dette er noe som kan påvirke kjørelengden i mellom hvert oljeskift/service.

Jeg har akkurat byttet olje/oljefilter på min Superb 2019 (8mnd gml, kjørt ca 16.000km), det er ikke noe bilen har varslet om i det hele tatt, det er et selvvalgt oljeskift. Før det oljeskiftet så viste Skoda Connect appen at min bil lå an til oljeskift/service ved 30.000km, for det vil for min del komme før bilen er 2år. Den viser fremdeles at jeg skal ha service om 14.000 kilometer, for da ender jeg på 30.000km, men nå har oljeskift forandret seg til at jeg kan kjøre enda 30.000km til neste oljeskift.
Dette medfører jo i praksis ikke riktighet, da oljeskift også blir utført ved neste service på 30.000 kjørte km.

4 timer siden, gordon skrev:

Det er slik å forstå at diffene har ikke enn slik sensor?

Det er helt korrekt, det er derfor det er så viktig å be om at det blir utført samtidig med oljeskift til Haldex, samt at også silen til Haldex rengjøres ved det oljeskiftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...