Gå til innhold
gordon

Service program


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan kan jeg få tak i service programmet til bilen min?

Ønsker og ha kontroll og kunne planlegge service litt slik at jeg ikke er unødvendig innom verkstedet...

Skrevet

I utgangspunktet så varsler bilen om det meste selv, men det er en del unntak her. For noe skal gjøres til bestemte tider (år), uten at det er kilometeravhengig, og motsatt, altså at noe er kilometeravhengig uten at det har noe med tid/år og gjøre. 

Den fullstendige oversikten over dette til min bil har jeg fått av mitt merkeverksted, de tok skjermbilder av min bils serviceprogram, og så sendte de det til meg på mail. Det kan sikkert skrives ut også om du ber dem om det, men det må du forhøre deg med dem om de gjør.

Skrevet

Hei,

Ja jeg har forstått at det meste er km avhenging, men kunne ønske meg enn oversikt, slik at jeg vet når ting skal skje på forhånd og kan kombinære ting... de tar jo noen tusen bare for at bilen kommer inn uansett...

Skal høre med de 👍

Skrevet

Denne oversikten fikk jeg av kundemottakeren på merkeverkstedet når jeg spurte etter det @gordon :) 

663272963_Skjermbilde2020-04-04kl_21_10_59.thumb.png.38793befac705e3abfdaec443297ca46.png

Dette er jo selvfølgelig forskjellig avhengig av hvilken motor, drivverk, etc en har på sin spesifikke bil, men det er i det minste litt enklere å se hva som kommer til forskjellige tider.
Noen ting bør en nok legge til selv, slik som at sil bør renses ved bytte av olje på Haldex, for det er nemlig ikke et av servicepunktene, det samme gjelder også bytte av olje på difrensial, det er heller ikke et servicepunkt. Dette gjelder jo selvfølgelig bare for biler med 4x4.

Service på panoramasoltak og sjekk av dreneringskanalene som ofte tetner, er også noe en bør legge til selv, for det er heller ikke et servicepunkt. 

Skrevet

Hei, takk for tilbakemelding ! Har sendt mail til Møller of spurte om liggnende for min bil.
Motor og drivlinje jeg har er OCT3FL STV SCO TSI 180 4X4DSG.

Jeg ble litt forvirret på at du sier jeg bør utføre ting som ikke ligger inni service programmet, hvorfor har ikke Socda inkludert det i programmene sine?

 

 

Skrevet
13 minutter siden, gordon skrev:

Jeg ble litt forvirret på at du sier jeg bør utføre ting som ikke ligger inni service programmet, hvorfor har ikke Socda inkludert det i programmene sine?

Det å bli litt forvirret av dette er du ikke alene om for å si det ganske forsiktig, og ikke vet jeg hvorfor det er slik heller, for de kan jo ikke forvente at dette er noe kundene skal ha kunnskaper om selv.........

Jeg er også medlem i Skoda gruppa på FB, og der er det også mange som jobber i Møller konsernet som kundemottakere, selgere, mekanikere, etc, og der har jeg plukket opp ganske mange tips.

For å ta noen konkrete eksempler;

Bytte av olje på Haldex.
Det er hvert tredje år, ikke kilometer avhengig etter hva serviceprogrammet sier.
Oljebyttet ligger i serviceprogrammet, men at silen (filteret) også bør taes ut og renses står det ingenting om.
Ei heller at en også burde bytte olje på differensialene både foran og bak, det er ikke nevnt med et ord i serviceprogrammet som du kan se over her på skjermbildet jeg la ut i forrige innlegg.
Det å ikke bytte olje på diffene kan bli utrolig kostbart har jeg sett i flere innlegg på FB, det er snakk om over 70.000,- kroner bare i deler, og da er et oljebytte til ca 1.500,- pr diff utrolig lønnsomt for at de skal holde best mulig, men det er som sagt noe kundene må be om selv.
Leser at enkelte på eget initiativ ber om rens av sil/filter på Haldex, bytte av olje på Haldex og differ hver 30.000km, for at det skal vare lengst mulig. Oljene her blir merkbart mer «forurenset» enn en skulle tro, så at det ikke er en del av service programmet synes jeg er veldig merkelig, dette er i hvert fall noe jeg skal gjøre samtid med oljebyttet på Haldex til min bil.

Panoramasoltak. 
Smøring av skinner og en sjekk av det mekaniske tror jeg er en del av serviceprogrammet, men at dreneringskanalene (alle 4) også burde renses for å holde de åpne slik at en unngår vannlekkasje i bilen, er ikke nevnt i det hele tatt, det er noe kunden må be om selv.
Pakningen rundt selve panoramataket er også noe som bør sjekkes, men om det er noe som står i serviceprogrammet vet jeg ikke, jeg personlig holder meg langt unna alle biler med panoramatak.

Dette er bare noen eksempler, det finnes muligens noen merkeverksteder som kan komme med noen anbefalinger om at slike ting også bør gjøres, men det er dessverre ikke mange når en leser hva som blir skrevet i nevnte Skoda gruppe på FB.

Skrevet
På 4.4.2020 den 21.18, Superb lll skrev:

Denne oversikten fikk jeg av kundemottakeren på merkeverkstedet når jeg spurte etter det @gordon :) 

663272963_Skjermbilde2020-04-04kl_21_10_59.thumb.png.38793befac705e3abfdaec443297ca46.png

Dette er jo selvfølgelig forskjellig avhengig av hvilken motor, drivverk, etc en har på sin spesifikke bil, men det er i det minste litt enklere å se hva som kommer til forskjellige tider.
Noen ting bør en nok legge til selv, slik som at sil bør renses ved bytte av olje på Haldex, for det er nemlig ikke et av servicepunktene, det samme gjelder også bytte av olje på difrensial, det er heller ikke et servicepunkt. Dette gjelder jo selvfølgelig bare for biler med 4x4.

Service på panoramasoltak og sjekk av dreneringskanalene som ofte tetner, er også noe en bør legge til selv, for det er heller ikke et servicepunkt. 

 

Vist diffen ryker så må da bilen ha gått langt? vi snakker om biler som har gått 150k pluss ?

Hva heter gruppen på FB ?

 

Skrevet
41 minutter siden, gordon skrev:

Vist diffen ryker så må da bilen ha gått langt? vi snakker om biler som har gått 150k pluss ?

Ikke nødvendigvis, leser om biler som kun har kjørt 70 - 80.000km når det har skjedd.
Har en fulgt serviceprogrammet så vil jo dette mest sannsynlig bli ordnet på garantien, såfremt en ikke selv er skyld i at det skjer ved feilbruk.

Så en forsikring som omfatter motorskader, girkasse og drivverk kan være meget smart når bilen har passert kjørelengden til hva garantien dekker.

45 minutter siden, gordon skrev:

Hva heter gruppen på FB ?

Den heter Skoda Klubb Norge.

Skrevet

Enkelte ting kan skje med alle biler og bilmerker, ingen merker/modeller er skånet for noe som helst så lenge ting blir brukt og det blir slitasje. Men en kan redusere veldig mye av potensielle ting ved å følge servicerprogrammet, følge med på varsellamper, høre og følge med på og gjøre noe med (u)lyder som plutselig dukker opp, etc.

Med tanke på hvor mange Skodaer og VW biler det kjører rundt med dette 4x4/Haldex systemet og hvor lite feil det faktisk er på det, så er jeg ikke det minste bekymret.
Det jeg siktet til når jeg skrev dette, er at en kan minimere sjansene for at noe skal skje enda mer ved å bl.a. bytte olje på både Haldex og differ, og ikke noe annet enn det.

Ødelagte girkasser, drivakslinger, høyt oljeforbruk, etc forekommer også hos de fleste bilmerker, men noen er flinkere til å skjule ting enn andre.
Ta Toyota Avensis fra slutten av 90 tallet og litt opp på 2000 tallet, der er det veldig mange som har fått ny motor pga høyt oljeforbruk, men det verste er jo at det ble utført mange slike motorbytter uten eierene i det hele tatt fikk vite om det. Hadde 5 kollegaer med Avensis fra den tiden, og 4 av dem fikk ny motor og 3 av dem fikk ikke informasjon om at det var gjort........

Så nei, jeg er ikke det minste bekymret for noe som helst når det gjelder DSG kasse, dobbeltmasse svinghjul, Haldex, differ, etc, jeg skal følge servicer (og enda litt mer), og så bruker jeg bilen helt som vanlig. :) 

Skrevet

Hei,

Ser den, du kjøper deg billig forsikring med å bytte olje litt oftere. 
 

Motor oljen har jeg forstått ikke varslers på km og tid, men kvaliteten?

Antar de er enn partikkel sensor som måler hvor mye forurensing det er i oljen, slik som har vert i industrien i lang tid.

Det er slik å forstå at diffene har ikke enn slik sensor?

 

Skrevet
4 timer siden, gordon skrev:

Ser den, du kjøper deg billig forsikring med å bytte olje litt oftere. 

Ja det er en relativt billig forsikring og da har en gjort det en kan for å unngå trøbbel.
Det koster jo noen kroner å bytte olje på diffene også, men det er bagateller i forhold til om noe skulle skje.
Etter at garantien har utløpt på bilen, så er nok også en forsikring som dekker motor, girkasse, etc også en fordel å tegne.

4 timer siden, gordon skrev:

Motor oljen har jeg forstått ikke varslers på km og tid, men kvaliteten?
Antar de er enn partikkel sensor som måler hvor mye forurensing det er i oljen, slik som har vert i industrien i lang tid.

Det er flere ting som styrer dette.
Det første er selvsagt hva bilen er satt opp med fra fabrikken, og det er Longlife serviceintervaller den kommer med.
Dvs 2år/30.000km avhengig av hva som kommer først.
Men så kommer det også inn i bildet at det er sensorer som du skriver som føler på kvaliteten til motoroljen, og da kan den varsle mye tidligere, det kommer veldig an på kjørestil, mye kaldstart, hard belastning (mye fullastet og tung henger f.eks.), dette er noe som kan påvirke kjørelengden i mellom hvert oljeskift/service.

Jeg har akkurat byttet olje/oljefilter på min Superb 2019 (8mnd gml, kjørt ca 16.000km), det er ikke noe bilen har varslet om i det hele tatt, det er et selvvalgt oljeskift. Før det oljeskiftet så viste Skoda Connect appen at min bil lå an til oljeskift/service ved 30.000km, for det vil for min del komme før bilen er 2år. Den viser fremdeles at jeg skal ha service om 14.000 kilometer, for da ender jeg på 30.000km, men nå har oljeskift forandret seg til at jeg kan kjøre enda 30.000km til neste oljeskift.
Dette medfører jo i praksis ikke riktighet, da oljeskift også blir utført ved neste service på 30.000 kjørte km.

4 timer siden, gordon skrev:

Det er slik å forstå at diffene har ikke enn slik sensor?

Det er helt korrekt, det er derfor det er så viktig å be om at det blir utført samtidig med oljeskift til Haldex, samt at også silen til Haldex rengjøres ved det oljeskiftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...