Gå til innhold
sondre.asnes

Får ikke aktivert bil i Skoda Connect


Anbefalte innlegg

Hei forum!

Fikk levert min nye Skoda Superb iV tidligere i uken, godt fornøyd med bilen, men har ikke fått til å aktivere bilen i Skoda Connect appen/nettsiden.
Andre som har hatt problemer med dette og kan hjelpe meg med en løsning? 

Jeg har lagt inn VIN i appen, og får beskjed om å fortsette aktivering i bilen ved å "Bli hovedbruker". Men når jeg prøver å gjøre det, ved å legge inn brukernavn/passord og logge på får jeg feilmelding om at "Kan ikke laste brukerkonto" eller når jeg trykker register, så står det bare "Aktivering pågår" uten at noe mer skjer. 

Har prøvd diverse tips fra forhandler som å slette bil i app og legge til på nytt, samt gjennopprette fabrikkinnstillinger i bil, uten at dette har hjulpet. 

Håper noen har noen tips!

Mvh
Sondre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig lenge siden det var et tilsvarende spørsmål her på forumet, så jeg linker til den tråden under her. 
Det jeg derimot synes er litt merkelig er at det er problemer med Skoda Superb IV for dere begge to, om det er tilfeldigheter eller ikke vet er det jo ikke så godt å svare på.

Det ligger også ved en link oppsetting av bruker i Skoda Connect i denne tråden,
Fint om du kommer med en tilbakemelding om hvordan det gikk, håper det løser seg for deg @sondre.asnes :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du ikke Skoda Connect ved å først trykke på Menu, så trykke videre på innstillinger (ikke bruker)?
Slik står det beskrevet i min bruksanvisning.

Legger ved noen skjermbilder fra bruksanvisningen til min Superb (2019) med Columbus infotainment system.

1741917841_Skjermbilde2020-04-25kl_01_51_36.thumb.png.d775e04085fdb0bb039fc912e1107031.png348065497_Skjermbilde2020-04-25kl_01_52_02.thumb.png.944c581300c5478354814cf3ba54df1f.png

Ser det annerledes ut i din bruksanvisning @sondre.asnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke et valg der.

Slik ser det ut i brukermanualen min:

image.thumb.png.8d8b9a882bb9e2c6e551ab2f31f8ff67.png

Har merket meg at globusen det refereres til er grå hos meg, vet ikke om den skal være hvit hele tiden, eller bli hvit etter aktivering? Virker for meg som at bilen ikke har kontakt med nett (via innebygget  eSIM), og at den derfor ikke får aktivert seg. Utifra instruksjonsvideoene til Skoda, skal dette være veldig enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sondre.asnes skrev:

Har merket meg at globusen det refereres til er grå hos meg, vet ikke om den skal være hvit hele tiden, eller bli hvit etter aktivering? Virker for meg som at bilen ikke har kontakt med nett (via innebygget  eSIM), og at den derfor ikke får aktivert seg. Utifra instruksjonsvideoene til Skoda, skal dette være veldig enkelt..

Globusen skal (etter hva selger hos forhandler informerte meg om) være hvit for at bilen skal ha internettforbindelse.
Nå vet ikke jeg hvordan eSIM fungerer, for det innebygde simkortet i min bil er der kun for kontakt/kommunikasjon med Skoda Connect appen, for slik som nødanrop, aktivering av drivstoffvarmer, etc. For å komme videre i oppsettet til min bil, så måtte jeg enten tilkoble bilen via et nettverk eller dele internett med bilen via mobilen.

Men nå har jeg som sagt en Superb 2019 (ny i August 2019) med Columbus infotainment system, og det er jo tydelig at det er forskjeller på bruksanvisningen og infotainmentsystemet i våre biler, så her har det nok også blitt en oppdatering fra 2019 til 2020 modellene ser det ut til.

For å komme videre må du i hvert fall få en hvit globus slik at du har internettforbindelse i bilen.
Kommer du fremdeles ikke videre, så hadde jeg tatt det opp med forhandler.

Det skal også legges til at Skoda Connect ikke er verdens mest stabile app, selv får jeg ikke kontakt med bilen via Skoda Connect appen i dag.
Det står i appen at Tilkobling til serveren er utløpt, ikke kommer jeg videre på noen måte heller. Så om det er et serverproblem (igjen), eller om det er noe med min bruker/bil skal være usagt.
Bilen min var riktignok på verkstedet i går for bytte av en lykt, hvor de da også måtte kalibrere frontassistsytemet etter det, men det tviler jeg på at skulle ha gjort noe med Skoda Connect forbindelsen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en forskjell i iV i forhold til den vanlige modellen. I følge forhandler var Superb iV og en annen (Citigo iV?) de første med et nytt infotainmentsystem, så de har ikke så mye erfaring på den selv enda. Fikk også høre at det hadde vært flere med Superb iV som hadde hatt problemer med å koble opp, men at det hadde løst seg plutselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet løst!

Jeg kjørte hjem fra jobb i sted, og la merke til at globusen hadde skiftet farge til hvit! Prøvde på nytt å logge på, og denne gangen fungerte det med en gang! Bilen ble aktivert, jeg ble registrert som hovedbruker og bilen vises som den skal i Skoda Connect-appen. Det gledes! :D 

Tusen takk for gode svar og støtte @Superb lll! Kudos til deg :) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, sondre.asnes skrev:

Problemet løst!

Jeg kjørte hjem fra jobb i sted, og la merke til at globusen hadde skiftet farge til hvit! Prøvde på nytt å logge på, og denne gangen fungerte det med en gang! Bilen ble aktivert, jeg ble registrert som hovedbruker og bilen vises som den skal i Skoda Connect-appen. Det gledes! :D 

Så flott at det har ordnet seg @sondre.asnes, da var det nok mest sannsynlig en manglende internettforbindelse som skapte utfordringene for deg, meget bra at du har fått det til :) 

51 minutter siden, sondre.asnes skrev:

Tusen takk for gode svar og støtte @Superb lll! Kudos til deg :) 

Bare hyggelig @sondre.asnes, og takk til deg for en hyggelig tilbakemelding :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...