GĂ„ til innhold
RonnyJ

Senterkopper med Skoda logo


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nye sommerfelger i dag 😃 GMP Wonder 18"
Men kunne svÊrt gjerne tenkt Ä fÄ byttet senterkopper med Skoda logo. Kunne ogsÄ tenkt meg nye sorte bolter, men usikker pÄ koning pÄ disse.
Noen som har tips? Ser ut til Ă„ vĂŠre ca 65 mm. De jeg har er 56 mm


 

IMG_1619.jpg

IMG_1620.jpg

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nĂžling, sĂ„ tenker jeg Ă„ lage en trĂ„d her om min bruktkjĂžpte Octavia Scout. AltsĂ„ en 2015 modell, som er kjĂžpt brukt i februar 2024. NĂ„, etter Ă„ ha brukt den 11 mĂ„neder, sĂ„ er det kanskje pĂ„ sin plass. Funderingen har egentlig gĂ„tt pĂ„ manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt stĂžrre aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ĂŠrlig talt Ă„ miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som stĂ„r i kĂž i feeden. Men altsĂ„... Jeg har altsĂ„ "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden pĂ„ 3 Ă„r. Da prĂžvde jeg meg pĂ„ en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest pĂ„ grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en stĂžrre bruktsirkulasjon nĂ„ de siste mĂ„nedene). SĂ„ dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg Ăžnsker, og jeg skjĂžnte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gĂ„tt litt over 100' og sĂ„ ut til Ă„ vĂŠre ganske godt holdt. SĂ„ var det Ă„ finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen pĂ„ Finn. Den har fĂ„tt kallenavnet "DĂžlle GrĂ„" (selv om den er i en noe blĂ„ nyanse og har MØRK BRUNT interiĂžr (!). NĂ„ har jeg kjĂžrt bilen i snart et Ă„r og rundt 10' km. SĂ„ vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet pĂ„ bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fĂ„tt av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivĂ„sensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg pĂ„, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I sĂ„ fall sĂ„ er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2

    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan vĂŠre Ă„rsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her mĂ„ du vĂŠre nĂžye med oljeskift og rens av sil (pĂ„ Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil pĂ„ pumpa + oljefilter pĂ„ Haldex'en. Men pĂ„ de nyere versjonene, sĂ„ ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant ogsĂ„ forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. SĂ„ dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bĂžr helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du stĂžrre sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker nĂ„r du trenger det, og at pumpa ikke skjĂŠrer seg pĂ„ grunn av manglende oljegjennomstrĂžmning. Oljepumpa gĂ„r sĂ„ lenge motoren gĂ„r (eller kanskje til og med sĂ„ lenge tenningen er pĂ„). Bildet viser silen pĂ„ min ca. et halvt Ă„r etter at jeg kjĂžpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt Ă„ passe litt ekstra pĂ„.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bĂŠrer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn pĂ„ hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). SĂ„ pĂ„ vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for hĂžyt trykk i forhold til det som stĂ„r oppgitt i tanklokket. PĂ„ vinterdekk ville jeg lagt pĂ„ 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at fĂžret varierer mye. KjĂžrer du mye pĂ„ motorvei med "svart" asfalt og hĂžy hastighet, sĂ„ kan hĂžyt trykk vĂŠre greit for Ă„ fĂ„ ned forbruket. Men kjĂžrer du pĂ„ varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, sĂ„ hadde jeg ikke satset pĂ„ at hĂžyt trykk gir godt grep nĂ„r du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned pĂ„ prioriteringslista pĂ„ vinterdekk. PĂ„ vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, sĂ„ hadde i alle fall jeg fortsatt Ă„ kjĂžre pĂ„ det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gĂ„tt helt fint uten problemer frem til nĂ„. KjĂžrte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den pĂ„ kvelde, sto pĂ„ tomgang ca 10 min, for Ă„ bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) SĂ„ stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strĂžm pĂ„ batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt Ă„ lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfĂ„r diesel kan virke som... Har kjĂžrt diagnose pĂ„ den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd pĂ„ strĂžmkrets.  og dieel-varmer, men den har vĂŠrt ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nĂždmodus har slĂ„tt inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjĂžre?  Er en utomat, sĂ„ fĂ„r jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt vĂŠre noen sikringer ssom forĂ„rsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjĂžrer vinterdekkene Continental VikingContact 7 pĂ„ min Octavia og pleier Ă„ holde trykket pĂ„ 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep pĂ„ is og snĂž, men vurderer Ă„ Ăžke til 2,6 bar for Ă„ redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette pĂ„virker komforten eller slitasjen pĂ„ dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke Ă„rsmodeller? Og er det noe spesielt Ă„ vĂŠre obs pĂ„ nĂ„r det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris pĂ„ innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trĂžbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, mĂ„ du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrĂ„det/ NAF om nĂždvendig. Er bilen kjĂžpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (MĂžller?..) Ellers ville eg gĂ„tt inn pĂ„ vegvesenet sine sider, funne navn pĂ„ tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for Ă„ hĂžyre om problema med bilen har vore der lenge.  DĂ„ har du meir kunnskap og meir Ă„ argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, Ăžnsker og hĂžre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjĂžpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjĂžre at nĂ„ jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk pĂ„ nybil garanti sĂ„ null stress. eg leverte bil inn pĂ„ verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prĂžvet alternativ 1... sĂ„ 2.... sĂ„ 3.... sĂ„ 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, sĂ„ det beklaget de for. og fant ut av det etter forsĂžk 5. jeg fikk bilen, det fĂžrste jeg la merke til at nĂ„r jeg starten den var det vibrasjoner pĂ„ tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, sĂ„ var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prĂžve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter pĂ„ at over gang fra el til bensin under kjĂžring ikke alltid er like smuuud som det skal vĂŠre, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen fĂžr bensin motor kobler seg inn... fĂ„r meg til og kjenne pĂ„ en fĂžlelse jeg ikke Ăžnsker etter kjĂžp av bil til ca 350.000.- fĂ„r meg til og tenke pĂ„ og heve kjĂžp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har ogsĂ„ problemer med appen. FĂ„r ikke lov til Ă„ lĂ„se eller lĂ„se opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...