Gå til innhold
GeirS

Lagre seteinnstillinger...?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om jeg skulle skrive dette her, men siden jeg har Octavia så...

Kjøpte Octaviaen med elektrisk sete på sjåførsiden, og har vel egentlig aldri benyttet dette med å lagre innstillingen.  Men det siste halvåret så har datteren min øvelseskjørt og da hadde det vært fint å kunne lagre innstillingene mine, og hennes.

Men jeg får det ikke til å funke.  Står veldig enkelt i manualen.  Med motoren på, stille inn sete slik man ønsker, trykke på SET-knappen og innen 10 sek trykke på 1, 2 eller 3 for å lagre innstillingene. Da vil det komme ett pip som indikerer at innstillingene er lagre.  Men det funker ikke.  Uansett hvordan jeg trykker, så får jeg ikke lagre innstillingene.  Jeg trykker SET og 1 (har testet 2 og 3 også), men jeg får ingen pipelyd som indikerer at der er lagret.  Er det noen som har opplevd dette? og evt. har noen tips?

Kommer vel til å dra innom forhandler ved anledning for å høre med dem, men tenkte å undersøke her i forumet først.

 

Geir

Skrevet

Det er kun jeg som kjører min Octavia så jeg hadde ikke lagret setet i en posisjon, men jeg gikk ut for å ta en test nå @GeirS.

Om det kun er tenningen som er på eller motoren går spiller ingen rolle, jeg trykker på SET knappen, og holder nede nummerknappen jeg vil ha lagret seteinnstillingen på. Etter et lite sekund så kommer det en kvitteringslyd i dashbordet, og seteinnstillingen er lagret.

Så flyttet jeg litt på setet og lagret denne seteinnstillingen på neste nummerknapp, og det kom også der en kvitteringslyd.

Det jeg synes er litt tungvindt med dette, er at når en skal bytte i mellom de ferdig lagrede seteinnstillingene, så må en holde inne den respektive nummererte lagringsknappen helt til setet har kommet i riktig posisjon. Det skulle jo holdt å bare trykke på den respektive knappen en har lagret en seteinnstilling på etter min mening.

 

Så i din bil er det tydeligvis noe som ikke fungerer slik det skal når det gjelder lagring av seteposisjoner, så det er vel mest sannsynlig noe verkstedet må se litt nærmere på for deg vil jeg tro @GeirS

Skrevet

Takk for at du sjekket @Superb lll.  Mener jeg testet dette når bilen var ny.  Da fikk jeg pipelyd og la også merke til at man måtte holde knappen inne for å få den i den posisjonen man hadde lagret.  Syntes også dette var tungvindt, men da var det bare meg som kjørte bilen.  

Får nok ta en tur innom forhandler og be dem se på det.

Geir

Skrevet

Bare hyggelig det @GeirS :) 

Ble jo litt nysgjerrig så måtte jo sjekke hvordan det fungerte, og som nevnt så burde jo lagringsknappene hatt en litt annen måte og hente frem hvilke innstillinger som er lagret der, Det burde holdt å trykke på knappen, ser ikke helt hvorfor det skal være på den måten det er programmert til her, men det er muligens en litt annen årsak til det enn hva jeg klarer å se.......

Hvordan det fungerer på andre Skoda modeller hadde det jo vært litt artig å lese, hadde jo dette på Superben vi hadde også, men heller ikke der så var det jo noe behov for å lagre seteinnstillingen for min del, så den ble ikke testet ut hvordan den fungerte i praksis.........

Skrevet

Skal være mulig å knytte seteinnstilling til nøklene (kommer vel an på modell og utstyr), slik at setet justerer seg i riktig posisjon når man låser opp med sin nøkkel

  • 4 uker senere...
Skrevet
På 16.10.2018 den 20.15, GeirS skrev:

Takk for at du sjekket @Superb lll.  Mener jeg testet dette når bilen var ny.  Da fikk jeg pipelyd og la også merke til at man måtte holde knappen inne for å få den i den posisjonen man hadde lagret.  Syntes også dette var tungvindt, men da var det bare meg som kjørte bilen.  

Får nok ta en tur innom forhandler og be dem se på det.

Geir

Hei Geir

Fant verkstedet ut av dette? ?

Skrevet (endret)

Både GeirS og jeg har tydligvis opplevd at det plutselig ikke fungerer å lagre posisjonene lenger.  Hos meg har vi til daglig benyttet lagrede pos1 og 2 ettersom husets to sjåfører har så ulike innstillinger. Benytter også hver vår nøkkel. 

Etter litt fomling  i mørket på torsdag  kom plutselig kvitteringstone når jeg egentlig bare skulle bytte posisjon. Får nå ikke lagret setet i noen  av de tre posisjonene. Det kommer ingen kvitteringstone.  Elektronikken fungerer forøvrig, så setet kan justeres  som vanlig. Var innom Møller, men traff bare selger som ikke ante hva som var galt.  Må nok innom verkstedet, men om noen vet hva dette skyldes hører jeg gjerne om dette.  Håoer selvsagt jeg kun har deaktivert noe ubevisst, men finner ikke noe om dette på nett eller i instruksjonsbok 🙂

Endret av L&K15
Skrevet

Takk for forslag, kodiaq6011.

Forsøkte først ditt «Evnt», men det hjalp dessverre ikke. Tok en tur innom verkstedet og der gjenopprettet de fabrikkinnstillingen på setet. Nå funker minnet igjen! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...