Gå til innhold
GeirS

Lagre seteinnstillinger...?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om jeg skulle skrive dette her, men siden jeg har Octavia så...

Kjøpte Octaviaen med elektrisk sete på sjåførsiden, og har vel egentlig aldri benyttet dette med å lagre innstillingen.  Men det siste halvåret så har datteren min øvelseskjørt og da hadde det vært fint å kunne lagre innstillingene mine, og hennes.

Men jeg får det ikke til å funke.  Står veldig enkelt i manualen.  Med motoren på, stille inn sete slik man ønsker, trykke på SET-knappen og innen 10 sek trykke på 1, 2 eller 3 for å lagre innstillingene. Da vil det komme ett pip som indikerer at innstillingene er lagre.  Men det funker ikke.  Uansett hvordan jeg trykker, så får jeg ikke lagre innstillingene.  Jeg trykker SET og 1 (har testet 2 og 3 også), men jeg får ingen pipelyd som indikerer at der er lagret.  Er det noen som har opplevd dette? og evt. har noen tips?

Kommer vel til å dra innom forhandler ved anledning for å høre med dem, men tenkte å undersøke her i forumet først.

 

Geir

Skrevet

Det er kun jeg som kjører min Octavia så jeg hadde ikke lagret setet i en posisjon, men jeg gikk ut for å ta en test nå @GeirS.

Om det kun er tenningen som er på eller motoren går spiller ingen rolle, jeg trykker på SET knappen, og holder nede nummerknappen jeg vil ha lagret seteinnstillingen på. Etter et lite sekund så kommer det en kvitteringslyd i dashbordet, og seteinnstillingen er lagret.

Så flyttet jeg litt på setet og lagret denne seteinnstillingen på neste nummerknapp, og det kom også der en kvitteringslyd.

Det jeg synes er litt tungvindt med dette, er at når en skal bytte i mellom de ferdig lagrede seteinnstillingene, så må en holde inne den respektive nummererte lagringsknappen helt til setet har kommet i riktig posisjon. Det skulle jo holdt å bare trykke på den respektive knappen en har lagret en seteinnstilling på etter min mening.

 

Så i din bil er det tydeligvis noe som ikke fungerer slik det skal når det gjelder lagring av seteposisjoner, så det er vel mest sannsynlig noe verkstedet må se litt nærmere på for deg vil jeg tro @GeirS

Skrevet

Takk for at du sjekket @Superb lll.  Mener jeg testet dette når bilen var ny.  Da fikk jeg pipelyd og la også merke til at man måtte holde knappen inne for å få den i den posisjonen man hadde lagret.  Syntes også dette var tungvindt, men da var det bare meg som kjørte bilen.  

Får nok ta en tur innom forhandler og be dem se på det.

Geir

Skrevet

Bare hyggelig det @GeirS :) 

Ble jo litt nysgjerrig så måtte jo sjekke hvordan det fungerte, og som nevnt så burde jo lagringsknappene hatt en litt annen måte og hente frem hvilke innstillinger som er lagret der, Det burde holdt å trykke på knappen, ser ikke helt hvorfor det skal være på den måten det er programmert til her, men det er muligens en litt annen årsak til det enn hva jeg klarer å se.......

Hvordan det fungerer på andre Skoda modeller hadde det jo vært litt artig å lese, hadde jo dette på Superben vi hadde også, men heller ikke der så var det jo noe behov for å lagre seteinnstillingen for min del, så den ble ikke testet ut hvordan den fungerte i praksis.........

Skrevet

Skal være mulig å knytte seteinnstilling til nøklene (kommer vel an på modell og utstyr), slik at setet justerer seg i riktig posisjon når man låser opp med sin nøkkel

  • 4 uker senere...
Skrevet
På 16.10.2018 den 20.15, GeirS skrev:

Takk for at du sjekket @Superb lll.  Mener jeg testet dette når bilen var ny.  Da fikk jeg pipelyd og la også merke til at man måtte holde knappen inne for å få den i den posisjonen man hadde lagret.  Syntes også dette var tungvindt, men da var det bare meg som kjørte bilen.  

Får nok ta en tur innom forhandler og be dem se på det.

Geir

Hei Geir

Fant verkstedet ut av dette? ?

Skrevet (endret)

Både GeirS og jeg har tydligvis opplevd at det plutselig ikke fungerer å lagre posisjonene lenger.  Hos meg har vi til daglig benyttet lagrede pos1 og 2 ettersom husets to sjåfører har så ulike innstillinger. Benytter også hver vår nøkkel. 

Etter litt fomling  i mørket på torsdag  kom plutselig kvitteringstone når jeg egentlig bare skulle bytte posisjon. Får nå ikke lagret setet i noen  av de tre posisjonene. Det kommer ingen kvitteringstone.  Elektronikken fungerer forøvrig, så setet kan justeres  som vanlig. Var innom Møller, men traff bare selger som ikke ante hva som var galt.  Må nok innom verkstedet, men om noen vet hva dette skyldes hører jeg gjerne om dette.  Håoer selvsagt jeg kun har deaktivert noe ubevisst, men finner ikke noe om dette på nett eller i instruksjonsbok 🙂

Endret av L&K15
Skrevet

Takk for forslag, kodiaq6011.

Forsøkte først ditt «Evnt», men det hjalp dessverre ikke. Tok en tur innom verkstedet og der gjenopprettet de fabrikkinnstillingen på setet. Nå funker minnet igjen! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...