Gå til innhold
Åge44

DSG 7 trinns girkasse med rar oppførsel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt ny bruktbil, en Skoda Octavia 1,6TDi, 2012modell med 7 trinns DSG girkasse. Den har fulgt serviceintervall og har gått 89500km. 

 

Jeg opplever at denne girkassen ikke oppfører seg slik jeg hadde forventet. 

 

Dette er noen av mine observasjoner: 

 

Når jeg starter fra stillestående, så girer bilen fra 1.gir til 2.gir nesten med det samme. Da hastigheten er så lav så medfører dette at clutchen slurer for at ikke motoren skal kveles. 

 

Når jeg kjører opp bratte bakker i lav hastighet, ca.6-10km/t, så velger DSG kassen 2.giret og dette medfører at den slurer. Det logiske for meg ville være at bilen skulle valgt 1.giret og turtallet ville ligge mellom 1100r/min til 1500r/min. 

 

Når jeg kjører på landevei i hastighet 40-60 km/t, så velger bilen forholdsvis høye gir. Dvs at turtallet ligger typisk på 1100 r/min til 1300 r/min. Ofte er dette turtallet så lavt at motoren lager mye vibrasjoner.  

 

Når jeg kjører girkassen i manuell funksjon, så får jeg ikke gire opp til neste gir før jeg kommer opp i turtall over 1500r/min. Dette synes jeg virker omtrent normalt at man ikke skal få gire til et så høyt gir at motoren enten kveles eller at clutchen må slure for å unngå å kvele motoren. Men med det samme jeg bytter fra Manuell til Drive, så girer bilen opp til et høyere gir enn den lar meg få lov til i Manuell posisjon og turtallet blir typisk på 1100 r/min til 1300 r/min. 

 

Dette virker ikke normalt for meg, og jeg er bekymret for at denne virkemåten vil slite ut clutchen raskt. Har dere vært ute for et lignende problem, og har dere forslag til hva som bør gjøres? 

Skrevet
4 timer siden, Åge44 skrev:

Jeg har akkurat kjøpt ny bruktbil, en Skoda Octavia 1,6TDi, 2012modell med 7 trinns DSG girkasse. Den har fulgt serviceintervall og har gått 89500km. 

 

Jeg opplever at denne girkassen ikke oppfører seg slik jeg hadde forventet. 

 

Dette er noen av mine observasjoner: 

 

Når jeg starter fra stillestående, så girer bilen fra 1.gir til 2.gir nesten med det samme. Da hastigheten er så lav så medfører dette at clutchen slurer for at ikke motoren skal kveles. 

 

Når jeg kjører opp bratte bakker i lav hastighet, ca.6-10km/t, så velger DSG kassen 2.giret og dette medfører at den slurer. Det logiske for meg ville være at bilen skulle valgt 1.giret og turtallet ville ligge mellom 1100r/min til 1500r/min. 

 

Når jeg kjører på landevei i hastighet 40-60 km/t, så velger bilen forholdsvis høye gir. Dvs at turtallet ligger typisk på 1100 r/min til 1300 r/min. Ofte er dette turtallet så lavt at motoren lager mye vibrasjoner.  

 

Når jeg kjører girkassen i manuell funksjon, så får jeg ikke gire opp til neste gir før jeg kommer opp i turtall over 1500r/min. Dette synes jeg virker omtrent normalt at man ikke skal få gire til et så høyt gir at motoren enten kveles eller at clutchen må slure for å unngå å kvele motoren. Men med det samme jeg bytter fra Manuell til Drive, så girer bilen opp til et høyere gir enn den lar meg få lov til i Manuell posisjon og turtallet blir typisk på 1100 r/min til 1300 r/min. 

 

Dette virker ikke normalt for meg, og jeg er bekymret for at denne virkemåten vil slite ut clutchen raskt. Har dere vært ute for et lignende problem, og har dere forslag til hva som bør gjøres? 

Hei,

Etter det jeg har hørt igjennom årene, så vil DSG kassa lære seg hvordan "kjøre stil" du har....
Siden denne bilen er brukt, så kan det hende at en grunninstilling av girkassen vil hjelpe deg på vei her.
Men, til gjengjeld... Det er en 8 år gammel girkasse og dette mellom 1-2.Gir høres ganske så normalt ut.
DSG kassen vil nok som oftest også ligge i høyest mulig gir, men... Har aldri opplevd at den velger så høyt gir at motor lager mye vibrasjoner... (Hatt 6.trinn DSG 2018 modell, og nå 2021 DSG7 kasse) ....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...