Gå til innhold
Arnstein

Varm motor


Anbefalte innlegg

Motoren går varm på langtur. Temperaturen stiger raskt fra 90 til 130 grader når jeg kjører i lang motbakke. Jeg får varsel om å stanse bilen. Straks jeg kjører til siden synker temperaturen til 90 grader i løpet av ca. 1 min. Motoren koker ikke og kjølevæsken er på normalt nivå . Jeg har ikke sjekket om vifta slår inn når dette skjer. Kjørte videre, og det samme skjedde et par ganger. Når toppen er passert, går det helt fint og motoren holder seg på 90 grader. Det skjer heller ikke i alle motbakker. Motoren går ikke varm i daglig bruk. Har noen peiling på hva som kan være galt? Alltid greit å vite litt om hva som kan være feilen før man setter bilen inn på verksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arnstein skrev:

Motoren går varm på langtur. Temperaturen stiger raskt fra 90 til 130 grader når jeg kjører i lang motbakke. Jeg får varsel om å stanse bilen. Straks jeg kjører til siden synker temperaturen til 90 grader i løpet av ca. 1 min. Motoren koker ikke og kjølevæsken er på normalt nivå . Jeg har ikke sjekket om vifta slår inn når dette skjer. Kjørte videre, og det samme skjedde et par ganger. Når toppen er passert, går det helt fint og motoren holder seg på 90 grader. Det skjer heller ikke i alle motbakker. Motoren går ikke varm i daglig bruk. Har noen peiling på hva som kan være galt? Alltid greit å vite litt om hva som kan være feilen før man setter bilen inn på verksted...

Hei,

Det kan faktisk høres ut som vannpumpe problemer... noen motorer har litt historikk med dette. Hva slags motor har du?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdatering: Jeg har spurt flere verksteder, og de er alle enige om at det er vannpumpa. Det sitter et elektrisk spjeld i pumpa som regulerer vannsirkuleringen. Når denne ikke fungerer som den skal kan motoren gå varm, med ujevne mellomrom. Måtte til merkeverksted for å få skiftet vannpumpa, fordi det krevdes spesialverktøy for å skifte den. Kjørte til fjellet med ny pumpe i helgen, og opplevde ingen problemer. Dermed ser det ut til at problemet er løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...