Gå til innhold
skifer

Knirkelyd hjuloppheng


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Kjøpte en 1.8TSI 2018 Skoda Octavia Stv av forhandler før jul. Km stand ~35.000. I følge forhandler ble "ytre drivmansjett foran" skiftet før overtagelse (tror det var kun en av sidene, men usikker). Jeg synes imidlertid det var litt "knirkelyd" fra  hjuloppheng (evt eller styring eller understell) i enkelte fartshumper. Dette skjer spesielt med kombinasjon av farthump og "ulik belastning" på hjulene.  Jeg fikk inn i kontrakten at forhandler skulle ta en etter-sjekk på neste oljeskift (som var inkludert i prisen) og evt utbedre funn. Tilbakemeldingen jeg fikk fra verksted etter oljeskift (jan 2021),  var imidlertid at "de hadde kjørt bilen , men ikke hørt noe". 

Nå skal jeg snart på EU kontroll og knirkelyden blir bare mer og mer fremtrende.  Jeg sliter imidlertid med å lokalisere lyden, både mht foran/bak og høyre/venstre. Er det noen som har tips til :

1. Hva det kan være ?

2. Hva jeg bør gjøre ?

 

Endret av skifer
Skrevet

Ulyder i forstilling kan være så mangt, som oftest dreier knirkelyder seg om foringer, og da gjerne stabstag foringer. Det har jeg hatt på flere av mine biler, og jo kaldere det er jo mer fremtredende blir lydene som regel. Jeg ble informert om at det gjerne er veisaltet som tørker ut foringene, så de gjøre ofte noen forsøk på å smøre dem opp først. Det er enkelte ganger det som skal til der og da, men det kommer gjerne tilbake etter noen mnd. Da har det for min del vært bytte av stabstag/foringer som har hjulpet.

Knirking kan også komme fra fjørbeinslager, men det burde ikke være et problem på din bil med tanke på både kilometerstand og alder på bilen din, men når det gjelder bil så kan en vel nesten aldri utelukke noenting før det er undersøkt......

Jeg har mest tro på noen foringer ut i fra hva du skriver om når det forekommer basert på egne erfaringer med mine biler, men det kan jeg selvfølgelig ikke si er fasiten her.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en tur til verkstedet, og tatt med deg kundemottaker/mekaniker på en tur, og kjørt der du får frem knirkelydene.

Skrevet (endret)

Takk for svar. Jeg kjenner igjen stabstag/foring beskrivelsen, fra en tidligere Skoda Octavia jeg hadde (starten av 2000-tallet). Husker jeg reagerte på hvor "tidlig" disse måtte skiftes. Knirkelyden jeg har nå, er ikke så "fremtredende" - men jeg frykter det er et "forvarsel".

 

1) Er evt stabstag/foring noe jeg bør kunne reklamere for på  et slikt bruktbil kjøp ?

Tenker spesielt på at jeg reagerte på knirkelyd før kjøp (og beskrev det i kontrakten) 

 

2) Bruke NAF ?

Jeg er NAF medlem og vurderer å gjennomføre EU kontroll hos NAF. 

Jeg leker med tanken om å be NAF også utføre en "Kjøpstest" evt "NAF Garantiutløpstest" (der jeg spesifikt ber om sjekk av knirkelyd). Da blir jeg kanskje ikke se lett "avfeid" av Skoda verksted. 

 

3) Angående "NAF Garantiutløpstest" :  Har Skoda Octavia2018  5 år/100.000km garanti ? (det står det på "klistremerket" på Bruksanvisningen). Møller har imidlertid 24mnd bruktbil garanti. I tillegg kommer jo kjøpsloven (5år).  Er det noen som har erfaring med denne type NAF tester ? 

 

P.S Bilen ble kjøpt hos en Møller forhandler (Audi) , mens Skoda forhandler & verkstedet ligger i nabo bygget. Dersom jeg skal klage må jeg ta kontakt med bruktbil selgeren til Møller/Audi. 

Endret av skifer
Skrevet

Lydisoleringen har jo også blitt bedre, så det kan jo hende at lyden er ganske lik, bare det at den er mer «kamuflert» på en nyere bil i dag........?

Jeg hadde tatt dette med Skoda verkstedet først, for din bil har 5 år/100.000km nybilgaranti, avhengig av hva som inntreffer først, forutsetningen er selvfølgelig at bilen har fulgt serviceprogrammet fra den ble kjøpt ny.
Din bil som er førstegangsregistrert i 2018 og kun har kjørt ca 35.000km har mye igjen av nybilgarantien, såfremt servicer er fulgt opp da som nevnt.

Om det ikke nytter så hadde jeg tatt det med forhandleren du kjøpte bilen av, men de vil mest sannsynlig be deg snakke med Skoda verkstedet så lenge de er i samme bygget. Slik er det også her jeg bor, Audi har eget salgsbygg på samme tomt, mens VW og Skoda er i samme bygg, men med forskjellige innganger, de deler forøvrig alle samme verksted.

NAF vil jeg kun benyttet om de ikke er villige til å utbedre dette på din bil.
En garantiutløpstest er smart å utføre når det nærmer seg at nybilgarantien er i ferd med å gå ut. De går nøye igjennom bilen, og gir deg en nøytral tilstandsrapport. En garantiutløpstest ville jeg ikke tatt hos en merkeforhandler, selv om det er de som kjenner bilen best. Jeg har ikke noe grunnlag for å mistenke noe som helst, det er bare min mage følelse som sier det.......

  • 1 måned senere...
Skrevet

Var innom verksted ifm EU kontroll. De hørte knirkelyden nå og sa de skulle smøre opp foringene (tror jeg de sa...) med Litium fett om etpar uker. Satser på at det løser knirkelyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...