Gå til innhold
skifer

Knirkelyd hjuloppheng


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Kjøpte en 1.8TSI 2018 Skoda Octavia Stv av forhandler før jul. Km stand ~35.000. I følge forhandler ble "ytre drivmansjett foran" skiftet før overtagelse (tror det var kun en av sidene, men usikker). Jeg synes imidlertid det var litt "knirkelyd" fra  hjuloppheng (evt eller styring eller understell) i enkelte fartshumper. Dette skjer spesielt med kombinasjon av farthump og "ulik belastning" på hjulene.  Jeg fikk inn i kontrakten at forhandler skulle ta en etter-sjekk på neste oljeskift (som var inkludert i prisen) og evt utbedre funn. Tilbakemeldingen jeg fikk fra verksted etter oljeskift (jan 2021),  var imidlertid at "de hadde kjørt bilen , men ikke hørt noe". 

Nå skal jeg snart på EU kontroll og knirkelyden blir bare mer og mer fremtrende.  Jeg sliter imidlertid med å lokalisere lyden, både mht foran/bak og høyre/venstre. Er det noen som har tips til :

1. Hva det kan være ?

2. Hva jeg bør gjøre ?

 

Endret av skifer
Skrevet

Ulyder i forstilling kan være så mangt, som oftest dreier knirkelyder seg om foringer, og da gjerne stabstag foringer. Det har jeg hatt på flere av mine biler, og jo kaldere det er jo mer fremtredende blir lydene som regel. Jeg ble informert om at det gjerne er veisaltet som tørker ut foringene, så de gjøre ofte noen forsøk på å smøre dem opp først. Det er enkelte ganger det som skal til der og da, men det kommer gjerne tilbake etter noen mnd. Da har det for min del vært bytte av stabstag/foringer som har hjulpet.

Knirking kan også komme fra fjørbeinslager, men det burde ikke være et problem på din bil med tanke på både kilometerstand og alder på bilen din, men når det gjelder bil så kan en vel nesten aldri utelukke noenting før det er undersøkt......

Jeg har mest tro på noen foringer ut i fra hva du skriver om når det forekommer basert på egne erfaringer med mine biler, men det kan jeg selvfølgelig ikke si er fasiten her.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en tur til verkstedet, og tatt med deg kundemottaker/mekaniker på en tur, og kjørt der du får frem knirkelydene.

Skrevet (endret)

Takk for svar. Jeg kjenner igjen stabstag/foring beskrivelsen, fra en tidligere Skoda Octavia jeg hadde (starten av 2000-tallet). Husker jeg reagerte på hvor "tidlig" disse måtte skiftes. Knirkelyden jeg har nå, er ikke så "fremtredende" - men jeg frykter det er et "forvarsel".

 

1) Er evt stabstag/foring noe jeg bør kunne reklamere for på  et slikt bruktbil kjøp ?

Tenker spesielt på at jeg reagerte på knirkelyd før kjøp (og beskrev det i kontrakten) 

 

2) Bruke NAF ?

Jeg er NAF medlem og vurderer å gjennomføre EU kontroll hos NAF. 

Jeg leker med tanken om å be NAF også utføre en "Kjøpstest" evt "NAF Garantiutløpstest" (der jeg spesifikt ber om sjekk av knirkelyd). Da blir jeg kanskje ikke se lett "avfeid" av Skoda verksted. 

 

3) Angående "NAF Garantiutløpstest" :  Har Skoda Octavia2018  5 år/100.000km garanti ? (det står det på "klistremerket" på Bruksanvisningen). Møller har imidlertid 24mnd bruktbil garanti. I tillegg kommer jo kjøpsloven (5år).  Er det noen som har erfaring med denne type NAF tester ? 

 

P.S Bilen ble kjøpt hos en Møller forhandler (Audi) , mens Skoda forhandler & verkstedet ligger i nabo bygget. Dersom jeg skal klage må jeg ta kontakt med bruktbil selgeren til Møller/Audi. 

Endret av skifer
Skrevet

Lydisoleringen har jo også blitt bedre, så det kan jo hende at lyden er ganske lik, bare det at den er mer «kamuflert» på en nyere bil i dag........?

Jeg hadde tatt dette med Skoda verkstedet først, for din bil har 5 år/100.000km nybilgaranti, avhengig av hva som inntreffer først, forutsetningen er selvfølgelig at bilen har fulgt serviceprogrammet fra den ble kjøpt ny.
Din bil som er førstegangsregistrert i 2018 og kun har kjørt ca 35.000km har mye igjen av nybilgarantien, såfremt servicer er fulgt opp da som nevnt.

Om det ikke nytter så hadde jeg tatt det med forhandleren du kjøpte bilen av, men de vil mest sannsynlig be deg snakke med Skoda verkstedet så lenge de er i samme bygget. Slik er det også her jeg bor, Audi har eget salgsbygg på samme tomt, mens VW og Skoda er i samme bygg, men med forskjellige innganger, de deler forøvrig alle samme verksted.

NAF vil jeg kun benyttet om de ikke er villige til å utbedre dette på din bil.
En garantiutløpstest er smart å utføre når det nærmer seg at nybilgarantien er i ferd med å gå ut. De går nøye igjennom bilen, og gir deg en nøytral tilstandsrapport. En garantiutløpstest ville jeg ikke tatt hos en merkeforhandler, selv om det er de som kjenner bilen best. Jeg har ikke noe grunnlag for å mistenke noe som helst, det er bare min mage følelse som sier det.......

  • 1 måned senere...
Skrevet

Var innom verksted ifm EU kontroll. De hørte knirkelyden nå og sa de skulle smøre opp foringene (tror jeg de sa...) med Litium fett om etpar uker. Satser på at det løser knirkelyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...