Gå til innhold
JSL

Erfaring med Skoda Octavia 2016 1,2 l / 110 HK TSI?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en lite bilkyndig mann som nå har en Skoda Octavia 2016 1,2 l / 110 HK TSI sedan på hånd som jeg vurderer sterkt. Den er kjørt forholdsvis lite (36 000 km).

Har hørt litt skremmerier tidligere om at disse har trøblete motorer og har vært litt plaget med motorhavari. Samtidig ser jeg andre som virker å være godt fornøyd. 

Noen innspill rundt dette og ellers erfaringer med disse? 

På forhånd takk! :)

JSL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke egne erfaringer med 1,2 TSI, jeg hadde en 2010 Octavia 1,4 TSI. Var storfornøyd med den, stillegående, forholdsvis rask og snill på forbruket. Sønnen min hadde en Fabia med 1,2 TSI, og var strålende fornøyd.

Det stemmer at tidlige 1,2 TSI har hatt tilfeller med strekt registerkjede, slitasje på kjedestrammer, og havari derav. Men det gjelder for motorer produsert frem til 2012, med motorkode EA111. Etter dette ble motorene oppgradert til 16 ventiler, registerreim og flere andre forbedringer, som gjør at de to motorene nesten ikke kan sammenlignes. Motorene fikk koden EA211, og det er nok den motoren som sitter i den bilen du vurderer.

Uansett, disse motorene er litt avhengig av god, fersk olje. Turbomotorer er gjerne det. Så det er anbefalt å skifte den på 15-20000 km. Sjekk gjerne når motoroljen har vært bytta.

Det er også en god rutine å ikke belaste motoren noe særlig rett etter start, og la den gå på tomgang et minutt eller to før den stoppes. Da får turboen roet seg, og får sirkulert mer olje og kjøling før den stopper.

En 1,2 TSI har 110 hk og momentet er oppgitt til 200 Nm. Det er ikke veldig mye, det er minste motoren man får til Octavia. Men turboen gjør at mye av momentet er tilgjengelig på ganske lavt turtall, og motoren oppleves ganske så "frisk" fordi den responderer bra, bedre enn en liten dieselmotor. Og den er utrolig stillegående og behagelig å kjøre. Jeg mener at tross størrelsen så er den helt grei i Octavia, så lenge du ikke planlegger å henge på en tyngre campingvogn, eller tenker å dra mye på tunge lass.

Octavia er en veldig god bil (jeg har hatt 3 forskjellige) og hvis du sjekker de "vanlige" punktene ved bruktbilkjøp, så kan du ha en godbit på hånden her. Kommer jo litt an på pris selvfølgelig...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sjåføren!

Takk for bra og oppløftende svar. :) 

Noterer meg også tipset vedrørende olje og å gi bilen litt tid rett etter start. Takk skal du ha. :)

Har ikke blitt kjøp enda, men skal kikke på den senere i uka.

Mvh

JSL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...