Gå til innhold
skodaminførstebil

Noen som vet hva denne delen (dekselet heter)?


Anbefalte innlegg

Kjørte på en kant  på en terrengvei og fikk hull i plastdekslet, både på h. og venstre side.

 

Er av hardplast, ligger midt under bilen omtrent under baksetene. Største hullet (har totalt 3 hull der pga. uhellet) er kanskje 5X5 cm.

 

Se bilder.

Også satt pris på hva dere mener man bør gjøre her, bør man bytte dekselet, gi "faen", eller forsøke å tette igjen med noe?

 

Info om bilen:

Skoda Combi II,

CAYC/1Z5 (stasjonsvogn).

1.6 TDI 105 HK

2013 modell (er vel prod. i 2012).

Takk!

skoda plasticdeksel2.jpeg

skoda plasticdeksel 1.jpeg

Endret av skodaminførstebil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg skiftet disse selv, og har samtidig hatt stort sett bare eldre biler hvor denne typen deksel har falt av og/eller blitt skadet.

Disse bilene har hatt lav til ingen "gjenbruksverdi" for meg og jeg har derfor ikke sett behovet for å skifte de da bilen skal kastes etterpå.

 

En annen ting er at jeg vet at disse dekslene er noe dritt å reparere på, og skal det skiftes ut er det bedre at det kjøpes nytt. Jeg vet også at det samles hinsides mye dritt og møkk under her dersom dekslene mangler eller er skadet. Er du interessert i å ta vare på bilen så anbefaler jeg å bytte disse ut. I aller værste fall så slår det rust i seg og så har man ballen rullende.

EDIT: Selve dekselet skal i prinsippet kalles for en underkjøringsbeskyttelse, men kjært barn har mange navn. Din Skodaforhandler kan nok skaffe dette for deg 😉

Endret av Biturbo
Glemte å legge til hva dekselet heter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2021 den 15.02, Biturbo skrev:

Nå har ikke jeg skiftet disse selv, og har samtidig hatt stort sett bare eldre biler hvor denne typen deksel har falt av og/eller blitt skadet.

Disse bilene har hatt lav til ingen "gjenbruksverdi" for meg og jeg har derfor ikke sett behovet for å skifte de da bilen skal kastes etterpå.

 

En annen ting er at jeg vet at disse dekslene er noe dritt å reparere på, og skal det skiftes ut er det bedre at det kjøpes nytt. Jeg vet også at det samles hinsides mye dritt og møkk under her dersom dekslene mangler eller er skadet. Er du interessert i å ta vare på bilen så anbefaler jeg å bytte disse ut. I aller værste fall så slår det rust i seg og så har man ballen rullende.

EDIT: Selve dekselet skal i prinsippet kalles for en underkjøringsbeskyttelse, men kjært barn har mange navn. Din Skodaforhandler kan nok skaffe dette for deg 😉

Takk. tenkte kanskje å forsøke å tette  mindre hull med sikaflex el. lignende, evt. i kombinasjon med noe vannbestandig tape/remse.

 

Vet du hva en sånn deksel koster å bytte sånn ca.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2021 at 4:47 PM, skodaminførstebil said:

Takk. tenkte kanskje å forsøke å tette  mindre hull med sikaflex el. lignende, evt. i kombinasjon med noe vannbestandig tape/remse.

 

Vet du hva en sånn deksel koster å bytte sånn ca.?

Kan hende det holder, eneste jeg tenker på er at dekselet flytter seg ved bruk av bilen og kan ta videre skade dersom det allerede er en svakhet i det, så er ikke sikkert det holder med å reparere det.

Usikker på hva det kan koste, kanskje en 1000-1500kr? Er helt uforpliktende å få tilbud hos et verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...