Gå til innhold
Henning81

Vurderer Enyaq iV80X Sportline


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med CarPlay er min holdning også. Derfor utgår pluss pakka her. 
 

Kona kan stille setet selv, så det blir ikke noe pluss her heller. Førersetet er likevel elektrisk. 
 

HUD vil jeg heller ikke ha. Ikke for at HUD ikke er kult, men fordi jeg synes gjenskinnet av den sorte pianolakk «veggen» skaper for mye irritasjon. Men dette er jo helt klart en smakssak. 
 

Dersom du ikke velger sensorstyrt bakluke, så blir den helt manuell. Min Kodiaqsensor virker 8 av 10 ganger. Men jeg blir stadig flinkere. Ett spark, rett inn under skiltet og ett skritt bakover vekk fra luka. Pleier å gå bra. 

Skrevet

Aha. Helmanuell luke er uaktuelt, så da må det bli sensorstyrt.

Da jeg testet bilen og senere en ID.4 så så jeg ikke helt det store med HUD. Den samme informasjonen er noen centimeter lengre ned på displayet bak rattet. Ser for meg at det hadde blitt mer et forstyrrende element enn noe nyttig.

Skrevet (endret)

Har lurt litt på om jeg heller skal gå for iV80X. Kostnaden er til å leve med. Det er mest redusert rekkevidde som trekker ned.

Fra elbilforumet:

2021 ŠKODA   Enyaq iV 80 (SUV) RWD  Forventet sommer/vinter: 435/330

2022 ŠKODA    Enyaq iV 80X (SUV)        Forventet sommer/vinter: 400/300

Når det er sagt så er ikke ofte vi har bruk for all rekkevidden, og da er det lange ferieturer der vi uansett tar lengre pauser. Om de får høyere ladehastighet så hjelper det også på.

Det er ikke hver dag jeg har hatt nytte av det på Kodiaqen, men veldig fint når en først står der. En annen ting er at elbilene er tyngre. Enyaq er ca. 400 kg tyngre enn en Kodiaq f.eks.

Da blir det vel fort neste sommer, og bilen jeg har i dag blir ikke akkurat mer verdt. Må høre med forhandler hva jeg kan presse prisen ned til. Blinde igjen og signere. :P

Endret av Heyyeh
Skrevet
På 4.8.2021 den 11.27, Heyyeh skrev:

Blinde igjen og signere. :P

Ha ha… Ja. Det er helt riktig. 
Jeg går for iV80X Sportline som nevnt før. Men jeg behøver ikke bil før om ett år, så jeg kan jo vente. 
Litt kortere rekkevidde, men jeg tror det blir ubetydelig i den store sammenhengen. 
Best å lade når du kan, og ikke når du må. 

Skrevet

Satt og studerte interiør, ville se hvordan Sportline så ut og konfigurerte en Sportline. Pga. mye ekstrautstyr ble den ikke så mye dyrere enn vanlig utgave. Med Loft i vanlig hadde Sportline blitt 7000,- dyrere og med Lounge 7000,- billigere. På bildene synest jeg Sportline-interiøret absolutt ser best ut. I tillegg slipper jeg måtte velge interiør når den kun kan bestilles med Sportline-interiør. Det ligner ganske mye på Alcantara-interiøret jeg har i Kodiaq i dag, som jeg er veldig fornøyd med. Skinnsetene er perforerte, så de virker ikke så veldig ideelle med barn i bilen.

En ulempe med Sportline for min del var at den er senket, men senket understell kan visst ikke kombineres med DCC, så da forsvant det problemet. Vurderte Familiepakke pluss for sovehodestøtter, men ville egentlig ikke ha bordene. I Sportline er ikke det et alternativ og løser seg selv.

Med alt jeg vil ha, vinterhjul og understellsbehandling kommer den på ca. 592k. Så håper jeg på å kunne få litt rabatt. 😬

Burde prøvd å selge Kodiaq i dag for å dekke mer av kjøpet.

Skrevet

Jeg skal ha Sportline på hjemlån i dag til i morgen. Henter den før kl 16 og leverer den i morgen kl 13. Da får jeg testet den litt i jobb. Gått inn og ut maaange ganger. Det blir spennende med sportssetene om det er for høye vanger.
 

Kjøre litt i byen på flere steder. Da får jeg prøvd utsyn skikkelig. 
 

Skal også teste DCC på grusvei og motorvei. Jeg var veldig fornøyd med det på Superben jeg hadde. 
 

Jeg liker Sportline også fordi det ikke er så mye sort plast på karosseriet. Jeg vil ha Artic Silver og det blir fin kontrast med Sportlinens sorte detaljer. Uten så mye sort plast nederst på karosseriet. 

Skrevet

Skal teste litt mot slutten av uka. Vet i alle fall at Jessheim har tre stykk Sportline, så jeg kan få sett og prøvd litt på den der om jeg ikke finner andre steder.

Jeg valgte bevisst bort sportssetene på Kodiaq, men husker ikke hvor mye jeg prøvde. Det viktigste er at de er gode å sitte i.

Ser veldig bra ut med lakk helt ned.

Skrevet

Et av problemene jeg hadde på Superben og har på Kodiaq er at speilet inne i bilen er for langt ned i frontruta. Jeg synes at speilet godt kunne vært plassert nærmere taket. Noe av trafikken fra høyre forsvinner litt bak speilet synes jeg. Spesielt dersom det er bakke i tillegg. Det er ikke helt flatt der jeg ferdes 😂

Jeg synes også det er behagelig å sitte høyt i setet. Kontra det å nærmest ligge lavt å kjøre… 

Jeg tipper jo at Enyaq har samme «problemet». Det får jeg sjekket ut nærmere nå som jeg skal prøve den en stund. 

Skrevet (endret)

Enyaq er lavere enn Kodiaq, men ikke helt nedpå. Sportline uten DCC er litt lavere igjen. Det blir en slags stasjons-SUV.

Jeg òg liker å sitte litt høyt og en kommer litt opp med setet, men resten av inventaret kan kanskje bli et problem ja. Det positive er nok at Enyaq ligger bedre i svingene.

Endret av Heyyeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...