Gå til innhold
Henning81

Vurderer Enyaq iV80X Sportline


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med CarPlay er min holdning også. Derfor utgår pluss pakka her. 
 

Kona kan stille setet selv, så det blir ikke noe pluss her heller. Førersetet er likevel elektrisk. 
 

HUD vil jeg heller ikke ha. Ikke for at HUD ikke er kult, men fordi jeg synes gjenskinnet av den sorte pianolakk «veggen» skaper for mye irritasjon. Men dette er jo helt klart en smakssak. 
 

Dersom du ikke velger sensorstyrt bakluke, så blir den helt manuell. Min Kodiaqsensor virker 8 av 10 ganger. Men jeg blir stadig flinkere. Ett spark, rett inn under skiltet og ett skritt bakover vekk fra luka. Pleier å gå bra. 

Skrevet

Aha. Helmanuell luke er uaktuelt, så da må det bli sensorstyrt.

Da jeg testet bilen og senere en ID.4 så så jeg ikke helt det store med HUD. Den samme informasjonen er noen centimeter lengre ned på displayet bak rattet. Ser for meg at det hadde blitt mer et forstyrrende element enn noe nyttig.

Skrevet (endret)

Har lurt litt på om jeg heller skal gå for iV80X. Kostnaden er til å leve med. Det er mest redusert rekkevidde som trekker ned.

Fra elbilforumet:

2021 ŠKODA   Enyaq iV 80 (SUV) RWD  Forventet sommer/vinter: 435/330

2022 ŠKODA    Enyaq iV 80X (SUV)        Forventet sommer/vinter: 400/300

Når det er sagt så er ikke ofte vi har bruk for all rekkevidden, og da er det lange ferieturer der vi uansett tar lengre pauser. Om de får høyere ladehastighet så hjelper det også på.

Det er ikke hver dag jeg har hatt nytte av det på Kodiaqen, men veldig fint når en først står der. En annen ting er at elbilene er tyngre. Enyaq er ca. 400 kg tyngre enn en Kodiaq f.eks.

Da blir det vel fort neste sommer, og bilen jeg har i dag blir ikke akkurat mer verdt. Må høre med forhandler hva jeg kan presse prisen ned til. Blinde igjen og signere. :P

Endret av Heyyeh
Skrevet
På 4.8.2021 den 11.27, Heyyeh skrev:

Blinde igjen og signere. :P

Ha ha… Ja. Det er helt riktig. 
Jeg går for iV80X Sportline som nevnt før. Men jeg behøver ikke bil før om ett år, så jeg kan jo vente. 
Litt kortere rekkevidde, men jeg tror det blir ubetydelig i den store sammenhengen. 
Best å lade når du kan, og ikke når du må. 

Skrevet

Satt og studerte interiør, ville se hvordan Sportline så ut og konfigurerte en Sportline. Pga. mye ekstrautstyr ble den ikke så mye dyrere enn vanlig utgave. Med Loft i vanlig hadde Sportline blitt 7000,- dyrere og med Lounge 7000,- billigere. På bildene synest jeg Sportline-interiøret absolutt ser best ut. I tillegg slipper jeg måtte velge interiør når den kun kan bestilles med Sportline-interiør. Det ligner ganske mye på Alcantara-interiøret jeg har i Kodiaq i dag, som jeg er veldig fornøyd med. Skinnsetene er perforerte, så de virker ikke så veldig ideelle med barn i bilen.

En ulempe med Sportline for min del var at den er senket, men senket understell kan visst ikke kombineres med DCC, så da forsvant det problemet. Vurderte Familiepakke pluss for sovehodestøtter, men ville egentlig ikke ha bordene. I Sportline er ikke det et alternativ og løser seg selv.

Med alt jeg vil ha, vinterhjul og understellsbehandling kommer den på ca. 592k. Så håper jeg på å kunne få litt rabatt. 😬

Burde prøvd å selge Kodiaq i dag for å dekke mer av kjøpet.

Skrevet

Jeg skal ha Sportline på hjemlån i dag til i morgen. Henter den før kl 16 og leverer den i morgen kl 13. Da får jeg testet den litt i jobb. Gått inn og ut maaange ganger. Det blir spennende med sportssetene om det er for høye vanger.
 

Kjøre litt i byen på flere steder. Da får jeg prøvd utsyn skikkelig. 
 

Skal også teste DCC på grusvei og motorvei. Jeg var veldig fornøyd med det på Superben jeg hadde. 
 

Jeg liker Sportline også fordi det ikke er så mye sort plast på karosseriet. Jeg vil ha Artic Silver og det blir fin kontrast med Sportlinens sorte detaljer. Uten så mye sort plast nederst på karosseriet. 

Skrevet

Skal teste litt mot slutten av uka. Vet i alle fall at Jessheim har tre stykk Sportline, så jeg kan få sett og prøvd litt på den der om jeg ikke finner andre steder.

Jeg valgte bevisst bort sportssetene på Kodiaq, men husker ikke hvor mye jeg prøvde. Det viktigste er at de er gode å sitte i.

Ser veldig bra ut med lakk helt ned.

Skrevet

Et av problemene jeg hadde på Superben og har på Kodiaq er at speilet inne i bilen er for langt ned i frontruta. Jeg synes at speilet godt kunne vært plassert nærmere taket. Noe av trafikken fra høyre forsvinner litt bak speilet synes jeg. Spesielt dersom det er bakke i tillegg. Det er ikke helt flatt der jeg ferdes 😂

Jeg synes også det er behagelig å sitte høyt i setet. Kontra det å nærmest ligge lavt å kjøre… 

Jeg tipper jo at Enyaq har samme «problemet». Det får jeg sjekket ut nærmere nå som jeg skal prøve den en stund. 

Skrevet (endret)

Enyaq er lavere enn Kodiaq, men ikke helt nedpå. Sportline uten DCC er litt lavere igjen. Det blir en slags stasjons-SUV.

Jeg òg liker å sitte litt høyt og en kommer litt opp med setet, men resten av inventaret kan kanskje bli et problem ja. Det positive er nok at Enyaq ligger bedre i svingene.

Endret av Heyyeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...