Gå til innhold
Henning81

Vurderer Enyaq iV80X Sportline


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med CarPlay er min holdning også. Derfor utgår pluss pakka her. 
 

Kona kan stille setet selv, så det blir ikke noe pluss her heller. Førersetet er likevel elektrisk. 
 

HUD vil jeg heller ikke ha. Ikke for at HUD ikke er kult, men fordi jeg synes gjenskinnet av den sorte pianolakk «veggen» skaper for mye irritasjon. Men dette er jo helt klart en smakssak. 
 

Dersom du ikke velger sensorstyrt bakluke, så blir den helt manuell. Min Kodiaqsensor virker 8 av 10 ganger. Men jeg blir stadig flinkere. Ett spark, rett inn under skiltet og ett skritt bakover vekk fra luka. Pleier å gå bra. 

Skrevet

Aha. Helmanuell luke er uaktuelt, så da må det bli sensorstyrt.

Da jeg testet bilen og senere en ID.4 så så jeg ikke helt det store med HUD. Den samme informasjonen er noen centimeter lengre ned på displayet bak rattet. Ser for meg at det hadde blitt mer et forstyrrende element enn noe nyttig.

Skrevet (endret)

Har lurt litt på om jeg heller skal gå for iV80X. Kostnaden er til å leve med. Det er mest redusert rekkevidde som trekker ned.

Fra elbilforumet:

2021 ŠKODA   Enyaq iV 80 (SUV) RWD  Forventet sommer/vinter: 435/330

2022 ŠKODA    Enyaq iV 80X (SUV)        Forventet sommer/vinter: 400/300

Når det er sagt så er ikke ofte vi har bruk for all rekkevidden, og da er det lange ferieturer der vi uansett tar lengre pauser. Om de får høyere ladehastighet så hjelper det også på.

Det er ikke hver dag jeg har hatt nytte av det på Kodiaqen, men veldig fint når en først står der. En annen ting er at elbilene er tyngre. Enyaq er ca. 400 kg tyngre enn en Kodiaq f.eks.

Da blir det vel fort neste sommer, og bilen jeg har i dag blir ikke akkurat mer verdt. Må høre med forhandler hva jeg kan presse prisen ned til. Blinde igjen og signere. :P

Endret av Heyyeh
Skrevet
På 4.8.2021 den 11.27, Heyyeh skrev:

Blinde igjen og signere. :P

Ha ha… Ja. Det er helt riktig. 
Jeg går for iV80X Sportline som nevnt før. Men jeg behøver ikke bil før om ett år, så jeg kan jo vente. 
Litt kortere rekkevidde, men jeg tror det blir ubetydelig i den store sammenhengen. 
Best å lade når du kan, og ikke når du må. 

Skrevet

Satt og studerte interiør, ville se hvordan Sportline så ut og konfigurerte en Sportline. Pga. mye ekstrautstyr ble den ikke så mye dyrere enn vanlig utgave. Med Loft i vanlig hadde Sportline blitt 7000,- dyrere og med Lounge 7000,- billigere. På bildene synest jeg Sportline-interiøret absolutt ser best ut. I tillegg slipper jeg måtte velge interiør når den kun kan bestilles med Sportline-interiør. Det ligner ganske mye på Alcantara-interiøret jeg har i Kodiaq i dag, som jeg er veldig fornøyd med. Skinnsetene er perforerte, så de virker ikke så veldig ideelle med barn i bilen.

En ulempe med Sportline for min del var at den er senket, men senket understell kan visst ikke kombineres med DCC, så da forsvant det problemet. Vurderte Familiepakke pluss for sovehodestøtter, men ville egentlig ikke ha bordene. I Sportline er ikke det et alternativ og løser seg selv.

Med alt jeg vil ha, vinterhjul og understellsbehandling kommer den på ca. 592k. Så håper jeg på å kunne få litt rabatt. 😬

Burde prøvd å selge Kodiaq i dag for å dekke mer av kjøpet.

Skrevet

Jeg skal ha Sportline på hjemlån i dag til i morgen. Henter den før kl 16 og leverer den i morgen kl 13. Da får jeg testet den litt i jobb. Gått inn og ut maaange ganger. Det blir spennende med sportssetene om det er for høye vanger.
 

Kjøre litt i byen på flere steder. Da får jeg prøvd utsyn skikkelig. 
 

Skal også teste DCC på grusvei og motorvei. Jeg var veldig fornøyd med det på Superben jeg hadde. 
 

Jeg liker Sportline også fordi det ikke er så mye sort plast på karosseriet. Jeg vil ha Artic Silver og det blir fin kontrast med Sportlinens sorte detaljer. Uten så mye sort plast nederst på karosseriet. 

Skrevet

Skal teste litt mot slutten av uka. Vet i alle fall at Jessheim har tre stykk Sportline, så jeg kan få sett og prøvd litt på den der om jeg ikke finner andre steder.

Jeg valgte bevisst bort sportssetene på Kodiaq, men husker ikke hvor mye jeg prøvde. Det viktigste er at de er gode å sitte i.

Ser veldig bra ut med lakk helt ned.

Skrevet

Et av problemene jeg hadde på Superben og har på Kodiaq er at speilet inne i bilen er for langt ned i frontruta. Jeg synes at speilet godt kunne vært plassert nærmere taket. Noe av trafikken fra høyre forsvinner litt bak speilet synes jeg. Spesielt dersom det er bakke i tillegg. Det er ikke helt flatt der jeg ferdes 😂

Jeg synes også det er behagelig å sitte høyt i setet. Kontra det å nærmest ligge lavt å kjøre… 

Jeg tipper jo at Enyaq har samme «problemet». Det får jeg sjekket ut nærmere nå som jeg skal prøve den en stund. 

Skrevet (endret)

Enyaq er lavere enn Kodiaq, men ikke helt nedpå. Sportline uten DCC er litt lavere igjen. Det blir en slags stasjons-SUV.

Jeg òg liker å sitte litt høyt og en kommer litt opp med setet, men resten av inventaret kan kanskje bli et problem ja. Det positive er nok at Enyaq ligger bedre i svingene.

Endret av Heyyeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...