Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...
John M

140hk 2.0 TDI med voldsom (ventil?)-kakling - dårlig trekkraft ved kald motor - varm motor går ok

Anbefalte innlegg

Skoda Superb II stasjonsvogn 3T5 2.0 140hk TDi  2013 Motorkode: CFFB gått ca 160'

Når motoren er kald, starter den og går noenlunde greit uten belastning, men når motoren belastes, så kakler den og går "nappete" / rykkvis, med dårlig trekkraft og kommer ikke opp i turtall, selv på flat mark. Det høres ut som ventilkakling på en sylinder. Ingen varsellamper lyser. Skifta glødeplugger for ca 20' - 30' siden.

Når oljetemp kommer opp over ca 60°C så går det seg til og den drar som den skal, uten kakling / rykking.

Har kommet gradvis og blitt verre over de siste årene. Fram til nå har det kommet om vinteren, og med motorvarmer er det ok.

Da bilen var på sist service hos merkeverksted i vinter på ca -15°C , skulle de sjekke dette etter å ha stått en kald natt. Men, de rapporterte at det ikke var noe unormalt med bilen. Dette var IKKE OK dagene før. 

Motoren gikk ok igjen etter servicen. Tenkte det hjalp med et oljeskift som sikkert rensa litt opp. Tenkte kanskje det var hydrauliske ventillløftere eller noe som ny olje fiksa på. MEN - nå utpå våren/sommeren kom det tilbake, bare at det nå kommer på sommertemperatur, som ikke er noen god utvikling.

Noen som har en ide om hva dette kan være, om det er vanlig på disse motorene og evt. hva som kan gjøres?

Ser det er en annen @torkilp som har rapportert en lignende greie som kanskje ligner i denne post'en. Der peker @Swedzilla og @jonhogipå et par mulige årsaker:

  • MAF sensor, som jeg leser er "Mass Air Flow" (som kan ha gått tett?)
  • Feil på glødeplugger (skiftet, men en av de kan jo være defekt)
  • Feil på innsprøytingsdyse

Siden service og oljeskift så ut til å hjelpe, tenkte jeg det kunne være feks. avleiringer som kunne fikses med en innvendig motorrens eller om det kan være slitt kam/ventil/ventilløfter? Eller det var kanskje at luftfilteret ble skifta? 

Tar gjerne tips om verksted som er gode på å finne ut av slikt rundt Lillestrøm / Oslo?  

Endret av John M
Spisset beskrivelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen nevneverdig erfaring med problemet du beskriver, men kan heller komme med et lite tips.

Som vi alle vet har bilen en tendens til å "oppføre seg" eller bli bedre så snart den blir plassert på verkstedet. Ofte blir dette også en utfordring for dem, og de kan dermed ikke konstatere noe feil med bilen når den ikke gir fra seg noen konkret feilmelding.

Derfor kan det være en ide å ha dette på video dersom det er mulig, for da kan du gi/oversende denne til verkstedet. Da blir det enklere for dem å lokalisere problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Biturbo Godt forslag med video, men denne kaklingen og hakkingen / nappingen kommer når motoren belastes men ikke klarer å gi noe motorkraft, så det er litt vanskelig å fange på video. Ubelastet er det vel bare "vanlig dieselkakling" - oppdaterer posten på det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du kunne foreslått for verkstedet ville vært at du kan være med på prøvekjøring med mekaniker siden du vet hvordan vilkår som må ligge til grunn for at problemet skal oppstå.

Håper selvfølgelig at du finner ut av det 😊

Endret av Biturbo
Skrivefeil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Var på verksted  det var en sikring som var gåen. Er den  verste instruksjonsbok jeg har sett av alle bilene jeg har hatt.
    • Hei. Det høres ut som du har fått samme problem som jeg hadde. Det høres identisk ut. I mitt tilfelle var det ballasten/styringsenheten for xenon.   Jeg forsøkte en stund å ordne dette selv. Selve jobben er enkel og en uoriginal ballast får du til 1200,- på nett.   Det er enkelt å løsne lykta. Utfordringen kommer når du skal ta den ut for å komme til ballasten som er montert på siden av lykta. For å få til dette må du ta av fangeren.   Det skal være greit å ta av fangeren selv om det høres voldsomt ut. Det krever at du setter av litt tid og får løftet opp bilen litt (sørg for å sikre at bilen ikke kan flytte på seg). Du bør også ta kontakt med forhandler og få tak i noen gummiklips/propper som med stor sannsynlighet ryker når skruene er fjernet. Jeg landet på at jeg satt jobben bort og heller jobbet overtid med noe jeg har peiling på. Selv om 9500,- uansett var sure penger. Har du tid, lyst og gjør noen forberedelser tror jeg det er helt kurant å gjøre selv. Mye penger og spare.
    • @ian Har akkurat samme problem nå på min Octavia 2014. Venstre nærlys foran er defekt, og skifte av pære fungerer ikke. Hva ble løsningen på din Octavia? Kurant å bytte selv? Kostnad?
    • Kjøpte en 2010 2l Superb Uansett hvordan lysbryteren står er det bare nærlys og fjernlys og det som  svinger som  virker. Er det jeg som gjør feil, eller er det noe galt med bilen
    • Det gjaldt i England riktignok, men moro likevel. Jeg har hatt lite feil på min som nå er 4 år gammel. 
    • Hvis det ikke finnes lagerbiler som passer, så er nok tålmodighet noe man må ha bøtter og spann av. Pandemien har visst påvirket mye av den kjente vare-flyten på svært mange områder. Så, lykke til, håper det går greit! Spennende bil å vente på i alle fall. Blir interessant å høre hvordan den type motoroppsett vil virke i praksis, så det er bare å holde oss oppdatert når den dukker opp.
    • En liten oppdatering. Leveringstider er som jeg leser på flere andre steder også høyst usikkert for alle biler, også bilen jeg har bestilt. Bilen ble bestilt 02.08.21 så det er jo ikke så lenge siden, men det har allerede blitt antydet 3 forskjellige produksjonsuker før jeg snakket med selger i går. Når bilen ble bestilt så var det snakk om mulig produksjon i uke 49 (2021), men etter et par uker så så det ut til at det kunne bli i uke 1 (2022), noen dager etter så kunne det være snakk om i uke 3 (2022) i stedet, men ikke noe av dette er en bekreftet produksjonsuke. Snakket med selger i går, og da så det plutselig ut til at det kunne være produksjon i uke 41 (2021), men heller ikke dette er en bekreftet uke. Det kom i hvert fall som en meget positiv overraskelse på både selger og meg, at det skulle kunne bli en fremskynding av produksjonen, men det gjenstår jo å se om det faktisk er slik det blir. Det hørtes i hvert fall ut som om både ladbar hybrid og mild-hybrid (som jeg har bestilt) kunne få litt tidligere produksjoner, mens det kan virke som de helt elektriske bilene vil ta sin tid dessverre, uten at det heller er bekreftet. Så det meste er høyst usikkert for tiden, men jeg tror nok det er best å smøre seg med en god og stor porsjon med tålmodighet
    • Så rart! Trodde da ikke de ble å fjerne CD-spilleren. Usikker på dette, men kan det hende at den eksterne spilleren du har kanskje krever en driver for å kunne spille av CD-plater på andre enheter? Som på Windows f.eks, hvor det som regel kreves at du installerer driveren før du kan ta enheten i bruk. Du har sikkert prøvd allerede, men har du forsøkt den andre USB'en også?
    • Ja, det er nok det. Dessverre. Jeg viste det heller ikke før jeg fikk bilen.  Hadde tenkt å bruke den til musikk og lydbøker. 
    • Skal du bruke spilleren til å spille av musikk? Tok litt tid før jeg oppdaget det selv, men det sitter en integrert cd-spiller øverst på kasetten der du putter inn SD-kort for navigasjonssystemet. Mulig det ble tatt bort i litt nyere biler.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Hei, Disse lyktene skal være pottetette har jeg hørt ved tidligere anledninger. Så, eneste man kan gjøre er å skjære rundt lykteglasset og tørke opp innvendig og lime igjen. Men, har også hørt at folk borrer et lite hull, på en IKKE utsatt plass, for å få lufting og drenert ut fukt.
    • Noen som har erfaring med dette? Det er skikkelig mye fukt i denne, masse store dråper som har vært der i flere dager (har regnet kontinuerlig her siste to uker). Høyrelykta er fin, litt dugg som kommer og går. Jeg har oppdaget en ørliten sprekk nede i glasset/plasten, men vet ikke om dette har noe å si - se bilde. Ellers så ser det ut til at regnvann renner ned på siden av panseret og havner oppå lyktene, for deretter å renne bak på lykta og mot en pakning i et deksel - se bilde. Jeg har ikke fått inspisert denne pakningen. Tenkte å vente til det ble sol igjen og få tørket lykta først. Noen som vet om det er noen form for ventilasjonshull i disse lyktene som kanskje kan ha blitt tett?
    • Skoda Superb IV Takk for tipset
    • Du skriver ikke hvilken bil du har, men for å få tilgang til alle funksjoner til min Superb måtte Møller bil verifisere til Skoda at jeg var eier av bilen, når dette var utført fungerte alle funksjoner i appen.
×
×
  • Opprett ny...