Gå til innhold
Sven

Erfaringer med dekkdimensjoner til Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har et sett med sommerdekk 225/40 R18 som sitter på de originale Alaris felgene til min 2014 Octavia. Dette er innenfor grensen for avvik på 5% fra det som er oppgitt i vognkortet (205/50R17). Jeg har derimot sett at toppen av innerkanten på dekket er ganske tydelig slitt, som om det skulle ha subbet borti noe. Ganske sikker på at dette ikke kommer av slitasje fra kjøring, da det er vesentlig mye mer slitt her enn resten av dekket. Jeg kjøpte bilen i fjor, med sommerdekk montert, og kan ikke si at jeg har merket eller hørt at dekkene har subbet. Bakdekkene er verst, men selger oppga også at han hadde byttet om på for -og bakdekk ved noen omlegg.

Spørsmålet er om noen har erfaring med å kjøre Octavia og denne dekkdimensjonen. Disse dekkene er uansett såpass slitt at jeg skal bytte dem i år, men usikker på om jeg skal kjøpe samme dimensjon eller om jeg burde gå for noe smalere. Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Hva kan denne slitasjen på dekkene komme av? Demperne på bilen er relativt gamle og burde nok byttes snart, kan dette være grunnen til at bilen ligger litt lavere og/eller er litt mykere slik at dekket kan subbe borti innerskjermen? Subbe ved fult rattutslag? Føler uansett jeg burde hørt om dette var tilfelle. Jeg synes også det er litt rart da dette er original-felgene som fulgte med bilen og har såpass lite avvik fra std. dekkdimensjon.

Det skal sies at jeg ikke oppdaget dette før jeg la om til vinterdekk og dermed ikke fikk sjekket om dekket faktisk tar borti. Har ikke problemer med vinterdekkene som er 195/55 R16.

Skrevet

Hei. Standarddimensjoner på Octavia 2014 er: 205/55-16, 225/45-17 og 225/40-18, pluss at  225/35-19 kunne velges for RS. Jeg vet ikke om 195/65-15 ble levert (annet enn som vinterdekkstørrelse, kanskje). Jeg har sett endel "avvikende" dimensjoner stå i vognkortet, kanskje det var den dimensjonen som sto på bilen ved første gangs registrering, og at det var vinterdekk den gangen. Jeg hadde 205/50-17 som vinterdekk på min (jeg spurte forhandleren spesifikt om det var greit, og det var ingen problem de leverte den dimensjonen på originalfelgene på ny bil) og det fungerte utmerket (jeg liker litt smalere vinterdekk).

Uansett, dine sommerdekk er 100% riktige, og når de står på originale felger, så skal det ikke være mulig at de subber i noe som helst. Selv ikke med slitte dempere. Det er forøvrig fjærene som bærer vekta på bilen, demperene har utrolig lite å si for høyden. 

Du skriver ikke kjørelengden på bilen. Men når dekkene slites på innsiden, kan det være et par ting å sjekke. Først, er en fjær knekt? Er fjærene blitt myke pga tung belastning over tid, kanskje kombinert med mye kjøring på humpete vei? Mye kjøring med tungt lastet bil? Har det vært kjørt mye på vei med dype hjulspor?

Pass også på lufttrykket i dekkene. Du må for all del unngå for lavt trykk. Ha heller høyere trykk enn standardtrykket, gjerne midt i mellom eller opp mot Eco-trykket som står i oppgitt i påfyllingslokket.

Det KAN være at en 4-hjulskontroll kan avsløre feil i hjulstilling. Men mest sannsylig årsak er derimot slitte foringer i hjulopphenget foran eller kanskje slitte bærekuler. Jeg har lest andre plasser at disse bilene er følsomme for dette, og resultatet er slitasje på innersiden av dekkmønsteret. Det er endel skriverier om at folk har tatt 4-hjulskontroll uten at det har hjulpet mye, selv om hjulene har blitt justert innenfor toleransene.

Det kan hende at det vil hjelpe med litt smalere dekk også, det er mulig å sette 205/45-18 dekk på felgene. Men det er en odde dimensjon, så det vil kanskje være begrensa utvalg og dyrere enn vanlig dimensjon.

Så, jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, men jeg tror bytte av slitte foringer + 4-hjulskontroll er løsningen.

Skrevet

Takk for svar! Bilen har kjørt ca. 130 000 km. Ingen knekte fjærer, og i min tid ikke blitt kjørt mye tungt lasta eller på humpete veier. Nå har jeg kun kjørt bilen ca. 10 000km, men den var pent holdt av forrige eier.

Jeg tror nok jeg ender opp med å kjøpe samme dekkdimensjon, så får jeg sjekke klaring når de settes på og følge litt med fremover. I og med at vinterdekkene ikke har samme problem mistenker jeg at dette kan ha skjedd før jeg overtok bilen. Mulig den tidligere har hatt noen av problemene du nevner. Jeg har ikke tilgang til reparasjon- eller servicehistorikken til bilen da denne ligger på møller sin digitale løsning "mitt bilhold", og grunnet personvern kan de ikke gi meg historikken (utrolig irriterende!). Kanskje noen har noen løst dette og fått tilgang på en eller annen måte?

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvis folk skulle være interessert:
Etter en lengre tur på vinterdekkene så jeg samme tendens på disse, spesielt på ett bakhjul. Jeg fikk tatt en hjulstillingskontroll som viste at alle hjulene var "litt utenfor" (som dem sa på verkstedet). Fikk dessverre ikke noen tall fra før justering, kun fra etter justeringen og at den var innafor toleranser da. Litt irriterende ettersom jeg da ikke vet om det var snakk om mye eller lite justering.

Nye sommerdekk er satt på, og jeg følger med på utviklingen av disse. Kan nok slå fast at det ikke er snakk om dekk som subber, men at det er slitasje fra kjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...