Gå til innhold
Sven

Erfaringer med dekkdimensjoner til Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har et sett med sommerdekk 225/40 R18 som sitter på de originale Alaris felgene til min 2014 Octavia. Dette er innenfor grensen for avvik på 5% fra det som er oppgitt i vognkortet (205/50R17). Jeg har derimot sett at toppen av innerkanten på dekket er ganske tydelig slitt, som om det skulle ha subbet borti noe. Ganske sikker på at dette ikke kommer av slitasje fra kjøring, da det er vesentlig mye mer slitt her enn resten av dekket. Jeg kjøpte bilen i fjor, med sommerdekk montert, og kan ikke si at jeg har merket eller hørt at dekkene har subbet. Bakdekkene er verst, men selger oppga også at han hadde byttet om på for -og bakdekk ved noen omlegg.

Spørsmålet er om noen har erfaring med å kjøre Octavia og denne dekkdimensjonen. Disse dekkene er uansett såpass slitt at jeg skal bytte dem i år, men usikker på om jeg skal kjøpe samme dimensjon eller om jeg burde gå for noe smalere. Noen tanker eller erfaringer rundt dette?

Hva kan denne slitasjen på dekkene komme av? Demperne på bilen er relativt gamle og burde nok byttes snart, kan dette være grunnen til at bilen ligger litt lavere og/eller er litt mykere slik at dekket kan subbe borti innerskjermen? Subbe ved fult rattutslag? Føler uansett jeg burde hørt om dette var tilfelle. Jeg synes også det er litt rart da dette er original-felgene som fulgte med bilen og har såpass lite avvik fra std. dekkdimensjon.

Det skal sies at jeg ikke oppdaget dette før jeg la om til vinterdekk og dermed ikke fikk sjekket om dekket faktisk tar borti. Har ikke problemer med vinterdekkene som er 195/55 R16.

Skrevet

Hei. Standarddimensjoner på Octavia 2014 er: 205/55-16, 225/45-17 og 225/40-18, pluss at  225/35-19 kunne velges for RS. Jeg vet ikke om 195/65-15 ble levert (annet enn som vinterdekkstørrelse, kanskje). Jeg har sett endel "avvikende" dimensjoner stå i vognkortet, kanskje det var den dimensjonen som sto på bilen ved første gangs registrering, og at det var vinterdekk den gangen. Jeg hadde 205/50-17 som vinterdekk på min (jeg spurte forhandleren spesifikt om det var greit, og det var ingen problem de leverte den dimensjonen på originalfelgene på ny bil) og det fungerte utmerket (jeg liker litt smalere vinterdekk).

Uansett, dine sommerdekk er 100% riktige, og når de står på originale felger, så skal det ikke være mulig at de subber i noe som helst. Selv ikke med slitte dempere. Det er forøvrig fjærene som bærer vekta på bilen, demperene har utrolig lite å si for høyden. 

Du skriver ikke kjørelengden på bilen. Men når dekkene slites på innsiden, kan det være et par ting å sjekke. Først, er en fjær knekt? Er fjærene blitt myke pga tung belastning over tid, kanskje kombinert med mye kjøring på humpete vei? Mye kjøring med tungt lastet bil? Har det vært kjørt mye på vei med dype hjulspor?

Pass også på lufttrykket i dekkene. Du må for all del unngå for lavt trykk. Ha heller høyere trykk enn standardtrykket, gjerne midt i mellom eller opp mot Eco-trykket som står i oppgitt i påfyllingslokket.

Det KAN være at en 4-hjulskontroll kan avsløre feil i hjulstilling. Men mest sannsylig årsak er derimot slitte foringer i hjulopphenget foran eller kanskje slitte bærekuler. Jeg har lest andre plasser at disse bilene er følsomme for dette, og resultatet er slitasje på innersiden av dekkmønsteret. Det er endel skriverier om at folk har tatt 4-hjulskontroll uten at det har hjulpet mye, selv om hjulene har blitt justert innenfor toleransene.

Det kan hende at det vil hjelpe med litt smalere dekk også, det er mulig å sette 205/45-18 dekk på felgene. Men det er en odde dimensjon, så det vil kanskje være begrensa utvalg og dyrere enn vanlig dimensjon.

Så, jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, men jeg tror bytte av slitte foringer + 4-hjulskontroll er løsningen.

Skrevet

Takk for svar! Bilen har kjørt ca. 130 000 km. Ingen knekte fjærer, og i min tid ikke blitt kjørt mye tungt lasta eller på humpete veier. Nå har jeg kun kjørt bilen ca. 10 000km, men den var pent holdt av forrige eier.

Jeg tror nok jeg ender opp med å kjøpe samme dekkdimensjon, så får jeg sjekke klaring når de settes på og følge litt med fremover. I og med at vinterdekkene ikke har samme problem mistenker jeg at dette kan ha skjedd før jeg overtok bilen. Mulig den tidligere har hatt noen av problemene du nevner. Jeg har ikke tilgang til reparasjon- eller servicehistorikken til bilen da denne ligger på møller sin digitale løsning "mitt bilhold", og grunnet personvern kan de ikke gi meg historikken (utrolig irriterende!). Kanskje noen har noen løst dette og fått tilgang på en eller annen måte?

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvis folk skulle være interessert:
Etter en lengre tur på vinterdekkene så jeg samme tendens på disse, spesielt på ett bakhjul. Jeg fikk tatt en hjulstillingskontroll som viste at alle hjulene var "litt utenfor" (som dem sa på verkstedet). Fikk dessverre ikke noen tall fra før justering, kun fra etter justeringen og at den var innafor toleranser da. Litt irriterende ettersom jeg da ikke vet om det var snakk om mye eller lite justering.

Nye sommerdekk er satt på, og jeg følger med på utviklingen av disse. Kan nok slå fast at det ikke er snakk om dekk som subber, men at det er slitasje fra kjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...