Gå til innhold
Eirik Stavik

Støtdemper bak


Anbefalte innlegg

Hei. 😀

Har ein superb 1.8 bensin 2018mod. Med adaptivt understell. 
Irriterer meg over att det er så stor høgde forskjell mellom karesori og dekk,  bak og framme. Ein god del mindre avstand bak. Om eg har bagasje bak blir det jo bare verre😩 Hadde bil inn på verksted under garanti perioden, for eg trudde kanskje dempere bak var ødelagt, men dei var vist heilt i orden. 
Så, er det mulig og skifte til dempere som gir meir klaring bak? Ev. er det andre som har lagt merke til dette med deres bil? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg min tredje Superb (2016, 2019 og 2022) med adaptivt understell og kan vel ikke akkurat si at det er noe jeg har lagt merke til. At den synker bak når en fyller den med vekt er jo naturlig, om den ikke skal det så mye en jo montere et mye stivere understell.

Bilder av min 2016 (Style) og 2019 (L&K) modell, min 2022 modell har jeg ikke tatt noen bilder av enda. Men det er en Sportline utgave, og skal vel ha et senket sportsunderstell i tillegg til de adaptive funksjonene.

Skjermbilde 2023-07-24 kl. 12.55.15.png

Skjermbilde 2023-07-24 kl. 12.57.14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de endrer på det adaptive understellet fra år til år vet jeg ikke, såfremt det ikke kommer noen oppgraderinger selvfølgelig, men det har jeg ikke hørt om.

Nå var min Superb 2016 modell en Style utgave med 1,8/180hk bensinmotor.

Min Superb 2019 modell var en L&K utgave med 2,0/190hk TDi 4x4, og de var det ingen forskjell på når det gjelder understell, høyde, ett, og det ser en også på bildene jeg la ved. Men det er klart at denne Superben er tyngre med en annen girkasse og 4x4.

Min Superb 2022 modell er som nevnt en Sportline utgave, og de kommer med et senket sportsunderstell originalt. Så er det i tillegg adaptivt understell på denne, så denne virker nok litt lavere og stivere enn 2019 utgaven. Men jeg hadde en Octavia 2022 modell i mellom her i noen mnd, så jeg klarer ikke helt å sammenligne L&K 2019 og Sportline 2022 utgavene med bare hukommelsen.

Hvilken utstyrsutgave er det du har da @Eirik Stavik?

Har du originale felger på denne bilen, og hvilken dimensjon er det på felg/dekk?

Virker kanskje som et litt merkelig spørsmål, men hvilket innpress felger har, bredde på felger og dekk kan ha noe med det visuelle å gjøre. Originalt så er det 235 dekk på de fleste utstyrsutgavene, 8" bredde på felgene og ET44 til en Superb, i vognkortet derimot så står det ET41.

På fargebilde jeg la ved i forrige innlegg (2019), så er det 19" x 8,5" felger, 245/40-19" dekk og felger med ET35.
Det gjør at felger/dekk kommer lenger ut mot skjermbuen, og en ser enda mindre av mellomrommet mellom hjulbuen og dekket.
På sort/hvitt bildet så er det 235/45-18" dekk, 18" x 8" felger med inpress ET44 (originalfelger).

Jeg vet at dette ikke har så mye med ditt spørsmål å gjøre, men en kan fort bli litt lurt av det visuelle om en har andre felg/dekk dimensjoner i forhold til hvordan hjulene er plassert i hjulbuene. Så dette er nok rett og slett bare en liten avsporing 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Superb og kjenner ikke adaptivt understell så godt. Men grunnprinsippet er at fjærene bærer bilens vekt, og demperne... de demper bevegelsene når bilen/hjulene beveger seg opp og ned. Om dynamisk understell har dempere som regulerer det innvendige trykket i demperene, så kan det ha litt å si på karrosserihøyden, men jeg tror ikke det vil ja allverden å si. Tror det har mest å si for de dynamiske bevegelsene i fart. Det kan ikke sammenlignes med de gamle hi-jackers eller nivåregulering en som finnes f.eks i Merchedes...

Jeg tenker at det kanskje er forskjellig utforming av skjermbuen foran/bak som kan oppfattes som høydeforskjell fordi de er rent visuelt er forskjellig avstand på midten av hjulet (huff, det hørtes veldig spekulativt ut...)

Har du prøvd å ta noen mål, kanskje med forskjellig innstilling på det adaptive understellet?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar du kommer med her @Sjåføren 👍😊

Jeg har som nevnt tidligere i denne tråden min tredje bil med DCC nå, og ingen av dem har en synlig høydeforskjell uansett hvilken innstilling en setter demperene til. Det er kun hvor mye/lite demping en ønsker på bilen, og jeg har konsekvent understellet i sport, alt annet blir for mykt og «duvete» på en Superb etter min mening.

Jeg legger ved noen skjermbilder i fra en annen tråd her inne ang DCC, bildene er fra VW, men det er jo det samme som gjelder for både VW og Skoda når det gjelder DCC.

 

Skjermbilde 2023-07-25 kl. 10.38.42.png

Skjermbilde 2023-07-25 kl. 10.39.03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperne har ingenting med høgde å gjere.  Høgda får bakken og opp til kanalkanten er vel i utg.punktet lik framme og bak. Er bilen for lav bak, er det jo bytte av fjører, evnt.bytte gummisetene for fjørene som må til. Min 2016 modell har normal høgde uten last. Den er uten variabel demping. Har akkurat bytta alle 4 demparane til Bilstein B6 sportsdemparar, men høgda er jo uendra med originale fjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...