Gå til innhold
turbotuck

Ikke drift på bakhjulene?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens

Er ny Skoda eier, og trenger derfor deres tips. 

Kjøpte i sommer en 2012 modell Superb 4x4 170HK, og er generelt positivt overrasket over bilen. 

Men har hatt en mistanke som nå etter snøføre har bare blitt forsterket. Det virker som om det ikke er drift på bakhjulene. Den sitter dårligere på veien enn min andre bil som er FWD og som i tillegg har dårligere dekk. Og jeg kommer nesten ikke opp bakken ved huset. Er Hakkapelitta piggdekk på bilen.

Er det en måte å få bekreftet dette og hvordan ville dere begynt feilsøk? Ser det er nevnt pumpe på andre biler og oljeskift.

 

På forhånd tusen takk for alle innspill!

 

Skrevet (endret)

Hei og velkommen.

4-hjulstrekk SKAL være langt overlegent bedre enn forhulstrekk! Få noen til å se på hjula når du tar løs på glatt føre. Det skal ikke være mye hjulspinn på fremhjula før bakhjula skal kobles inn. Kanskje det ikke er synlig engang, Det kan være at du får spinn på ett eller flere hjul, men generelt skal Haldex'en koble inn bakhjula umiddelbart. Den mottar signal om både rattutslag og gasspådrag (og sikkert flere), den føler hele tiden på hjulspinn via ABS- og antispinnsystemet, og vil mekanisk fordele kraft etter behov. Men er det glatt nok så kan alle hjul spinne. 

Jeg er ikke mekaniker og kjenner ikke så godt til spesifikke feil som kan oppstå, men kan gi noen generelle velmenende råd. Bilen din har mest sannsynlig en Haldex generasjon 4. Denne skal være en robust enhet,  men det kan være mange feil som oppstår likevel, både elektrisk/elektronisk og mekanisk, slik at den slutter å virke,

Det kan være at du kan gå tilbake til selger (forhandler/garanti?)? Og kanskje få lest av om det er noen feilkoder først.

Du har kanskje hørt skrekkhistorier om dårlig Haldex-systemer, men veldig mye av problemer kommer av mangel på oljefilter på generasjon 5, og ingen fast servicerutine for rens av en liten sil i oljepumpa. Din versjon har et større oljefilter plassert ETTER pumpa, og er mye mindre sårbar for å gå tett. Men alle slike systemer må vedlikeholdes. Olja og filteret må byttes jevnlig, og sila som er montert på sugesiden av pumpa må sjekkes og event. rengjøres.

Se inn på denne siden:

https://www.haldexrepairs.co.uk/guide-generation-4-haldex-trouble-shooting/

Lykke til, gi gjerne tilbakemelding om hvordan saken går.

Endret av Sjåføren
  • Takk 1
Skrevet

Hei og takk for svar.

Ja, det er slik jeg forventer at det skal fungere. Og har hatt bil med Haldex 4 før så i teorien skal jeg vite hvordan det er men man blir jo alltid usikker.

Skal få tatt en test her i dag så jeg får bekreftet det, nullføre og bratt bakke her så skal ikke mye til.

Så dette med pumpa og sila gjelder hovedsakelig Haldex 5? Fant en tråd på britiske Skoda forum om fremgangsmåten for å sjekke sil og pumpe så tenkte kanskje prøve, men utfordringen er at jeg ikke har løftebukk og får ikke løfta bilen "rett". 

Er kjøpt av privat person og skal snakke med vedkommende. Forrige eier var flink på service men eier før der var mekaniker og gjorde alt selv, dermed lite historikk. 

Takker igjen og skal få sjekket og lest av feilkoder. Kommer med oppdatering her på utviklingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...