Gå til innhold
Jeane-my

Desperat etter hjelp/ merkelig ulyd/plystring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden. 

Skrevet

Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 

Skrevet

Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 

  • 3 uker senere...
Skrevet
Jeane-my skrev (På 22.2.2024 den 13.04):

Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 

Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den. 

Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren.

I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...