Gå til innhold
OddE

Planer om å bestille Kodiaq?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har konkrete planer om å bestille Kodiaq?

I så fall:

1 Bestiller du med en gang prisene kommer og bestilling blir mulig?

2 Bestiller du først etter prøvekjøring i mars?

Selv tror jeg nok at jeg MÅ prøvekjøre først

Skrevet

Alt. 2. MÅ prøvekjøre først. Kjenne forskjellen på diesel og bensin. Og alt det andre også forresten  :D

Ja og PS! Kun 1 år siden sist bilkjøp så jeg er vel kanskje et godt stykke unna å være en potensiell kjøper med det første..

Skrevet

Kan vel ikke bestille en slik jeg, for da blir jo brukernavnet helt feil............ ;) 

 

Den kan absolutt være interessant, men ikke uprøvd. Vil ikke ende opp med et type «duvende slagskip», så den skal prøves før en evt. går videre i prosessen.

Er så fornøyd med kjøreegenskapene på min Superb og da spes DCC i sport-modus, der har den stått «limt fast» siden vi kjøpte bilen og der vil den fortsette å stå også. Ellers så synes jeg at den blir altfor myk og duvende, går greit i normal på type E6, men bortsett fra den type vei, så er det kun sport-modus som gjelder for vår del.

Hadde tidligere en Nissan Qashqai +2 og det er egentlig den opplevelsen jeg ikke vil ha igjen, så derfor må Kodiaq prøves først for min del.

Neste ting på lista for min del er jo selvfølgelig prisen, et evt valg av motor er allerede klart for min del, det ville vært 2,0/180hk TSi, DSG 7, 4x4 i høyest mulig utstyrsgrad. Helst L&K, men det vet jeg ikke om blir tilgjengelig, så da ender det vel evt. med Style med en del ekstra utstyrspakker og litt annet utstyr ved siden av :) 

 

Hva tenker dere andre om evt. valg av motor, 4x4, utstyrsgrad, etc.?

Skrevet
27 minutter siden, Superb lll skrev:

Kan vel ikke bestille en slik jeg, for da blir jo brukernavnet helt feil............ ;) 

Nu vell.. med to trykk i admin panelet så har jeg endret brukernavnet ditt til Kodiaq :D

Den er for min del kun aktuell med 4x4 og helst DSG.. så da er det liksom ikke mange valg igjen.

Man har ho den evige diskusjonen om diesel eller bensin...

Samtidig hater jeg ribba nybiler, jeg må ha ALT av utstyr.

Skrevet

Vet for min del ikke helt om jeg trenger firehjulstrekk. Men.... vil det ikke være litt for galt/upassende å kjøre stor SUV med forhjulstrekk??

Har aldri hatt SUV før heller. Det er mykje som må prøves først!!

Skrevet
9 timer siden, Tor2r skrev:

Nu vell.. med to trykk i admin panelet så har jeg endret brukernavnet ditt til Kodiaq :D

Den er for min del kun aktuell med 4x4 og helst DSG.. så da er det liksom ikke mange valg igjen.

Man har ho den evige diskusjonen om diesel eller bensin...

Samtidig hater jeg ribba nybiler, jeg må ha ALT av utstyr.

Hehe, heter nok Superb lll en god stund til @Tor2r :) 

Jeg er helt enig med deg, skal en ha en slik bil så er det med 4x4, jeg kunne gjerne klart meg uten DSG jeg for min del, men for den motoren jeg ønsker så er det dessverre ikke et alternativ. For diesel er helt utelukket for min del, den saken er helt klar.

Utstyrsmessig så er vi nok helt enige, men i følge selgeren jeg har snakket med så er det kun Style utgaven som er tilgjengelig, men de vet ikke noe særlig om utstyrsnivået i den enda, ei heller hvilke tillegs-pakker og annet ekstra utstyr som det vil være muligheter for å bestille.

En kan vel konfigurere en bil på de Tsjekkiske nettsidene (som er de mest oppdaterte og utfyllende), men der sliter sliter jeg med språket gitt, og på slike tekniske ting så er jo Google Transkate stort sett ubrukelig. 

 

Så en får bite tenna sammen og smøre på med en hel «bøtte» med tålmodighet (som jeg definitivt ikke har), og bare vente til de norske nettsidene til Skoda blir oppdatert og priser tilgjengelig............

Det har jo tatt tid med Superb Sportline også, de har vært tilgjengelig i prislistene på nettsidene en stund, men det har jo ikke vært mulig å hverken se Sportline i brosjyrer eller i konfiguratoren, men hvordan det er i dag vet jeg ikke. For Superb Sportline er heller ikke et alternativ for min del, der er det kun L&K som gjelder.

Skrevet
10 timer siden, OddE skrev:

Vet for min del ikke helt om jeg trenger firehjulstrekk. Men.... vil det ikke være litt for galt/upassende å kjøre stor SUV med forhjulstrekk??

Har aldri hatt SUV før heller. Det er mykje som må prøves først!!

Helt enig med deg her @OddE :) 

Jeg har nok heller ikke det største behovet for 4x4, og i om så er så er det kun et få tall ganger i løpet av vintersesongen. Men jeg har hatt Nissan Qashqai +2 med 2,0/140hk bensinmotor uten 4x4, og har vel aldri følt meg dummere enn når den bilen med høy bakkeklaring ikke kommer igjennom en brøytekant med slaps og litt kram snø på første forsøk og måtte rygge og gjøre 2 forsøk til før det lykkes. Naboen min som kjørte en senket Audi S4 Quattro kjørte bare rett igjennom og lo.........

Det har mye med annenhånds/innbytte verdien på bilen å gjøre også, for en 4x4 holder seg betraktelig bedre i pris og er mye enklere å selge/bytte inn, enn en bil som en nesten får følelse av at den har mangler når den er uten 4x4 i følge selgere.

Så en utgave med 4x4 er virkelig verdt investeringen, for det får en igjen i etterkant, og i tillegg så er det jo en vesentlig bedre fremkommelighet med 4x4 enn bare fwd, det er det ingen som helst tvil om.

Det eneste jeg synes er synd med Kodiaq 4x4 utgavene er at de ikke har det samme «betjenings-hjulet» i dashbordet som den nye VW Tiguan har når det gjelder 4x4, det ser i hvert fall ut på papiret som en vesentlig bedre løsning. Se skjermbilde hentet fra VW Tiguan brosjyren,

Skjermbilde 2016-10-23 kl. 10.08.15.png

 

 

 

 

Skrevet

Altså mye eller lite utstyr kommer jo veldig an på hvilke krav/behov en har, det er mye en kan føle at en er «nødt» til å ha med, men det finnes jo også en del ting som er «kjekt» å ha og igjen noe som er helt unødig. Så der har vi nok alle forskjellige preferanser for hvor våre behov/krav og ønsker er.........

Jeg har en Superb 2016 Style utgave som jeg har lagt på utstyrspakker og annet ekstra utstyr for godt over 40.000,- og da har jeg fremdeles store mangler i utstyrslista i forhold til hva en L&K utgave har (metallic lakk og vinterhjul kommer da også i tillegg til den summen). Men det ble likevel slik mitt valg endte opp, fordi jeg ikke liker det brune skinnet i L&K, og når jeg bestilte min bil så var det dessverre ikke sort skinn tilgjengelig på L&K utgaven.

Utstyrsmessig så skal jeg forsøke å sette inn to bilder av hvordan det er på Superb for Style vs L&K,

Skjermbilde 2016-10-23 kl. 14.30.17.png

Skjermbilde 2016-10-23 kl. 14.38.17.png

 

 

 

Skrevet

Alternativ 1 for meg. 

Venter spent på prisingen, som eventuelt vil være det eneste hinderet. Jeg er ute etter 7-seter,  og skoda kan ikke være feil. Tror jeg. 

Aldri kjøpt ny bil, men de fleste bilene jeg har kjøpt har vært kjøpt uten prøvekjøring. Så akkurat det er jeg ikke så bekymret for. :)

Skrevet

Hei og velkommen @Nomi :) 

 

Det var akkurat det da, hva er det som evt. er feil eller riktig for den enkelte........?

Altså Skoda har virkelig overrasket meg i positiv retning, og jeg vil tro at Kodiaq også vil bli en meget bra bil. MEN om det er den rette Skodaen for hver enkelt eller meg er jo noe helt annet.

Jeg hadde egentlig lyst på en litt høyere bil med bensinmotor når jeg skulle kjøpe bil i vinter, den som tiltalte meg mest med tanke på utstyr, motorisering og utseende var Nissan X-Trail. Kvalitetsmessig så er det helt sikkert en flott bil, men du verden for (i mine øyne) dårlige kjøreegenskaper. Den duver og legger seg over i svinger, har ikke bremser som passer til bilen, en utrolig simpel løsning med tanke på tildekningen av lasterom, m.m. Så den er jeg virkelig glad for at jeg ikke gjorde noe med før jeg hadde prøvet den. Selv om det helt sikkert er en bil med mange kvaliteter og gode egenskaper ellers.

Sier ikke at det er tilfelle med Kodiaq, men når noe koster så mange penger så vil i hvert fall jeg være helt sikker på at det er den rette bilen for mine behov før jeg evt. bestiller en.

Greit med mange gode omtaler og gode resultater i tester, men det er det mange andre biler som har fått også, uten at jeg liker dem av den grunn og dermed heller ikke deler den positivitet som noen journalister da har omtalt en del biler. Hjelper ikke med (på papiret) god kvalitet, når bilen ligner en «kjønnsløs tuppervare boks» med null kjøreglede, og de er det dessverre altfor mange av. (i mine øyne) Der overrasket i hvert fall Skoda meg stort, men det kommer selvfølgelig an på øya som ser, og hvilke egenskaper en er ute etter. Selv om en del ikke er enige i det igjen, så en bil for alle finnes nok ikke..........

 

Så min konklusjon er i hvert fall at jeg aldri kommer til å kjøpe noe som helst uprøvd, men det er igjen heller ingen fasit for andre enn meg selv selvfølgelig :) 

Skrevet

Ja blir interessant å se hvordan det blir med utstyr her også, hvor mye som blir standard med Style pakken osv.

Når jeg har handlet biler har jeg alltid kjøpt den med mest utstyr uansett mitt behov. Liker duppeditter, dingser, tekniske ting tangerier osv :D

Litt offtopic jeg nå, men enig med deg @Superb lll, X-trail var skuffende

Meeeen, tilbake til Kodiaq. @Nomi her får du en 7 seter med relativt grei plass i bagasjerommet selv med setene oppe. 

Enig @OddE, stor SUV skal ha 4x4 uansett om den største utfordringen er en dårlig brøytet parkeringsplass ;)

Skrevet

Jeg hadde en Audi A3 sportback som jeg skulle bytte ut for noen år tilbake. Trålet gjennom det meste av tester, prøvekjørte et par modeller (focus, c-klasse, a4) og endte opp med en usett skoda octavia som ble hentet fra Bergen. :)

Dette var en 2011-modell 1.6tdi med dsg. Med helt ok utstyrsnivå. Jeg har alltid hatt et ønske om å kjøpe en bil med masse utstyr og det ønsket fikk jeg oppfylt i februar i år når jeg byttet ut octaviaen med en bmw 320i xdrive med m-sport pakken og ellers det meste av utstyr. Jeg er kjempefornøyd med bilen men lengter tilbake til Skoda-fornuften med de gode løsningene. :)

Jeg trenger ikke 7-seter med to barn, men tenker det kan være en bonus sånn at besteforeldre kam være med på turer og eventuelt venner av barna. 

Tilbake til dette med prøvekjøring så synes jeg uansett det blir "feil" i mine øyne så fremt det ikke er samme oppsett (farge, motor, girkasse, utstyrsnivå) på bilen en prøvekjører som den man skal kjøpe. 

Skrevet
7 timer siden, Nomi skrev:

Jeg hadde en Audi A3 sportback som jeg skulle bytte ut for noen år tilbake. Trålet gjennom det meste av tester, prøvekjørte et par modeller (focus, c-klasse, a4) og endte opp med en usett skoda octavia som ble hentet fra Bergen. :)

Dette var en 2011-modell 1.6tdi med dsg. Med helt ok utstyrsnivå. Jeg har alltid hatt et ønske om å kjøpe en bil med masse utstyr og det ønsket fikk jeg oppfylt i februar i år når jeg byttet ut octaviaen med en bmw 320i xdrive med m-sport pakken og ellers det meste av utstyr. Jeg er kjempefornøyd med bilen men lengter tilbake til Skoda-fornuften med de gode løsningene. :)

Jeg trenger ikke 7-seter med to barn, men tenker det kan være en bonus sånn at besteforeldre kam være med på turer og eventuelt venner av barna. 

Tilbake til dette med prøvekjøring så synes jeg uansett det blir "feil" i mine øyne så fremt det ikke er samme oppsett (farge, motor, girkasse, utstyrsnivå) på bilen en prøvekjører som den man skal kjøpe. 

Akkurat det punktet du skrev her @Nomi (med uthevet skrift) er for meg så viktig at det kan ikke jeg la være før jeg evt. bestiller en ny bil. Jeg har siden 2001 hatt 7 fabrikknye biler, og samtlige av dem har jeg prøvet ut før jeg har bestilt.

For det er flere ting jeg vil skal passe før jeg bestemmer meg, før min nåværende 2016 Superb st.vogn, så hadde jeg en VW Golf 1,4/140 TSI DSG 7 st.vogn 2014 modell, som jeg også hadde bestilt helt ny. Jeg trålet igjennom tester og fant på papiret flere som jeg synes kunne vært interessante, og hadde jeg valgt den første og beste etter hva journalister og andre uttalte seg på div. fora, så hadde jeg gått på en gedigen smell. Jeg trengte en st.vogn med merkbart bedre plass enn hva min Golf hadde, og de er det jo flere av på papiret, men i praksis så er det jo noe helt annet. For det handler om hvordan de utnytter plassen, og hva de gjør ut av det. Jeg vurderte lenge en BMW 5 serie, som er merkbart større enn Golf, men total plass innvendig og i lasterom var jo noe helt annet enn hva en skulle tenkt seg. Et panser som tar mye av totallengden, gjør at det blir kun noen få cm større beinplass bak og lasterommet er jo heller mindre enn hva Golfen hadde. Og det gjentar seg med mange andre biler også (uten å ramse de opp nå), det var først når en tittet nærmere på Superb en virkelig så hvordan en kan utnytte plassen. Et gedigent lasterom og en bakseteplass de fleste andre produsenter bare kan drømme om. Det er flere som har like store/lange biler, men de har bare ikke den samme plassen. 

Jeg har ikke kunnet prøvekjøre den utgaven jeg bestilte, for de fleste forhandlere har kun dieselmotor og det er helt uaktuelt for min del. Men jeg fikk prøvet hvordan den var ellers, med tanke kjørekomfort, støynivå, utstyrsnivå, hvordan setene er å sitte i, hvordan plassen er utnyttet, etc, og her sitter jeg med en del andre behov/krav som er viktige for meg enn hva en del journalister skriver om.

Så prøvekjøring er for meg helt vesentlig for hva jeg skal velge.

Forhandleren jeg handlet av hadde en Superb 2,0/190hk TDi, DSG 6, 4x4, L&K, med Quarts Grey Metallic og brunt skinn innvendig. Jeg prøvet den og likte den godt, men når det kom til min bestilling så endte jeg med 1,8/180hk TSi, DSG 7, fwd, Style, med Moon White Metallic og grå Alcantara/del skinn seter, så det er vel så motsatt av demo bilen som det går an å komme. Men likevel så fikk jeg den bilen jeg ville ha, pga den bilen jeg prøvde.

Så selv om journalister synes at, Avensis, Mondeo, Passat, Mazda 6 etc kan være meget gode alternativer, så deler jeg ikke den erfaringen med dem etter mine egne preferanser, og da hadde jeg blitt skuffet om jeg bare bestilte en av dem basert på bilder og andres uttalelser.

Men selvfølgelig så er det kun en fasit for meg selv dette her, men en så stor «investering» som en bil faktisk er, så har ikke jeg økonomi til å bestille feil. Så dermed er jeg nødt til å vente til Kodiaq er på plass hos norske forhandlere før jeg evt. velger å kjøpe/bestille en. Kanskje jeg ender opp med en pent brukt Superb 2,0/280hk TSi 4x4 i stedet, fordi den passer bedre til mine behov, enn hva en Kodiaq gjør, men det gjenstår jo å se........... :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...