Gå til innhold
Octavia10

Hva gjør du selv på bilen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva menn flest (og kvinner evt) utfører på bilen sin selv. Og hva de overlater til verkstedet med god samvittighet. Jeg har selv kun diverse av verktøy og vurderer litt frem og tilbake om jeg bør få inn litt mer, eller om vinninga vil gå opp i spinninga. Det begynte med "småtteri" som kaliperverktøy, masse 12-kant 1/2" bits (tydeligvis populært på VAG) samt diagnoseverktøy. Men det har ikke hatt store jobbene hittil. EGR skifte lot jeg verksted ta, da på reklamasjon, så enkelt nok valg. Ei brekt fjør var jeg godt på vei til, men et stag var rusta fast og bolten strippa, og jeg ville ikke egentlig la naboer se meg vinkelslipe på bilen... Noe teit, jeg vet. Men hadde majoriteten f.eks. EGR jobben selv? Av løfteutstyr har jeg kun et par 2-tonn bukker og en enkelt hydraulisk 2t jekk. Så jeg får den ikke særlig opp heller mer enn i dekkskift høyde. Det setter kjapt stopper for mer omfattende jobber... Antar jeg. Jeg har ærlig talt også få venner (tidligere noe sosial angst, og kjenner ikke så mange som liker å vri), så hjelp hadde vært vanskelig.

Men ivrig på å høre hva folk velger å gjøre selv - som amatører/hobby mekanikere - med kun en vanlig garasje og fritt utvalg av nøkler, tenger, minimalt spesialverktøy. Og evt. om det er verdt å gå veien å prøve å gjøre mest mulig selv eller om de fleste velger å gjøre det enkelt, ta "enkle" ting som bremser, oljeskift, knekte fjører o.l. hos verkstedet.

Skrevet

Nå kan ikke jeg si noe mer enn om mine egne kunnskaper og forutsetninger for å skru på bil, og de er omtrentlig = 0

Jeg har et håndtverksyrke, så jeg anser meg selv som relativt hendig, men når det gjelder bil så er det noe helt annet for min del. Jeg har tidligere byttet tennplugger, stifter, støtdempere, fjører, børstene i dynamo,, bremseklosser, bremseskiver, tromler, eksosanlegg, hjullager,  etc, men det var før de begynte med som du nevner en haug med bolter/skruer og slikt en må ha spesialverktøy for å gjøre noe med, hjullageret fikk jeg riktignok hjelp til fordi det måtte presses av drivakselen bare så det er sagt........ Det neste for min del er at dette var før alt var fylt opp med sensorer, elektronikk, etc, som gjør at det meste av varslene/feilmeldingene må «nullstilles»/resettes via pc og egnet programvare.

Da melder jeg for min del pass, og lar nå verkstedet ta over det meste,.

Når det er sagt, så får jeg legge til at jeg har fra 2001 kun har hatt helt fabrikknye biler som er under garanti, og har jevnlig byttet biler etter 2-3 år, og da må en jo ta servicer, etc på godkjente verksteder for å opprettholde nybilgarantien. Så jeg lar konsekvent merkeverkstedene ta dette, for de har gjerne mer kunnskap om den enkelte modellen og ikke minst så har de det verktøyet/programvaren de trenger.

Når det gjelder reparasjoner, så er de gjerne litt dyrere pr. time, men det kan spares inn fordi de kan ha bedre kunnskap (om den enkelte modell/merke), verktøy og programvare, uten at det er en fasit selvfølgelig. For vi har opplevd det slik med noen av firmabilene våre, som vi etter Leaseplan sine retningslinjer (for vår del) skulle benytte andre verksteder til reparasjoner, men svært ofte så endte det med høyere totalregninger/sluttsum, så det har de gått bort i fra for vår del.

 

Så i dag, så skifter jeg hjul når sesongen for det kommer, og ellers så holder jeg meg nå kun til kontroll/påfylling av væskenivå og vedlikehold/vask/polering og støvsuging av bil, alt annet lar jeg de som har både kunnskap og riktig verktøy ta seg av............

 

Men igjen, det er selvfølgelig ingen fasit for noen andre enn meg selv, og jeg lar meg stadig imponere av hvor mange flinke og kunnskapsrike personer det finnes som ordner det meste med nye biler også, men det er som sagt ikke noe for meg......... :) 

Skrevet

På min gamle Audi gjorde jeg mye selv, alt fra plugger, lys, oljebytte, drivknuter til bremseklosser og slikt. Nu med "ny" bil og nybil garanti bytter jeg kun hjul, fyller disel og spyleveske selv hehe

Skrevet

Jeg anser meg også som rimelig handy, men da kun med bygging av hus og liknende. Med bil...vell... nå som jeg har helt ny bil blir det kun spylervæske og hjulskift :)

Demonterte en gang hele døra/vinduet på min kjære Audi A5  (les: delvis midtlivskrise) en gang...uten at jeg fikk fikset vindusheisen.. ;)

Skrevet

Da jeg hadde eldre biler byttet jeg alt fra dynamo, radiator, hjullager, støtdemper, fjører, bremseklosser/skiver/tromler... Men nå? Siste par årene er å skifte bremseklosser den strørste jobben jeg har gjort! Nå har forøvrig begge bilene elektrisk håndbrekk, så nå er plutselig det uaktuelt også! Så nå bytter jeg hjul, og fyller/peiler olje, spylevæske å den slags... Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Skrevet
6 timer siden, Salcin skrev:

Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Det blir jo bare flere av dem, ehm, oss, alle kan jo ikke ta egen utdannelse bare for å vedlikeholde egen bil, samt skaffe et helt verksted og utstyret som trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...