Gå til innhold
Octavia10

Hva gjør du selv på bilen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva menn flest (og kvinner evt) utfører på bilen sin selv. Og hva de overlater til verkstedet med god samvittighet. Jeg har selv kun diverse av verktøy og vurderer litt frem og tilbake om jeg bør få inn litt mer, eller om vinninga vil gå opp i spinninga. Det begynte med "småtteri" som kaliperverktøy, masse 12-kant 1/2" bits (tydeligvis populært på VAG) samt diagnoseverktøy. Men det har ikke hatt store jobbene hittil. EGR skifte lot jeg verksted ta, da på reklamasjon, så enkelt nok valg. Ei brekt fjør var jeg godt på vei til, men et stag var rusta fast og bolten strippa, og jeg ville ikke egentlig la naboer se meg vinkelslipe på bilen... Noe teit, jeg vet. Men hadde majoriteten f.eks. EGR jobben selv? Av løfteutstyr har jeg kun et par 2-tonn bukker og en enkelt hydraulisk 2t jekk. Så jeg får den ikke særlig opp heller mer enn i dekkskift høyde. Det setter kjapt stopper for mer omfattende jobber... Antar jeg. Jeg har ærlig talt også få venner (tidligere noe sosial angst, og kjenner ikke så mange som liker å vri), så hjelp hadde vært vanskelig.

Men ivrig på å høre hva folk velger å gjøre selv - som amatører/hobby mekanikere - med kun en vanlig garasje og fritt utvalg av nøkler, tenger, minimalt spesialverktøy. Og evt. om det er verdt å gå veien å prøve å gjøre mest mulig selv eller om de fleste velger å gjøre det enkelt, ta "enkle" ting som bremser, oljeskift, knekte fjører o.l. hos verkstedet.

Skrevet

Nå kan ikke jeg si noe mer enn om mine egne kunnskaper og forutsetninger for å skru på bil, og de er omtrentlig = 0

Jeg har et håndtverksyrke, så jeg anser meg selv som relativt hendig, men når det gjelder bil så er det noe helt annet for min del. Jeg har tidligere byttet tennplugger, stifter, støtdempere, fjører, børstene i dynamo,, bremseklosser, bremseskiver, tromler, eksosanlegg, hjullager,  etc, men det var før de begynte med som du nevner en haug med bolter/skruer og slikt en må ha spesialverktøy for å gjøre noe med, hjullageret fikk jeg riktignok hjelp til fordi det måtte presses av drivakselen bare så det er sagt........ Det neste for min del er at dette var før alt var fylt opp med sensorer, elektronikk, etc, som gjør at det meste av varslene/feilmeldingene må «nullstilles»/resettes via pc og egnet programvare.

Da melder jeg for min del pass, og lar nå verkstedet ta over det meste,.

Når det er sagt, så får jeg legge til at jeg har fra 2001 kun har hatt helt fabrikknye biler som er under garanti, og har jevnlig byttet biler etter 2-3 år, og da må en jo ta servicer, etc på godkjente verksteder for å opprettholde nybilgarantien. Så jeg lar konsekvent merkeverkstedene ta dette, for de har gjerne mer kunnskap om den enkelte modellen og ikke minst så har de det verktøyet/programvaren de trenger.

Når det gjelder reparasjoner, så er de gjerne litt dyrere pr. time, men det kan spares inn fordi de kan ha bedre kunnskap (om den enkelte modell/merke), verktøy og programvare, uten at det er en fasit selvfølgelig. For vi har opplevd det slik med noen av firmabilene våre, som vi etter Leaseplan sine retningslinjer (for vår del) skulle benytte andre verksteder til reparasjoner, men svært ofte så endte det med høyere totalregninger/sluttsum, så det har de gått bort i fra for vår del.

 

Så i dag, så skifter jeg hjul når sesongen for det kommer, og ellers så holder jeg meg nå kun til kontroll/påfylling av væskenivå og vedlikehold/vask/polering og støvsuging av bil, alt annet lar jeg de som har både kunnskap og riktig verktøy ta seg av............

 

Men igjen, det er selvfølgelig ingen fasit for noen andre enn meg selv, og jeg lar meg stadig imponere av hvor mange flinke og kunnskapsrike personer det finnes som ordner det meste med nye biler også, men det er som sagt ikke noe for meg......... :) 

Skrevet

På min gamle Audi gjorde jeg mye selv, alt fra plugger, lys, oljebytte, drivknuter til bremseklosser og slikt. Nu med "ny" bil og nybil garanti bytter jeg kun hjul, fyller disel og spyleveske selv hehe

Skrevet

Jeg anser meg også som rimelig handy, men da kun med bygging av hus og liknende. Med bil...vell... nå som jeg har helt ny bil blir det kun spylervæske og hjulskift :)

Demonterte en gang hele døra/vinduet på min kjære Audi A5  (les: delvis midtlivskrise) en gang...uten at jeg fikk fikset vindusheisen.. ;)

Skrevet

Da jeg hadde eldre biler byttet jeg alt fra dynamo, radiator, hjullager, støtdemper, fjører, bremseklosser/skiver/tromler... Men nå? Siste par årene er å skifte bremseklosser den strørste jobben jeg har gjort! Nå har forøvrig begge bilene elektrisk håndbrekk, så nå er plutselig det uaktuelt også! Så nå bytter jeg hjul, og fyller/peiler olje, spylevæske å den slags... Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Skrevet
6 timer siden, Salcin skrev:

Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Det blir jo bare flere av dem, ehm, oss, alle kan jo ikke ta egen utdannelse bare for å vedlikeholde egen bil, samt skaffe et helt verksted og utstyret som trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...