Gå til innhold
Octavia10

Hva gjør du selv på bilen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva menn flest (og kvinner evt) utfører på bilen sin selv. Og hva de overlater til verkstedet med god samvittighet. Jeg har selv kun diverse av verktøy og vurderer litt frem og tilbake om jeg bør få inn litt mer, eller om vinninga vil gå opp i spinninga. Det begynte med "småtteri" som kaliperverktøy, masse 12-kant 1/2" bits (tydeligvis populært på VAG) samt diagnoseverktøy. Men det har ikke hatt store jobbene hittil. EGR skifte lot jeg verksted ta, da på reklamasjon, så enkelt nok valg. Ei brekt fjør var jeg godt på vei til, men et stag var rusta fast og bolten strippa, og jeg ville ikke egentlig la naboer se meg vinkelslipe på bilen... Noe teit, jeg vet. Men hadde majoriteten f.eks. EGR jobben selv? Av løfteutstyr har jeg kun et par 2-tonn bukker og en enkelt hydraulisk 2t jekk. Så jeg får den ikke særlig opp heller mer enn i dekkskift høyde. Det setter kjapt stopper for mer omfattende jobber... Antar jeg. Jeg har ærlig talt også få venner (tidligere noe sosial angst, og kjenner ikke så mange som liker å vri), så hjelp hadde vært vanskelig.

Men ivrig på å høre hva folk velger å gjøre selv - som amatører/hobby mekanikere - med kun en vanlig garasje og fritt utvalg av nøkler, tenger, minimalt spesialverktøy. Og evt. om det er verdt å gå veien å prøve å gjøre mest mulig selv eller om de fleste velger å gjøre det enkelt, ta "enkle" ting som bremser, oljeskift, knekte fjører o.l. hos verkstedet.

Skrevet

Nå kan ikke jeg si noe mer enn om mine egne kunnskaper og forutsetninger for å skru på bil, og de er omtrentlig = 0

Jeg har et håndtverksyrke, så jeg anser meg selv som relativt hendig, men når det gjelder bil så er det noe helt annet for min del. Jeg har tidligere byttet tennplugger, stifter, støtdempere, fjører, børstene i dynamo,, bremseklosser, bremseskiver, tromler, eksosanlegg, hjullager,  etc, men det var før de begynte med som du nevner en haug med bolter/skruer og slikt en må ha spesialverktøy for å gjøre noe med, hjullageret fikk jeg riktignok hjelp til fordi det måtte presses av drivakselen bare så det er sagt........ Det neste for min del er at dette var før alt var fylt opp med sensorer, elektronikk, etc, som gjør at det meste av varslene/feilmeldingene må «nullstilles»/resettes via pc og egnet programvare.

Da melder jeg for min del pass, og lar nå verkstedet ta over det meste,.

Når det er sagt, så får jeg legge til at jeg har fra 2001 kun har hatt helt fabrikknye biler som er under garanti, og har jevnlig byttet biler etter 2-3 år, og da må en jo ta servicer, etc på godkjente verksteder for å opprettholde nybilgarantien. Så jeg lar konsekvent merkeverkstedene ta dette, for de har gjerne mer kunnskap om den enkelte modellen og ikke minst så har de det verktøyet/programvaren de trenger.

Når det gjelder reparasjoner, så er de gjerne litt dyrere pr. time, men det kan spares inn fordi de kan ha bedre kunnskap (om den enkelte modell/merke), verktøy og programvare, uten at det er en fasit selvfølgelig. For vi har opplevd det slik med noen av firmabilene våre, som vi etter Leaseplan sine retningslinjer (for vår del) skulle benytte andre verksteder til reparasjoner, men svært ofte så endte det med høyere totalregninger/sluttsum, så det har de gått bort i fra for vår del.

 

Så i dag, så skifter jeg hjul når sesongen for det kommer, og ellers så holder jeg meg nå kun til kontroll/påfylling av væskenivå og vedlikehold/vask/polering og støvsuging av bil, alt annet lar jeg de som har både kunnskap og riktig verktøy ta seg av............

 

Men igjen, det er selvfølgelig ingen fasit for noen andre enn meg selv, og jeg lar meg stadig imponere av hvor mange flinke og kunnskapsrike personer det finnes som ordner det meste med nye biler også, men det er som sagt ikke noe for meg......... :) 

Skrevet

På min gamle Audi gjorde jeg mye selv, alt fra plugger, lys, oljebytte, drivknuter til bremseklosser og slikt. Nu med "ny" bil og nybil garanti bytter jeg kun hjul, fyller disel og spyleveske selv hehe

Skrevet

Jeg anser meg også som rimelig handy, men da kun med bygging av hus og liknende. Med bil...vell... nå som jeg har helt ny bil blir det kun spylervæske og hjulskift :)

Demonterte en gang hele døra/vinduet på min kjære Audi A5  (les: delvis midtlivskrise) en gang...uten at jeg fikk fikset vindusheisen.. ;)

Skrevet

Da jeg hadde eldre biler byttet jeg alt fra dynamo, radiator, hjullager, støtdemper, fjører, bremseklosser/skiver/tromler... Men nå? Siste par årene er å skifte bremseklosser den strørste jobben jeg har gjort! Nå har forøvrig begge bilene elektrisk håndbrekk, så nå er plutselig det uaktuelt også! Så nå bytter jeg hjul, og fyller/peiler olje, spylevæske å den slags... Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Skrevet
6 timer siden, Salcin skrev:

Har rett og slett endt opp med å bli den personen som ikke gjør noe selv!

Det blir jo bare flere av dem, ehm, oss, alle kan jo ikke ta egen utdannelse bare for å vedlikeholde egen bil, samt skaffe et helt verksted og utstyret som trengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...