Gå til innhold
Fiskestang

Fast montert batterilader, mellom dynamo og batteri


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en Skoda Superb 2012 med dieselvarmer. Denne trekker som alle vet, mye strøm. I tillegg kjøres bilen over korte strekninger daglig, og batteriet får nok ikke ladet seg opp etter denne småkjøringen.

Spørsmålet er om det går an montere inn en batterilader mellom dynamo og batteriet for å booste ladingen?  Ser at det finnes varianter til båt/biler med 2 batterisystemer (startbatteri og forbruksbatteri). 

Kan disse brukes på biler med kun ett batteri?

Jeg har sjekket litt på nett, men finner ingen gode svar.

 

Endret av Fiskestang
Skrevet

Defa har løsninger for lading til bil, men jeg ville startet med å måle ladespenningen. Det gjør du enkelt ved bruk av et multimeter fra feks. Biltema o.l. 

Ladespenning i bil skal være mellom 14,2 og 14,4 volt ved 25 grader, ved lavere temperaturer forhåpentligvis høyere.
Måler du lavere enn dette bør du vurdere å endre ladespenningen, må sannsynlig skifte laderegulator på dynamoen. 
Det er en liten jobb og bør ikke koste all verden.
Lykke til.
Skrevet

Hei Helge,

Det er ikke problemer med ladespenningen, Problemet er for kort kjørelengde etter start. I tillegg stort forbruk både før start og etter start (dieselvarmer, setevarmer...). Dynamo rekker da ikke å lade opp den brukte strømmen,

Skrevet

Nå er det akkurat det jeg ønsker å bli kvitt. Lading med kabel i veggen. Jeg ønsker en lader som er fast montert i bilen mellom dynamo og batteri. Denne laderen tar strømmen fra dynamoen under kjøring, booster den opp og leverer til batteriet.

Noen som har erfaringer?

Skrevet

Har ingen erfaring med ekstern laderegulator som feks PDAR, men er et tilbakevendende tema i båt verden. 

Noen er kjempe fornøyde, mens andre er mer skeptisk.

Her er link til en leverandørav slike system  http://www.tbbecker.no/

Gå inn på baatplassen.no og søk på PDAR så kan du lese side opp og ned med erfaringer rundt slike systemer.

Skrevet

Har forhørt meg litt i dag med en arb.kollega, som har hatt båt i årevis og han har laget og funnet noen finurlige og meget effektive løsninger ang. bl.a. lading av startbatteri og forbruksbatteri, som jeg kanskje tenkte kunne overføres til bil (vi jobber begge to som montører, så strøm er noe vi jobber med daglig, bare for å ha nevnt det).

Men som han sa, så tror han det er en nesten umulig oppgave så lenge du ikke kjører mer enn noen korte turer. Skal du tilføre noe som også skal lade i tillegg til dynamoen, så må det også drives av noe, og da enten via drivstoff (men igjen trenger styrestrøm), som f.eks. en tilleggs ladeenhet (som da også trenger strøm for å kunne gi ladeeffekt ut).

Du kan jo evt. bytte dynamo slik at du får litt høyere ladespenning, og ikke minst en høyere strømstyrke på ladingen, det gjør den jo mer effektiv den tiden du kjører. Men om du bare kjører korte turer så vil jo heller ikke det hjelpe deg noe særlig.

En Webasto skal ikke brukes over lengre tid enn det du kjører (helst kortere) for at batteriet skal ha mulighet til å lade seg opp, og enda lengre tid tar jo ladingen når du øker strømforbruket ytterligere med tanke på setevarme(re), varmetråder i vindu(er), varme i speil, etc. Så jeg tror rett og slett at du enten må begynne å kjøre lengre, senke strømforbruket (altså tiden Webastoen går) og/eller rett og slett tilføre ekstern lading med kabel i veggen (som du ikke ønsker).

Utfordringen er at du har for liten tid til å lade effektivt når du kjører, og det vil stort sett ramme deg uansett hvilken løsning du evt vil gå for.

En annen ting som kanskje er noe å tenke litt på er jo også at om du har partikkelfilter så har jo heller ikke det noe godt av bare småkjøring, for da tettes det før eller siden. Det vet jeg veldig godt av erfaring på min VW Transporter TDi, og jeg er også plaget med høyt strømforbruk og lite kjøring i ny og ne, og da er det ofte kald bil og varsel om fare for tett partikkelfilter (selv om det er of-topic) i forhold til ditt spørsmål.

Så der er jeg fornøyd med å ha bensinmotor i privatbilen, og det sammen med Webastoen som kjørevarmer, så har jeg varm motor etter noen få minutters kjøring.

 

Fint om du poster hva du evt. kommer til å gjøre, for det kan helt sikkert flere nyte godt av, lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...