Gå til innhold
Fiskestang

Fast montert batterilader, mellom dynamo og batteri


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en Skoda Superb 2012 med dieselvarmer. Denne trekker som alle vet, mye strøm. I tillegg kjøres bilen over korte strekninger daglig, og batteriet får nok ikke ladet seg opp etter denne småkjøringen.

Spørsmålet er om det går an montere inn en batterilader mellom dynamo og batteriet for å booste ladingen?  Ser at det finnes varianter til båt/biler med 2 batterisystemer (startbatteri og forbruksbatteri). 

Kan disse brukes på biler med kun ett batteri?

Jeg har sjekket litt på nett, men finner ingen gode svar.

 

Endret av Fiskestang
Skrevet

Defa har løsninger for lading til bil, men jeg ville startet med å måle ladespenningen. Det gjør du enkelt ved bruk av et multimeter fra feks. Biltema o.l. 

Ladespenning i bil skal være mellom 14,2 og 14,4 volt ved 25 grader, ved lavere temperaturer forhåpentligvis høyere.
Måler du lavere enn dette bør du vurdere å endre ladespenningen, må sannsynlig skifte laderegulator på dynamoen. 
Det er en liten jobb og bør ikke koste all verden.
Lykke til.
Skrevet

Hei Helge,

Det er ikke problemer med ladespenningen, Problemet er for kort kjørelengde etter start. I tillegg stort forbruk både før start og etter start (dieselvarmer, setevarmer...). Dynamo rekker da ikke å lade opp den brukte strømmen,

Skrevet

Nå er det akkurat det jeg ønsker å bli kvitt. Lading med kabel i veggen. Jeg ønsker en lader som er fast montert i bilen mellom dynamo og batteri. Denne laderen tar strømmen fra dynamoen under kjøring, booster den opp og leverer til batteriet.

Noen som har erfaringer?

Skrevet

Har ingen erfaring med ekstern laderegulator som feks PDAR, men er et tilbakevendende tema i båt verden. 

Noen er kjempe fornøyde, mens andre er mer skeptisk.

Her er link til en leverandørav slike system  http://www.tbbecker.no/

Gå inn på baatplassen.no og søk på PDAR så kan du lese side opp og ned med erfaringer rundt slike systemer.

Skrevet

Har forhørt meg litt i dag med en arb.kollega, som har hatt båt i årevis og han har laget og funnet noen finurlige og meget effektive løsninger ang. bl.a. lading av startbatteri og forbruksbatteri, som jeg kanskje tenkte kunne overføres til bil (vi jobber begge to som montører, så strøm er noe vi jobber med daglig, bare for å ha nevnt det).

Men som han sa, så tror han det er en nesten umulig oppgave så lenge du ikke kjører mer enn noen korte turer. Skal du tilføre noe som også skal lade i tillegg til dynamoen, så må det også drives av noe, og da enten via drivstoff (men igjen trenger styrestrøm), som f.eks. en tilleggs ladeenhet (som da også trenger strøm for å kunne gi ladeeffekt ut).

Du kan jo evt. bytte dynamo slik at du får litt høyere ladespenning, og ikke minst en høyere strømstyrke på ladingen, det gjør den jo mer effektiv den tiden du kjører. Men om du bare kjører korte turer så vil jo heller ikke det hjelpe deg noe særlig.

En Webasto skal ikke brukes over lengre tid enn det du kjører (helst kortere) for at batteriet skal ha mulighet til å lade seg opp, og enda lengre tid tar jo ladingen når du øker strømforbruket ytterligere med tanke på setevarme(re), varmetråder i vindu(er), varme i speil, etc. Så jeg tror rett og slett at du enten må begynne å kjøre lengre, senke strømforbruket (altså tiden Webastoen går) og/eller rett og slett tilføre ekstern lading med kabel i veggen (som du ikke ønsker).

Utfordringen er at du har for liten tid til å lade effektivt når du kjører, og det vil stort sett ramme deg uansett hvilken løsning du evt vil gå for.

En annen ting som kanskje er noe å tenke litt på er jo også at om du har partikkelfilter så har jo heller ikke det noe godt av bare småkjøring, for da tettes det før eller siden. Det vet jeg veldig godt av erfaring på min VW Transporter TDi, og jeg er også plaget med høyt strømforbruk og lite kjøring i ny og ne, og da er det ofte kald bil og varsel om fare for tett partikkelfilter (selv om det er of-topic) i forhold til ditt spørsmål.

Så der er jeg fornøyd med å ha bensinmotor i privatbilen, og det sammen med Webastoen som kjørevarmer, så har jeg varm motor etter noen få minutters kjøring.

 

Fint om du poster hva du evt. kommer til å gjøre, for det kan helt sikkert flere nyte godt av, lykke til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...