Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Ray

Problem med EGR ventil, kjøler og Turbo

Recommended Posts

Problemet gjelder feil på EGR ventil og kjøler, samt problemer med Turboen.

Bilen min er en Skoda Octavia, 1.6 l, diesel. km stand 110000km.

For to dager siden fikk jeg byttet EGR ventil og kjøler. Allerede ved utkjøring fra verksted begynner turboen å lage lyd hver gang jeg presser litt på pedalen. Det er som et sus igjennom bilen. Akkurat som man har glemt å tette et hull, slik at all luft presses kjapt ut og lager en rar lyd.

Jeg har kjørt mer enn 15 ulike biler, ( jobbet som reisende i mer enn 10 år, derav ofte byttet bil, samt ulike biler på privaten siste 25 år). ALDRI og da mener jeg aldri har jeg hatt slike problem med en bil som skal ha lite feil og mangler.

Bytte av EGR ventil og kjøler koster meg mer enn 15.000kr. Dersom turboen også er defekt snakker vi om minst 15.000kr ekstra. Dette er en bil som er kun 5 år!!!

Kan noen her inne hjelpe meg med å forklare årsak og hva en kan gjøre for å fikse problemet?

Denne informasjonen blir også sendt til Skoda Norge. Jeg er ekstremt misfornøyd over å få slike problem med en bil som skal være blant de sikreste og mest pålitelige kjøpene.

Akkurat nå står ikke Skoda høyt i kurs og kan ta seg en bolle :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haddde nøyaktig samme problem med en BMW for ett par år siden,  bilen var 5 år 123 000km, og måtte da bytte Turbo og EGR... Tror lange olje intervaller er en stor medvirkende årsak til slik >:(

Lurt å være etterpåklok, men anbefaler deg motor og drivlinje forsikring... Da slipper du unna med fullt så store summer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måtte bytte EGR ventil på min forrige bil en A6 2008 2.0 diesel km rett i underkant av 100000 km .

Oppfatter dette som et relatrivt vanlig problem på diesel biler, det verste er at en i prinsippet så trenger en ikke EGR ventil. denne er kun der for å nå miljø mål mhb på utslipp.

For Audi så finnes det diverse ombyggingskit noen velger også å bare blinde av dette og la ventilen leve sitt liv uten at eksos blir tilbakeført til forbrenningsluften.

Etter EGR så var det partikkelfilter som måtte byttes, turbo havari hadde jeg heldigvis ikke.

Kjipt er det uansett og pengene fyker om en er utenfor garanti tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 27.2.2017 den 14.07, Bente skrev:

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Hei. Hvilken forsikringselsakp har du. Er ikke alle som dekker egr problemer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke Skoda men alt av VAG biler

Utrolig klønete konstruksjon med for lange oljeskift intervaller. Min Accord 2.2 diesel gikk 208.000 km uten å åpne motoren, ingen ulyder, ikke noe forbruk av olje, og ble solgt like fin. Kanskje den aldri må åpnes?

Der var det maks 1 år og 20.000 km mellom oljeskift, i tillegg til bedre kvalitet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...