Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Ray

Problem med EGR ventil, kjøler og Turbo

Recommended Posts

Problemet gjelder feil på EGR ventil og kjøler, samt problemer med Turboen.

Bilen min er en Skoda Octavia, 1.6 l, diesel. km stand 110000km.

For to dager siden fikk jeg byttet EGR ventil og kjøler. Allerede ved utkjøring fra verksted begynner turboen å lage lyd hver gang jeg presser litt på pedalen. Det er som et sus igjennom bilen. Akkurat som man har glemt å tette et hull, slik at all luft presses kjapt ut og lager en rar lyd.

Jeg har kjørt mer enn 15 ulike biler, ( jobbet som reisende i mer enn 10 år, derav ofte byttet bil, samt ulike biler på privaten siste 25 år). ALDRI og da mener jeg aldri har jeg hatt slike problem med en bil som skal ha lite feil og mangler.

Bytte av EGR ventil og kjøler koster meg mer enn 15.000kr. Dersom turboen også er defekt snakker vi om minst 15.000kr ekstra. Dette er en bil som er kun 5 år!!!

Kan noen her inne hjelpe meg med å forklare årsak og hva en kan gjøre for å fikse problemet?

Denne informasjonen blir også sendt til Skoda Norge. Jeg er ekstremt misfornøyd over å få slike problem med en bil som skal være blant de sikreste og mest pålitelige kjøpene.

Akkurat nå står ikke Skoda høyt i kurs og kan ta seg en bolle :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haddde nøyaktig samme problem med en BMW for ett par år siden,  bilen var 5 år 123 000km, og måtte da bytte Turbo og EGR... Tror lange olje intervaller er en stor medvirkende årsak til slik >:(

Lurt å være etterpåklok, men anbefaler deg motor og drivlinje forsikring... Da slipper du unna med fullt så store summer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måtte bytte EGR ventil på min forrige bil en A6 2008 2.0 diesel km rett i underkant av 100000 km .

Oppfatter dette som et relatrivt vanlig problem på diesel biler, det verste er at en i prinsippet så trenger en ikke EGR ventil. denne er kun der for å nå miljø mål mhb på utslipp.

For Audi så finnes det diverse ombyggingskit noen velger også å bare blinde av dette og la ventilen leve sitt liv uten at eksos blir tilbakeført til forbrenningsluften.

Etter EGR så var det partikkelfilter som måtte byttes, turbo havari hadde jeg heldigvis ikke.

Kjipt er det uansett og pengene fyker om en er utenfor garanti tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 27.2.2017 den 14.07, Bente skrev:

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Hei. Hvilken forsikringselsakp har du. Er ikke alle som dekker egr problemer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke Skoda men alt av VAG biler

Utrolig klønete konstruksjon med for lange oljeskift intervaller. Min Accord 2.2 diesel gikk 208.000 km uten å åpne motoren, ingen ulyder, ikke noe forbruk av olje, og ble solgt like fin. Kanskje den aldri må åpnes?

Der var det maks 1 år og 20.000 km mellom oljeskift, i tillegg til bedre kvalitet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Denne funker greit: MyŠKODA fra Skoda Auto a.s. https://itunes.apple.com/no/app/myškoda/id555311924?l=nb&mt=8   finnes også til Android
    • Ser det er flere engelske pdf.filer en kan laste ned for Octavia, men det er så mange forskjellige utgaver her at jeg vil ikke linke til noe spesifikt. Ser ut til at det er et dele i 2008 også som heller ikke gjør det enklere å søke etter den rette linken/nedlastingen, men det dele er muligens en forskjell fra 2008 og til 2009 uten at jeg vet noe om det. Jeg kjenner lite til Skoda før 2016 når jeg selv kjøpte min første nye Superb.........   Jeg ville vel forsøkt å søke etter noe slikt på Google (sjekk linken under her),  Skoda Octavia owners manual 2008 Da får du i hvert fall noen forslag, ellers så får du bare forandre litt på søkekriteriene. Lykke til  
    • Hehe Bra! Ja, er alltid lov å glo på noe nytt Synd de ikke selger 150 tsi og 4x4, hadde vært en fin kombo Med min kjørelengde er liksom ikke 180hk bensin så interessant, er litt vel tørst Håper de kommer med hybrider etterhvert 
    • Ja tenker det samme, at instruksjonsbok hadde vært interessant å ha. Hvor kan en finne det? (skal selvsagt Google det ja). Bilen er en octavia stasjonsvogn 2008 mod med 1,9 TDI. 
    • Ja da Octavia har fungert meget bra så langt. Var forresten nede hos forhandler og fikk låne en smøring til listene i dørene, for det knirket veldig i dem når varmen kom nå, og det er vel omtrentlig det eneste jeg har  ordnet med etter hva jeg kan huske. Men nå er ikke denne bilen så mye brukt/kjørt heller da @PaulusA, den står stort sett stille i ukedagene for tiden, og så er det noe kjøring i helgene, har kun kjørt rett i overkant av 13.000km med den siden Juli 2018....... Det er vel ikke alt jeg er helt tilfreds med, men det kan ikke Octaviaen noe for. Det har med med at jeg savner Superben jeg hadde, men igjen, det valget kan jeg ikke skylde på Octavia for, så det får jeg ta på min egen kappe gitt   Kommer jo en helt ny Octavia til høsten (2020 modell), så får en vel kaste noen blikk på den etter hvert vel  
    • Jepp skal ha 3. service om få dager. Kan selvfølgelig være litt lite olje på forrige service. Uansett, for det som betyr noe er bilen helt fin - Dvs drift og pålitelighet - da heldigvis null kritiske feil Håper du er fortsatt fornøyd med din Octavia?
    • I hvert fall så får jeg varsel på min bil etter noen mnd, men om det samme varselet gjelder for alle Skoda sine modeller vet jeg ikke. Tittet i instruksjonsboka for min bil nå, og der står det at det skal gjøres minimum 1 gang i året eller ved hver 10.000km. Om jeg ikke tar helt feil så er det ABS sensorene som reagerer på forandringer i hastigheten til hjulet som har mistet luft, for det hjulet som har mistet luft vil rotere litt saktere enn de hjula med korrekt satt lufttrykk. En annen ting jeg anbefaler deg å gjøre @Nordavinden er å søke etter en instruksjonsbok til din aktuelle bil på nettet, for der ligger det instruksjonsbøker/brukermanualer til de aller fleste merker og modeller, det gjør en litt mer selvhjulpen i enkelte situasjoner   Hvilken årsmodell av Octavia er det du har?
    • Ok så jeg blir påminnet visse mellomrom å sjekke dekk trykket altså?. Er det bare en fast påminnelse feks 1 gang i mnd eller er det faktisk sensorer som ser/føler dekk trykk på denne bilen?. 
    • Det er faktisk et EU direktiv, så alle nye biler etter et visst årstall må ha dette. Det varsler om lavt dekktrykk, så det er rett og slett en sikkerhetsanordning. Det er viktig å korrigere etter hver gang en har byttet dekk (ca hver 6. mnd), og/eller ved hver ca 10.000 kjørte kilometere (om jeg ikke husker helt feil). Det gjelder også om en benytter samme dekkdimensjon sommer/vinter. Så om en ikke har korrigert dette etter en del kilometere/mnd, så vil et slikt varsel komme for å minne om at lufttrykket skal måles/justeres og bekreftes.  
    • Noen som har mer erfaring med denne bilen enn meg. Hvordan skifte pære tåkelyset på denne?. Må jeg skru ut hele den plast bunnplata under bilen? 
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Får spamme litt mer bilder da i håp om at flere hiver seg med i tråden.  Velvet Red Metallic i solen:
    • De originale 20» blir mest sannsynlig vinterhjul etterhvert og nye helt sorte 21» blir sommerhjul.  Baklysene skal ikke kodes på med DRL her i gården nei, liker at dem er av på dagtid Men mulig det blir kodet andre småting frem    
    • Kodiaq gjør seg utrolig flott i denne rødfargen og de sorte detaljene, så den er virkelig flott   Ja litt mørkere vinduer bak synes jeg absolutt gjør seg, men det er det sikkert ikke alle som er enige i, jeg synes som sagt at den originale toningen på Sunset er i lyseste laget. Felgene synes jeg også er veldig flotte til denne bilen, fint design og jeg liker veldig godt sammensettingen av polerte alukanter og antrasitt fargen. Har nesten det samme designet og utseendet til min bil, mens mine vinterfelger synes jeg rett og slett blir for mørke/dystre. Men der hadde jeg ikke stemmerett en gang, for det avgjorde fruen sammen med selger...........   En annen ting jeg har gjort (bestilt) til min Octavia er koding på baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysene) foran. Det er nok en original programmering for flere andre europeiske land så jeg i fjor sommer, for det var det i hvert fall en del biler fra andre land som hadde. Nå vet jeg jo at du har god kunnskap på dette med koding selv @BGB, så dette er vel noe du sikkert ordner selv om du har lyst til det........?  
    • Takk for det @Superb lll Kan hende vinduene blir litt mørkere etterhvert

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...