Gå til innhold
Ray

Problem med EGR ventil, kjøler og Turbo


Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet gjelder feil på EGR ventil og kjøler, samt problemer med Turboen.

Bilen min er en Skoda Octavia, 1.6 l, diesel. km stand 110000km.

For to dager siden fikk jeg byttet EGR ventil og kjøler. Allerede ved utkjøring fra verksted begynner turboen å lage lyd hver gang jeg presser litt på pedalen. Det er som et sus igjennom bilen. Akkurat som man har glemt å tette et hull, slik at all luft presses kjapt ut og lager en rar lyd.

Jeg har kjørt mer enn 15 ulike biler, ( jobbet som reisende i mer enn 10 år, derav ofte byttet bil, samt ulike biler på privaten siste 25 år). ALDRI og da mener jeg aldri har jeg hatt slike problem med en bil som skal ha lite feil og mangler.

Bytte av EGR ventil og kjøler koster meg mer enn 15.000kr. Dersom turboen også er defekt snakker vi om minst 15.000kr ekstra. Dette er en bil som er kun 5 år!!!

Kan noen her inne hjelpe meg med å forklare årsak og hva en kan gjøre for å fikse problemet?

Denne informasjonen blir også sendt til Skoda Norge. Jeg er ekstremt misfornøyd over å få slike problem med en bil som skal være blant de sikreste og mest pålitelige kjøpene.

Akkurat nå står ikke Skoda høyt i kurs og kan ta seg en bolle :-)

Skrevet

Haddde nøyaktig samme problem med en BMW for ett par år siden,  bilen var 5 år 123 000km, og måtte da bytte Turbo og EGR... Tror lange olje intervaller er en stor medvirkende årsak til slik >:(

Lurt å være etterpåklok, men anbefaler deg motor og drivlinje forsikring... Da slipper du unna med fullt så store summer...

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Skrevet

Måtte bytte EGR ventil på min forrige bil en A6 2008 2.0 diesel km rett i underkant av 100000 km .

Oppfatter dette som et relatrivt vanlig problem på diesel biler, det verste er at en i prinsippet så trenger en ikke EGR ventil. denne er kun der for å nå miljø mål mhb på utslipp.

For Audi så finnes det diverse ombyggingskit noen velger også å bare blinde av dette og la ventilen leve sitt liv uten at eksos blir tilbakeført til forbrenningsluften.

Etter EGR så var det partikkelfilter som måtte byttes, turbo havari hadde jeg heldigvis ikke.

Kjipt er det uansett og pengene fyker om en er utenfor garanti tiden.

  • 1 år senere...
Skrevet
På 27.2.2017 den 14.07, Bente skrev:

Jeg har nettopp hatt samme problemet med min Skoda Octavia . Bilen er 2012 modell og har gått 105 000.  Kostet 18 000 kroner hos Møller. Heldigvis hadde jeg forsikring så det ble med en egenandel på 6000. Hadde Passat i 10 år før, men ikke diesel, og hadde aldri slike utgifter. og ikke noe av betydning før den var rundt 10 år. Det er ganske ille med en så ny bil som den jag har nå. Kjøper ikke Skoda igjen etter dette.  

Hei. Hvilken forsikringselsakp har du. Er ikke alle som dekker egr problemer.

Skrevet

Problemet er ikke Skoda men alt av VAG biler

Utrolig klønete konstruksjon med for lange oljeskift intervaller. Min Accord 2.2 diesel gikk 208.000 km uten å åpne motoren, ingen ulyder, ikke noe forbruk av olje, og ble solgt like fin. Kanskje den aldri må åpnes?

Der var det maks 1 år og 20.000 km mellom oljeskift, i tillegg til bedre kvalitet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...