Gå til innhold
Strindberg77

Knapper på multifunksjonsratt - én delvis defekt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt en 2011 Superb Elegance med lassevis av utstyr, 2.0 aut 4x4 stv og er meget fornøyd og stolt av bilen. Jeg hadde en 2015 Superb uten 4x4 for to år siden som firmabil, så jeg er kjent med bilen. Derav kjøpet nå :) Hele familen får plass - herlig! (fikk en datter nr 2 sist fredag)

Det er et par småting å plukke på og den største skuffelsen er knappen som styrer kjørecomputeren. Den ruller fint gjennom menyene, men når jeg klikker på dette hjulet for å velge et element i menyen, skjer intet. Dermed er kjørecomputeren i prinsippet ødelagt for meg. 

To spørsmål:
1: kan jeg gjøre valg i kjørecomputeren på annet vis?
2: forslag til hvordan jeg kan fikse denne knappen? 

Jeg har funnet et nytt sett på nett og antar det kanskje løser greia, men det er ikke gratis det heller, da jeg antakelig neppe skal tukle med slikt selv. Se her: Knappesett

Jeg spurte hos Albjerk i Drammen og de antydet 6500 for å skifte en kontaktring mellom styrestamme og ratt som gjør at disse knappene har kontakt selv om rattet snur på seg. Det er visst en noe større jobb - derav prisen. Tviler på at komponentet i seg selv er så dyrt.

PS - Hos Albjerk Drammen opplevde jeg såpass lite hjelpsomhet i min forespørsel at jeg nå fjerner Albjerk-logoen bakpå bilen, men det hadde jeg kanskje gjort uansett....det ble bare framskyndet litt. Men det er en service-opplevelse og et litt annet emne for en annen tråd evt. 

 

 

 

 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Strindberg77 :) 

Vet ikke om jeg hadde følt meg helt komfortabel med i fikle med brytere på rattet så nærme Airbagen, men det er muligens bare jeg som er litt pinglete her.

Har ingen konkret løsning til deg, men å se etter komplette ratt (med airbag, brytere, etc) på en bildemontering e.l. kunne kanskje være en idé? Det er sikkert ikke gratis det heller, og om du må ha noen til å gjøre det for deg så stiger jo prisen enda mer......... Kun ment som et lite tips/forslag til deg, men hvor vellykket det var er jo en helt annen sak da............ 

Skrevet
Akkurat nå, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Strindberg77 :) 

Vet ikke om jeg hadde følt meg helt komfortabel med i fikle med brytere på rattet så nærme Airbagen, men det er muligens bare jeg som er litt pinglete her.

Har ingen konkret løsning til deg, men å se etter komplette ratt (med airbag, brytere, etc) på en bildemontering e.l. kunne kanskje være en idé? Det er sikkert ikke gratis det heller, og om du må ha noen til å gjøre det for deg så stiger jo prisen enda mer......... Kun ment som et lite tips/forslag til deg, men hvor vellykket det var er jo en helt annen sak da............ 

Heisan og takk for svar.

Fant en video med en russisk kar som demonterer slike ratt - først airbag, så de knappene som jeg vet jeg kan finne på ebay rimelig. Det så ikke spesielt vrient ut, men som du sier - det er nær airbagen. Tviler likevel noe på at det utgjør noen spesiell eksplosjonsfare å tukle litt rundt der. Det holder tross alt ikke å sparke til bilen for å løse ut noe slikt - det kreves en ganske kraftig kollisjon. Antar jeg er trygg....

Har allerede funnet ratt på nett fra skrotbil og det er nok en løsning, men rattet koster nok litt, samt det er ingen garanti for at det blir bra da heller. Irriterer meg litt over at en og samme knapp er kun 50% defekt og ikke helt evt. Da kan på en måte ikke problemet være så stort- dvs ikke i mitt hode i alle fall....? 

Ser litt på Youtube nå og vurderer neste steg her. Potensielt er det kun en litt løs ledning et sted og det kan jeg kanskje fikse gratis - det lokker litt når regningen hørtes ut som 6500 for Albjerk å se på dette. 

 

Skrevet
10 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Irriterer meg litt over at en og samme knapp er kun 50% defekt og ikke helt evt. Da kan på en måte ikke problemet være så stort- dvs ikke i mitt hode i alle fall....? 

Det forstår jeg, men det er klart at det kan muligens være et ledningsbrudd fra den bryteren også? Her er jeg litt på tynn is altså, for jeg vet ikke om kan være det heller så lenge bryteren din fungerer 50% som du skriver..........? Men det ville jeg i hvert fall sjekket ut på en eller annen måte før jeg hadde handlet inn nye brytere.

13 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Har allerede funnet ratt på nett fra skrotbil og det er nok en løsning, men rattet koster nok litt, samt det er ingen garanti for at det blir bra da heller

Helt enig med deg, det har en jo ingen garanti for, men du kunne kanskje gjort en avtale at rattet kunne returneres om det ikke fungerer slik det skal?

15 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Ser litt på Youtube nå og vurderer neste steg her. Potensielt er det kun en litt løs ledning et sted og det kan jeg kanskje fikse gratis - det lokker litt når regningen hørtes ut som 6500 for Albjerk å se på dette.

Dette er nok et smart sted å starte ja, lykke til :) 

Skrevet
6 minutter siden, Superb lll skrev:

Det forstår jeg, men det er klart at det kan muligens være et ledningsbrudd fra den bryteren også? Her er jeg litt på tynn is altså, for jeg vet ikke om kan være det heller så lenge bryteren din fungerer 50% som du skriver..........? Men det ville jeg i hvert fall sjekket ut på en eller annen måte før jeg hadde handlet inn nye brytere.

Helt enig med deg, det har en jo ingen garanti for, men du kunne kanskje gjort en avtale at rattet kunne returneres om det ikke fungerer slik det skal?

Dette er nok et smart sted å starte ja, lykke til :) 

Takker og bukker. Blir litt forskning på dette i privaten før jeg svir av større summer på dette. Bare synd at det ikke er flere måter å betjene kjørekomp. på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...