Gå til innhold
Strindberg77

Knapper på multifunksjonsratt - én delvis defekt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt en 2011 Superb Elegance med lassevis av utstyr, 2.0 aut 4x4 stv og er meget fornøyd og stolt av bilen. Jeg hadde en 2015 Superb uten 4x4 for to år siden som firmabil, så jeg er kjent med bilen. Derav kjøpet nå :) Hele familen får plass - herlig! (fikk en datter nr 2 sist fredag)

Det er et par småting å plukke på og den største skuffelsen er knappen som styrer kjørecomputeren. Den ruller fint gjennom menyene, men når jeg klikker på dette hjulet for å velge et element i menyen, skjer intet. Dermed er kjørecomputeren i prinsippet ødelagt for meg. 

To spørsmål:
1: kan jeg gjøre valg i kjørecomputeren på annet vis?
2: forslag til hvordan jeg kan fikse denne knappen? 

Jeg har funnet et nytt sett på nett og antar det kanskje løser greia, men det er ikke gratis det heller, da jeg antakelig neppe skal tukle med slikt selv. Se her: Knappesett

Jeg spurte hos Albjerk i Drammen og de antydet 6500 for å skifte en kontaktring mellom styrestamme og ratt som gjør at disse knappene har kontakt selv om rattet snur på seg. Det er visst en noe større jobb - derav prisen. Tviler på at komponentet i seg selv er så dyrt.

PS - Hos Albjerk Drammen opplevde jeg såpass lite hjelpsomhet i min forespørsel at jeg nå fjerner Albjerk-logoen bakpå bilen, men det hadde jeg kanskje gjort uansett....det ble bare framskyndet litt. Men det er en service-opplevelse og et litt annet emne for en annen tråd evt. 

 

 

 

 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Strindberg77 :) 

Vet ikke om jeg hadde følt meg helt komfortabel med i fikle med brytere på rattet så nærme Airbagen, men det er muligens bare jeg som er litt pinglete her.

Har ingen konkret løsning til deg, men å se etter komplette ratt (med airbag, brytere, etc) på en bildemontering e.l. kunne kanskje være en idé? Det er sikkert ikke gratis det heller, og om du må ha noen til å gjøre det for deg så stiger jo prisen enda mer......... Kun ment som et lite tips/forslag til deg, men hvor vellykket det var er jo en helt annen sak da............ 

Skrevet
Akkurat nå, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Strindberg77 :) 

Vet ikke om jeg hadde følt meg helt komfortabel med i fikle med brytere på rattet så nærme Airbagen, men det er muligens bare jeg som er litt pinglete her.

Har ingen konkret løsning til deg, men å se etter komplette ratt (med airbag, brytere, etc) på en bildemontering e.l. kunne kanskje være en idé? Det er sikkert ikke gratis det heller, og om du må ha noen til å gjøre det for deg så stiger jo prisen enda mer......... Kun ment som et lite tips/forslag til deg, men hvor vellykket det var er jo en helt annen sak da............ 

Heisan og takk for svar.

Fant en video med en russisk kar som demonterer slike ratt - først airbag, så de knappene som jeg vet jeg kan finne på ebay rimelig. Det så ikke spesielt vrient ut, men som du sier - det er nær airbagen. Tviler likevel noe på at det utgjør noen spesiell eksplosjonsfare å tukle litt rundt der. Det holder tross alt ikke å sparke til bilen for å løse ut noe slikt - det kreves en ganske kraftig kollisjon. Antar jeg er trygg....

Har allerede funnet ratt på nett fra skrotbil og det er nok en løsning, men rattet koster nok litt, samt det er ingen garanti for at det blir bra da heller. Irriterer meg litt over at en og samme knapp er kun 50% defekt og ikke helt evt. Da kan på en måte ikke problemet være så stort- dvs ikke i mitt hode i alle fall....? 

Ser litt på Youtube nå og vurderer neste steg her. Potensielt er det kun en litt løs ledning et sted og det kan jeg kanskje fikse gratis - det lokker litt når regningen hørtes ut som 6500 for Albjerk å se på dette. 

 

Skrevet
10 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Irriterer meg litt over at en og samme knapp er kun 50% defekt og ikke helt evt. Da kan på en måte ikke problemet være så stort- dvs ikke i mitt hode i alle fall....? 

Det forstår jeg, men det er klart at det kan muligens være et ledningsbrudd fra den bryteren også? Her er jeg litt på tynn is altså, for jeg vet ikke om kan være det heller så lenge bryteren din fungerer 50% som du skriver..........? Men det ville jeg i hvert fall sjekket ut på en eller annen måte før jeg hadde handlet inn nye brytere.

13 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Har allerede funnet ratt på nett fra skrotbil og det er nok en løsning, men rattet koster nok litt, samt det er ingen garanti for at det blir bra da heller

Helt enig med deg, det har en jo ingen garanti for, men du kunne kanskje gjort en avtale at rattet kunne returneres om det ikke fungerer slik det skal?

15 minutter siden, Strindberg77 skrev:

Ser litt på Youtube nå og vurderer neste steg her. Potensielt er det kun en litt løs ledning et sted og det kan jeg kanskje fikse gratis - det lokker litt når regningen hørtes ut som 6500 for Albjerk å se på dette.

Dette er nok et smart sted å starte ja, lykke til :) 

Skrevet
6 minutter siden, Superb lll skrev:

Det forstår jeg, men det er klart at det kan muligens være et ledningsbrudd fra den bryteren også? Her er jeg litt på tynn is altså, for jeg vet ikke om kan være det heller så lenge bryteren din fungerer 50% som du skriver..........? Men det ville jeg i hvert fall sjekket ut på en eller annen måte før jeg hadde handlet inn nye brytere.

Helt enig med deg, det har en jo ingen garanti for, men du kunne kanskje gjort en avtale at rattet kunne returneres om det ikke fungerer slik det skal?

Dette er nok et smart sted å starte ja, lykke til :) 

Takker og bukker. Blir litt forskning på dette i privaten før jeg svir av større summer på dette. Bare synd at det ikke er flere måter å betjene kjørekomp. på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...